Frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor. 


Inga resultat funna, testa ny sökterm

Flyg - boka och betala

  • Hur bokar jag flyg på sajten?

    Vill du bara boka flyg  väljer du "Flyg" på sajten. Vill du boka en paketresa med flyg och hotell väljer du "Flyg + Hotell".
     

    Kan jag boka en enkel flygresa på www.resia.se?

    Ja, välj "Enkelresa" under Restyp. .

    Kan jag flyga  till en stad och flyga  hemifrån en annan?

    Ja, välj "Rundresa" under Restyp.  Då kan du boka en resa t ex till Paris och sedan hem från Nice.

    Jag vill göra stopp på min flygbiljett, finns möjligheten?

    På www.resia.se kan man i dagsläget inte boka resor med stopp. Vi hänvisar dessa bokningar till våra resebyråer på telefon 0771-92 92 92.

    Jag vill starta flygresan i ett annat land än Sverige?

    Det är möjligt att boka en flygbiljett från ett annat land än Sverige. 

    Vilken är skillnaden på direktflyg, nonstop flyg och flyg med mellanlandning?

    Det kan i vissa fall förekomma en mellanlandning som inte syns i tidtabellen på ett direktflyg, då direktflyg i flygbolagens termer innebär att det kan förekomma en mellanlandning även om flygnumret är detsamma hela vägen. Nonstop flighter är flighter som inte mellanlandar alls.

    Kan jag flyga på endast en av sträckorna vid bokning av tur & returbiljett?

    Du kan välja att åka med på utresan och inte utnyttja din hemresa, men inte tvärtom. Om du inte är med på utresan avbokas din hemresa av flygbolaget med noteringen att du var "noshow". Detta innebär att flygbolaget spärrar din möjlighet att använda returen. Om du väljer att inte resa på din resturresa så görs avbokningen i dessa fall direkt till flygbolaget.

  • Kan jag preliminärboka flyg på sajten?

    Det går inte att preliminärboka flyg. Alla bokningar som bokas igenom är bindande då betalning görs direkt.

  • Kan jag förboka en bestämd plats på flyget?

    En del flygbolag erbjuder, till vissa resmål och mot en avgift, möjlighet att förboka speciella platser (fönster, gångplats etc). Platser vid nödutgång går sällan att förboka! 

     

    Resias servicepaket när du bokar flyg online

    Om du har speciella önskemål om sittplats respektive mat ombord kan du boka ett Servicepaket i samband med din flygbokning. Servicepaketet innehåller även andra tjänster. Servicepaketet gäller ej på s.k. lågprisbolag såsom Norwegian.

    Detta får du med Resias servicepaket:
    • På de flygresor där sittplatser är möjligt att reservera, görs detta enligt era önskemål.

    • Dina önskemål om specialkost framförs till flygbolaget om mat ingår på bokad resa.

    • Du får tillgång till en dynamisk onlinetjänst för bevakning av dina flygtider samt andra eventuella bokade tjänster, såsom specialmat.

     

    Bra att veta om sittplatser och specialkost

    På flygresor inom Europa kan du inte förboka sittplats.

    Inom Europa är det få flygbolag som serverar mat. Möjligheