Läsvärt - om resor och möten

Här har vi samlat artiklar, nyheter och trendspaningar från Resia. Vi bjuder på råd och tips om allt som berör företagsresor och möten i alla dess former.

Kulturella skillnader på tjänsteresan

Sverige har alltid varit en nation med intresse för internationell handel, och med export motsvarande över 45% av BNP ligger vi klart över EU-snittet vad gäller internationella affärer. Om din affärsresa tar dig till andra länder är det viktigt att förbereda dig på lokala seder och koder för att undvika en kulturkrock. Nedan listar vi några saker du bör tänka på inför resan.

Först och främst vill vi påpeka att alla länder, även de i samma region, har individuella koder som kanske bara existerar just där. Det är därför viktigt att göra research på det specifika landet du ska besöka.
 

I Sverige ger vi sällan gåvor till affärskontakter då reglerna för vad som ses som mutor och inte är väldigt hårda. Om du besöker Asien eller Mellanöstern ses det däremot som artigt att ta med sig något till mötet. Men gåvan ska självklart inte vara för dyr eller stor. Något litet som representerar din kultur är alltid uppskattat. Undvik dock att ge gåvan innan mötet då det tar fokus från det ni faktiskt ska åstadkomma.
 

I dessa delar av världen tas gästvänlighet på stort allvar. Om du blir erbjuden mat eller dryck ses det som oartigt att tacka nej, även om du just ätit eller inte är kaffesugen.
 

Synen på punktlighet varierar stort. Professor Erin Meyer vid INSEAD har studerat synen på tid, och placerar Tyskland och Schweitz som mest punktliga nationer. Saudiarabien, Nigeria och Kenya ligger i andra änden av skalan. Beroende på nationell kultur kan det vara bra att du är förberedd på att vänta, ta inte illa upp då det sällan är personligt. I länder de mer punktliga länderna ses det däremot som ett tecken på oprofessionalism att vara sen. 
 

Visitkorten är kanske affärsresenärens bästa vän, så snåla inte med antalet du tar med dig. Besöker du länder som inte använder det latinska alfabetet är det bra att specialtrycka visitkort med engelska på ena sidan och det lokala språket på den andra. De visitkort som lämnas till dig ska behandlas med respekt så en extra korthållare kan alltid komma till nytta.
 

Sist men inte minst är det alltid bra om du tar reda på så mycket du kan om personerna du ska träffa. Var du än är i världen är klampar du i klaveret med frågan “Vem var du nu igen?”.
 

Drabbas ditt företag av dolda resekostnader?

Bokar de anställda tjänsteresan själva finns det en risk att ert företag missar vissa dolda avgifter och kostnader. Nedan följer ett antal tips som är bra att hålla i bakhuvudet för att spara både tid och pengar.

Samlad bild av alla resekostnader
Förvånansvärt många företag vet inte vilka resekostnader de faktiskt har totalt. Med hjälp av en affärsresebyrå får du en samlad bild av företagets resande och kan identifiera alla kostnadsdelarna i reseprocessen, från planering till sista fakturan, säger Karin Wadmark, ansvarig för affärsresor på Resia. Idag väljer många företag att boka sina egna resor online och det man inte bör missa då är att använda sig av en företagsanpassad onlinelösning. Det gör det både snabbare och enklare att boka och ändra sina bokningar samt ger en bättre bild av företagets totala resekostnader.

Drunkna inte i administration
Utöver själva bokningen tillkommer det också hantering av kvitton och fakturor som adderar till slutbeloppet. Enligt en undersökning från Kwick (en plattform för digitala kvitton) är 86% av respondenterna missnöjda med kvittohanteringen på företaget. Det kostar både tid och skapar onödig frustration bland medarbetarna. Se över möjligheten att få hotell, taxi m.m. förbetalt så slipper medarbetarna hanteringen av kvitton.

Kontrollera dina uppgifter. Noga!
Det kan bli dyrt om du uppger felaktiga uppgifter vid din bokning. Har du exempelvis stavat fel på ett namn kan vissa flygbolag kräva att du köper en helt ny biljett. Och det blir stora summor; de 13 största amerikanska flygbolagen tjänade 685 miljoner dollar på detta bara ett kvartal 2013, enligt den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA.

Luras inte av utgångspriset
Speciellt så kallade lågprisflygbolag har satt i system att skylta med ett pris men sedan lägga på avgifter under de olika stegen i bokningen. Jämför alltid slutpriser, inte de som bolagen annonserar med.

Det är svårt att få någonting gjort på en flygplats
Billigare flyg betyder oftast fler byten och längre väntan. Arbetsmiljön på en flygplats är inte den bästa så räkna med att den tiden går förlorad. Exempelvis varierar tillgången på wifi stort på Europas flygplatser. En undersökning från Skyscanner visar att inte ens hälften av de 50 största flygplatserna erbjuder fri wifi under obestämd tid.

Stor skillnad i teknisk utveckling mellan flygbolag
Samtidigt som vissa flygbolag omfamnar ny teknologi (SAS erbjuder till exempel incheckning via Near Field Communications i sitt SmartPass-chip) finns det också de bolag som jobbar klart mer traditionellt och fortfarande kräver ett utskrivet boardingkort. Kolla vad som gäller i förväg - det kan kosta flera hundra kronor om flygbolaget ska göra det åt er på flygplatsen.

Resepolicy
Med en resepolicy vet alla medarbetare vilka regler företaget har vid resor. Här kan ni exempelvis förebygga onödiga taxiresor eller dyra hotell. 

Hållbart resande

Vi reser allt mer i jobbet vilket innebär stora påfrestningar på miljön. Samtidigt säger 59% av Sveriges VD:ar att hållbarhet är affärskritiskt för företagets framgång. Resandet i sig är ofta oundvikligt men det finns sätt att skära ner på utsläppen.

Varför ska vi mäta våra utsläpp?
Företag som mäter sina utsläpp får kontroll över hur och vad de kan förbättra. Utifrån mätningen kan de sedan jämföra sig med branschindex och sätta upp nya mål. Men det är lika viktigt att konstant ha uppföljning på dessa mål för att implementera tänket.

Slopa taxin från flygplatsen
61% av tillfrågade VD:ar säger att deras företag aktivt arbetar med att minska sitt företags miljöavtryck. Det gäller att låta detta arbete genomsyra även resepolicyn. Att dela taxi och i den mån det går åka kollektivt eller ta tåg istället för flyg gör stor skillnad i längden.

Resia minskar företagens miljöavtryck
Resia erbjuder alla kunder att antingen klimatkompensera via köp av utsläppsposter eller möjligheten att välja biobränsle när man flyger. Genom ett samarbete med Fly Green Fund avsätts en summa från varje reseräkning som går till att stötta lokal tillverkning av biobränsle till flyget.

Hållbarhet ger lönsamhet
Harvardprofessorn Robert G Eccles konstaterar efter nästan 40 år av forskning att företag med bra hållbarhetsarbete är lönsammare och levererar mer avkastning till sina aktieägare. Det är ett motiv så gott som något till att börja integrera hållbarhetstänk i hela verksamheten – inte minst resandet.

Stolta medarbetare
Att arbeta för ett företag som aktivt försöker minska sin miljöpåverkan inger också en stolthetskänsla hos de anställda. Det stärker företagets profil både internt och externt och skapar på så sätt en mer attraktiv arbetsplats. Företag med liten miljöpåverkan har betydligt lättare att locka kompetent arbetskraft, menar Eccles.


 

 

Vill du veta mer? Vill du med Resias hjälp minska ditt företags miljöpåverkan när det kommer till resor?

Kontakta gärna oss på Resia Affärsresor på tel. 0771-91 91 91 eller maila oss på foretag@resia.se 

Så skapar du mer effektiva möten

Möten kan vara inspirerande, ge ny kunskap och föda nya idéer – men allt för ofta har de en tendens att vara för många, för långa och utan vettigt innehåll.

Ulla Conti, Kongresschef för Resia, jobbar mycket med både små och stora möten och vet hur man skapar förutsättningarna för ett effektivt och energirikt möte.
– Grunderna för ett lyckat möte är egentligen samma oavsett om man arrangerar en kongress med flera hundra deltagare eller månadsmöten på företaget, säger Ulla Conti.

1 Tänk igenom syftet
Varför har du mötet? Vad är syftet? Att svara på ”varför” gör resten av processen lättare, från att sätta dagordning till att bjuda in rätt personer. Ta alltid en extra funderare kring syftet med mötet, ibland går det inte av olika anledningar att uppfylla. ”Undvik ha möten för mötens skull – ett effektivt möte kan faktiskt vara ett inställt möte”, säger Ulla Conti.

2 Bjud in rätt personer
Vilka behöver vara med för att uppnå mötets syfte? Att bjuda in alla ”för säkerhets skull” gör att några tvingas sitta av tiden, vilket i slutändan är slöseri med tid. Är man värd för ett större arrangemang gäller det att definiera sin målgrupp så att rätt personer kommer och att de känner att de får ut maximalt.

3 Miljön och maten
Val av mötesmiljö kan absolut påverka kreativiteten och effektiviteten hos deltagarna. Det samma gäller val av måltider, vad man väljer att servera, hur det serveras samt vilken tid man avsätter för detta.

4 Planera för paus
Har du heldagsmöte – kläm inte in för mycket för att vara effektiv. Ge tid för att deltagarna ska kunna byta tankar utanför mötesrummet. ”Det gäller också på kongresser – många intressanta forskningsprojekt har skapats genom att nya tankar krockat i minglet utanför föreläsningen,” säger Ulla Conti.

Så håller du igång - även på tjänsteresan

Det är svårt att hålla en hälsosam livsstil när man åker på tjänsteresa. Ditt vanliga gym kan ligga ett par hundra mil bort, du befinner dig i en obekant stad och äter nästan varje måltid på restaurang. Då är det inte helt lätt att vara nyttig även om man vill. Men det lönar sig att försöka, till exempel visar en Hilton-studie att de som tränar när de reser presterar 61 procent bättre på jobbet än de som inte tränar.
–  Ett träningspass på resan kan ge mer energi och kan också vara ett bra sätt att lära känna staden du befinner dig i. Lyckas du få in lite träning tappar du inte heller så mycket av din grundfysik, säger Caroline Berntsson, på Resia i Göteborg.

Här är några av de bästa tipsen för att hålla formen:

1. Välj ett hotell med gym
Svenska företag satsar massor på friskvård – se till att den satsningen gäller även när du är på resande fot och säkerställ att ditt boende har ett fungerande gym.

2. Länsa minibaren
Ställ vodkan åt sidan, gå till närmsta matbutik och ladda sedan upp minibaren med mellanmål, frukt eller grönsaker. Det ger dig en chans att skapa lite mer normala matvanor.

3. Stig upp tidigare
Efter en heldag med möten är få i form att ställa sig på löpbandet. Starta en halvtimme tidigare så kan du klara av träningen innan dagen börjar.

4. Gå mer
Du kanske inte behöver ta taxi hela tiden? Promenader ger dig en chans att upptäcka staden och få vardagsmotion. Att gå regelbundet har en rad hälsosamma effekter, (som att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar) och en promenad kan också sätta fart på cirkulationen och kroppens syresättning vilket gör att du känner dig mer pigg och alert.

5. Köp en ny träningspryl
Det är bara att erkänna – nya saker är lite mer roliga än de gamla vanliga. En ny tröja, ett par nya skor eller en pulsmätare gör träning roligare och kan vara det som får dig att lämna hotellrummet.

 


 

Nedan följer några goda råd från Anna Skipper, hälsocoach och TV-profil samt vän till oss på Resia.
Anna lever ett hektiskt liv med allt ifrån att skriva böcker, genomföra hälsoresor, utveckla produkter i eget varumärke till att svara på över hundra mail per dag från tittare och att driva webshop och hålla föredrag. Detta har gjort att vi blivit lite nyfikna på hur Anna sköter kost och motion när hon är på resande fot.

I denna intervju kan du ta del av Annas tips på hur du kan sköta hälsan under företagsresorna oavsett om det är möten, konferenser eller andra affärsresor.


Vilket är ditt allmänna råd när det gäller motion när man är på affärsresan om man inte har med sig joggingskor?
Man har alltid med sig joggingskor! Finns inga undantag för detta. Vart man än kommer kan man upptäcka staden till fots alt besöka hotellets gym.
Man bokar självklart alltid hotell med gym. Det gäller att vara förberedd och planera. Inte lita på slumpen.
Har du med dig din telefon och din dator när du är på affärsresa? Lika självklart är det att slänga ned springskorna i väskan, ett par tunna byxor en tröja.

Hur ser en typiskt bra hotellfrukost ut för att ladda för en arbetsdag?
Espresso maskin! Bra eco frukost med någon form av ägg och kanske sill eller lax.
 

Vilket är ditt/dina viktigaste råd för att äta sunt när man ska resa i jobbet och kör bil?
Planera och ha med sig matlåda. Vägrestauranger i Sverige är ofta dåliga på att erbjuda ett hälsosamt alternativ. Låt inte slumpen avgöra din hälsa utan se till att vara väl förberedd.
Det är enkelt att slänga ihop en kycklingsallad, kokt ägg, lite nötter, smoothie med proteinpulver. Då klarar man sig en hel dag.

Vilket är ditt/dina viktigaste tips för att äta sunt när man ska resa i jobbet och åker tåg?
Likadant där - ha alltid med lite nötter och en smoothie som du kan skaka upp. På tåget brukar de dock alltid ha någon typ av räksmörgås man kan äta toppingen på eller någon god sallad.
Tycker SJ har haft flera vettiga alternativ ombord.
 

Hur gör du när du kommer till flygplatsen och man inte kan ha med sig något ät- eller drickbart in i säkerhetskontrollen? Ibland kan man känna att den totala matmängden på planet inte riktigt räcker för att hålla sig mätt ända tills man kan äta nästa gång.
När du bokar din resa finns det en mängd alternativ du kan välja och jag är säker på att din Resia säljare kan hjälpa er att upplysa om detta. Jag brukar oftast äta asian vegetarian ombord.
Se till att dricka mycket vatten och undvik alkohol och kaffe. Jag brukar alltid få med mig lite Greens pulver samt protein pulver genom säkerhetskontrollen och kan sedan enkelt vispa ihop en drink ombord. Nötter/frukt brukar också fungera fint.

Rör på dig ombord - sitt inte stilla i 8 timmar utan upp och gå en gång i timman.

När du reser i tjänsten, tex kör långt, åker tåg länge eller flyger långt - har du några övningar du brukar göra för att röra på dig trots långa resor?
Jag brukar vandra runt ( till flygvärdinnornas muttrande...), på tågen kan man alltid vandra från ena änden till den andra och när jag kör bil stannar jag varannan timma för att stäcka på benen.
Men det är när man kommer fram som det gäller att göra ett 45 minuters pass direkt. Gå på bandet i hotellets gym, tag en promenad i friska luften eller hoppa i hotellets svimming pool.
Det finns alltid lite extra tid över bara man vill. Och det lönar sig att alltid hålla i gång kroppen inte minst för koncentrationen och skärpan.


Vad är ditt råd när det gäller affärsresenärer som ofta blir bjudna på "flådiga" affärsluncher och middagar?
Ligg lågt och ät som en fransyska! Ät proteinet, såsen och grönsakerna men hoppa över alla kolhydrater. Det är inte en människa som tänker på vad du lämnar kvar på din tallrik. Skippa desserten och tag en espresso istället.
Och var mycket moderat med alkoholen. Smuttan på ett glas vin och se till att beställa vatten vid sidan av. Det är så lätt att det slinker ned 3-4 glas vin helt i onödan dag efter dag och detta är verkligen en weight gainer och aged gainer.


Vilket är ditt bästa tips för att ta första steget att börja jobba med en last som är relaterad till något man äter eller dricker i överflöd?
Börja i små steg och ändra en liten sak i tagen vecka för vecka. Dra ned på alkohol tex och drick bara vin på helgerna.
Lägg till en bra sak - ex börja röra på dig. 30 minuter 5 dagar i veckan är en bra start.
Gör inte felet att gå ut för hårt och ändra hela livet över en natt- detta kommer bara faliera efter 14 dagar och du är snart tillbaka i gamla hjulspår igen.


Kan du ge exempel på bra mellanmål som är lätt att köpa (on-the-go) vart man än är (mer eller mindre)?
•Frukt
•Keso
•Makrillfile i tomatsås
•Smoothie

Intervju med Erland Edvardsson - en av Resias grundare

Erland Edvardsson är en av Resias grundare och ägare, och är idag ledamot i styrelsen. Christer Olson är en av Sveriges mest populära inspiratör, och har under många år anlitats som föreläsare, coach och företagsstrateg.

Erland Edvardsson hade som ung siktet inställt på att gå till sjöss. Men livet skulle komma att ta en helt annan väg.
Erlands ungdomstankar om att segla på de sju haven förvandlades till en affärsidé, som istället öppnade resemöjligheter för många fler. Erlands insikt om att det saknades resebyråservice utanför storstäderna blev till en 40-årig framgångssaga.

Samarbetet mellan Christer Olsson och Resia har bland annat lett till företagets ledord: Respekt, Energi och Kompetens.

Här får du ta del av en intervju och ett samtal mellan Erland Edvardsson och Christer Olsson, en av Sveriges mest populära inspiratörer.

 

Han har navigerat Resia förbi blindskären

Erland Edvardsson hade som ung siktet inställt på att gå till sjöss. Men livet skulle komma att ta en helt annan väg. Erlands insikt om att det saknades resebyråservice utanför storstäderna blev till en 40-årig framgångssaga.

Om det inte vore för en orolig mamma hade troligen Erland blivit befälhavare på en båt ute på Atlanten.
- Hela min släkt bestod av sjöfarare. Och jag var helt inne på samma linje, jag skulle bli sjöbefäl, säger han.
Men Erland lyssnade till mammas vädjan om en karriär på land. Den påtänkta anställningen som befälselev byttes mot en plats som springpojke på rederiet Svenska Amerika Linien.
- Jag tänkte att jag kan ju ge det några år, men så tyckte jag det var så förbaskat roligt. Jag fick stegvis allt intressantare uppgifter, och det ena ledde till det andra. 
Sedermera föddes den idé som skulle utvecklas till Resia. I grunden en rättvisetanke. Även medborgare i mindre svenska städer borde ha tillgång till en resebyrå med full service.
- Det fanns bara i storstäderna. Vi tog över ett bussföretag i Alingsås och utvecklade våra tankar. Och sedan brakade det hela loss.

Resia har kunnat bibehålla sin entreprenörsanda, samtidigt som man vuxit till en lyckosam branschledare. Vad är hemligheten bakom framgången? Erland tvekar inför svaret. 
- Det är svårt att prata om sig själv i de här termerna. Man är ödmjuk när man kommer därutifrån öarna, ler han innan han funderar vidare.
- Jag har under alla år fullföljt den idé jag hade från början. Jag vet också att man alltid måste ha med sig bra folk. Jag har spelat mycket handboll och fotboll i unga dar, och alltid betraktat mig själv som en lagspelare.

Christer Olsson, med sin gedigna erfarenhet från många olika företag och organisationer, är inne på samma linje.
- Hemligheten med den fantastiska resa som Resia har gjort, den som Erland startade en gång i tiden, är att man har förmått att behålla kärleken till det mänskliga. En förmåga att se både kunden och medarbetaren som individer, och möta dem med respekt. Resia har också förstått att det är något fint att sälja. Att sälja betyder en genuin vilja att hjälpa kunden att välja. Att bry sig.
Christer menar att förtroende är dagens viktigaste resurs, oavsett bransch.
- I en komplex värld söker vi tillit. Förtroende bygger på två komponenter, kompetens och välvilja. Detta har Resia lyckats kombinera. Och Erland har hela tiden varit en lyhörd entreprenör med förmågan att hitta rätt förvaltare.

Erland blir glad när han hör Christers analys.
- Detta är något vi hela tiden eftersträvar. Tilliten omfattar även den mellan ledning och medarbetare. Vi i styrelsen ska inte peta i operativa detaljer som andra är satta att sköta. 
Att Erlands arbetsglädje fortfarande, vid fyllda 80, är så stor, beror också på en annan av framgångsfaktorerna som Christer lyfter fram; Resia har förmågan att ta till sig ny kunskap, ny teknik och nya affärsmöjligheter utan att för den skull förkasta det traditionella. Det gäller att ha respekt – men inte rädsla - för det komplicerade.
- Det där har Erland lyckats införa i resebranschen. Han krånglar inte till det i onödan. Det är också typiskt för en duktig entreprenör, konstaterar Christer.


Erlands viktigaste råd till dagens unga entreprenörer är att helt enkelt arbeta på.
- Man får aldrig ge upp. Det är när det tar emot som man ska ta fram det där lilla extra.

Flygrädsla och hur du hanterar den

Flygrädsla är inget ovanligt och den tar sig ut i olika former och i olika hög grad. För vissa människor kan rädslan och obehaget medföra att det blir svårt när man ska jobba eller åka på semester. Det fina är att oavsett om man är lite eller väldigt flygrädd så finns det hjälp att få.

Möt Tom Johansson på www.flygfobi.se som berättar mer om fenomenet flygrädsla.
 

Är flygrädsla medfött eller är det ofta en händelse som utlöser att människor blir flygrädda?
– Flygrädsla som sådan är inte medfödd. Få barn är flygrädda om det inte hänt något traumatiserande i deras liv. Händelser tillsammans med en sårbarhet eller tillfällig psykisk påfrestning kan vara utlösande. Uppväxt och hur vi lyckas hantera motgångar/konflikter spelar också roll och påverkar vår allmänna ångestnivå.

Är flygrädsla ofta kopplat till att man även har andra rädslor?
– Inte alltid, men oftast.

Vad är det man är rädd för när man är flygrädd?
– Det beror på vilken kategori man tillhör. Vissa är en blandning av båda typexempel. Man talar om Den Projicerande människan som innebär att man är rädd för katastrofen (faran är utanför) och man talar om Censurmänniskan som innebär att man är rädd för rädslan/rädslor (faran är inuti).

Väljer de flesta ofta att flyga ändå? Vad gör det i så fall för att tygla sin rädsla?
– Det är väldigt individuellt. Många pressar sig och mår inte bra.

Finns det någon siffra på hur många som faktiskt avstår från att flyga?
– Cirka 10% av befolkningen brukar man benämna som flygfobiker och de flyger inte alls. Men siffran kan vara större.

Vilket är det vanligaste tipset för att lära sig att hantera flygrädsla?
– Finns inga quickfix, däremot mer eller mindre goda råd. Det beror på var personen befinner sig själv och vad han/hon är mottaglig för.

Hur går terapi för att bli av med eller lära sig att hantera sin flygrädsla till?
– Hos oss är det en strukturerad korttidsterapi som bygger på fem steg. Ett typiskt upplägg är att vi träffas en gång i veckan under fem veckor där vi bl.a. använder oss av ett femstegsprogram för att medvetandegöra bakomliggande orsaker/låsningar. Vid starkare flygrädsla kan det behövas mer än fem samtal. Du kan komma att få läxor och hemuppgifter. Efter ett tag bekantar vi oss med flygplan, hur de fungerar, och gör en flygning tillsammans.

Hur lång tid tar det vanligtvis att kunna komma från nivån att inte våga flyga alls till att göra det trots rädsla?
– Oftast 1 månad med vårt program.

Kan en flygrädd botas helt - eller lär man sig främst att hantera sin flygrädsla?
– Många hamnar på samma ångestnivå som icke flygrädda personer, dvs det är inget man funderar kring som något problem. De flesta människor känner ju dock ett visst pirr inför start och turbulens, men det är ingen onormal rädsla eller fobi längre.

Går det att leva på att som terapeut bota flygrädda, är det en stor marknad?
– Vi är ju flera som arbetar med detta i Sverige så det är en stor marknad. Sedan jobbar jag själv också mot flygbolag, kurser, föredrag etc.

Hur farligt är det att flyga?
– Det är farligare att ta sig till flygplatsen än att flyga och det är 18 gånger större risk att dö i sitt eget hem, statistiskt sett.

Kulturkrockar med Colin Moon

"Swedes are strange and so am I". Denna engelsman, författare och kommunikationsexpert har föreläst inom området kommunikation sedan början av 1990-talet - då han flyttade till Sverige:


– Svenskar kan ibland kan vara så övertygade om sin egen normalitet att de har svårt att förstå att folk från andra kulturer kan uppfatta dem som rätt så märkliga, sammanfattar Colin Moon.

Varför började du fördjupa dig i krockar mellan kulturer?

– Intresset har bara tilltagit under åren. Jag har på ett eller annat sätt alltid arbetat internationellt och upplevt en massa krockar på nära håll. När det blir problem så skyller vi oftast på de andra och tycker att om de bara skulle göra som vi, så skulle allt gå mycket smidigare. Med tiden har jag kommit underfund med att mycket skulle vara vunnet här i världen om vi bara använde mer sunt förnuft och gärna med en glimt i ögat. Som en del av mina universitetsstudier ingick interkulturell kommunikation. Man betonade vikten av att i kontakter med andra kulturer alltid visa respekt och en vilja att förstå hur de fungerar och resonerar. Annars kan det lätt uppstå missförstånd. Man utgick alltid från andra och hur de var. Min filosofi – vissa skulle säga mitt korståg - är att vi ska alla börja med att ta en titt på oss själva. Först när vi kan se oss själva med viss distans blir det lättare att förstå andra.

Vilken är den mest häpnadsväckande upptäckt du gjort angående svenskars sätt att vara på?

– Att svenskar ibland kan vara så övertygade om sin egen normalitet! Ibland kan de inte riktigt förstå att folk från andra kulturer kan uppfatta dem som rätt så märkliga.

Vad skulle du säga om svenskars sätt att möta varandras kulturer från norr till söder, bara inom vårt eget land?

– Detta förekommer i de allra flesta länderna – från norr till söder, öst till väst och från de rika delarna till de fattiga. Ibland stämmer det att det finns skillnader, ibland hittar man på bara för att stärka sin egen lokala identitet. Kanske kan man beskriva Sverige så här:

The southern part of Sweden is the most densely populated and is inhabited by people called Scanians, a kind of Swedish-speaking Dane. They are proud to tell you that they were once a part of Denmark and that they have absolutely nothing in common with the rest of the country. Indeed they are geographically closer to Berlin than to Stockholm In central Sweden lies the capital, Stockholm. Stockholm is inhabited by ‘zero eights’, so called because of their telephone area codes. ‘Zero eights’ have a reputation for being like sea-gulls, they scream and cause a mess wherever they go. Well, that’s what the Swedish-speaking Danes say in the south. The people of the north haven’t said a word. As usual. The north of Sweden is inhabited by northerners (Norrlänningar) and the Sami (Laplanders), an ancient hunting and fishing nomadic people who live in tents and speak a Finno-Ugric language they themselves can hardly understand. This is perhaps why they hardly say anything at all. Norrland, as this area is called, stretches across 60% of Sweden and is so sparsely populated that the inhabitants hardly ever meet anyone to talk to.

Vilken skulle du säga är svenskars största fördel respektive nackdel när det kommer till att jobba i internationella team?

– Vi börjar med nackdelen: Svenskar har inte bråttom! Allt får ’ta den tid den tar’. Att människor från andra länder ofta uppfattar svenskarna som tröga beror till stor del på att allting ska förankras i tid och otid. Allting handlar om processer, till exempel ’förankringsprocessen’. När en svenska nämner ordet ’process’, då vet man att det kommer att ta tid.
–  Fördelarna är många: Synen på chefer och medarbetare är speciell i svenskt näringsliv. Organisationerna är platta och cheferna är tillgänglig och delegerar. Här motiveras medarbetarna genom att man ger dem ansvar. Utökat ansvar betyder att du fått förtroende av chefen du kan tex. bli teamledare, projektledaren och så vidare. Visst känns detta lite främmande för hierarkiska affärskulturer, men den svenska synen på ledarskap har rönt vissa framgångar utomlands – titta bara på IKEA! Svenskar är också mycket lyhörda. Vilket vackert ord! Försök att hitta ett bra ord för det på engelska!

Vad skulle du säga är den största skillnaden mellan svenskar och engelsmän när det gäller att diskutera en affärsuppgörelse?

– Svenskar är i regel mycket väl förberedda både innehållsmässigt och språkmässigt. De är korrekta, lugna och respektfulla. De lyssnar. De känner sig ibland i underläge på grund av språket. Engelsmän vet instinktivt att de är överlägsna vad gäller språket och tyvärr har de i viss mån en benägenhet att utnyttja detta. Engelsmän är också korrekta förstås men är inte främmande för att skoja till det för att skapa en avslappnad stämning. Svenskar skrattar med för artighets skull men förstår inte riktigt varför engelsmän insisterar på att driva med folk hela tiden. Är de inte seriösa? Har de något att dölja?

Känner du dig lika mycket som en svensk som en engelsman efter att ha bott såpass många år i Sverige?

– När jag åker tillbaka till hemlandet först då blir jag medveten om vissa saker som jag har saknat. Jag tycker att engelska matvarubutiker är överlägsna de svenska vad utbud, priser och presentation anbelangar. Jag älskar att våren kommer så pass tidigt i England och jag tycker att brittisk TV fortfarande håller högklass. Jag har blivit rätt så svensk också – jag står mot en vägg, blundar och vänder ansiktet mot vårsolen. Jag kan skilja mellan en Karl Johansvamp och en finluden stensopp. Jag följer Melodifestivalen och jag älskar risgrynsgröt.


Denna intervju är hämtad från vårt nyhetsbrev till våra affärskunder, som vi skickar en gång i månaden. Brevet innehåller nyheter och trender kring ditt affärsresande. 

Möt Petter Stordalen som alltid satsar stort

Exklusiv intervju med Petter Stordalen, ägare av Nordic Choice Hotels:


De 5 viktigaste ingredienserna i ditt framgångsrecept?
- Först och främst är det våra värderingar inom Nordic Choice: "Energi, mod och entusiasm".
"Don’t settle" handlar om att aldrig ge upp och att heller aldrig slå sig till ro, särskilt inte i goda tider.
"Attitude is everything" handlar om inställning och "There is no business on a dead planet" är en påminnelse om att vi också har ett större ansvar för att skapa hållbar kapitalism. Och sist men inte minst "Jordgubbsfilosofin" som går ut på att aldrig klaga på vad man själv saknar eller jämföra sig med andra – den har jag haft med mig i allt jag har gjort ända sedan jag var barn.

Berätta om "Jordgubbsfilosofin"?
- Det började i Porsgrunn, en liten by i Norge, på sommaren 1974. Jag var 12 år och jag skulle sälja jordgubbar på torget. Men jag var helt ensam och hade endast ett litet bord och en liten gul parasoll. De andra torgdamerna hade stora plakat och fina tält så jag beklagade mig hos min far över att de hade mycket finare jordgubbar än jag hade. Då sa min far ”Sälj de jordgubbar du har. De är de enda jordgubbarna du kan sälja. Det hjälper inte att klaga på allt du inte har. Skall du få något gjort måste du utgå ifrån det du har!”.
Denna lärdom från min far har jag med mig i allt jag gör. Jordgubbsfilosofin är ingen affärshemlighet. Den är en av våra viktigaste uppförandekoder i Nordic Choice och jag berättar gärna historien till nya entreprenörer som ber om tips för att lyckas med affärer. Om du lägger tid på att tänka på vad alla andra har, så blir du aldrig lycklig. Sälj de jordgubbar du har! De är det enda du kan sälja!

Vad tycker du sätter extra touch på ett hotellrum?
- Att rummet är gjort med extra kärlek och en god förståelse för mina behov som gäst.

Vilka tre saker reser du aldrig utan?
- Min fru, koldioxidkompensation och iPhone – i den ordningsföljden.

Vad gör du när arbetsdagen är slut och du är ute på affärsresa?
- Det sägs att man inte ska göra affärer med vänner. Men jag har upplevt att några av mina bästa vänner har jag fått tack vare affärsrelationer. Jag tycker om att gå ut med de nya spännande människor som jag får möjlighet att möta genom jobbet. De visar mig sin stad och jag får en upplevelse och kanske också en vän för livet.

Välkommen till Resia! Välj ett kontor nedan.

Om du har några frågor så tveka inte att ringa. Du kan också skicka ett meddelande och lämna dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig.

Läs mer om oss

Upp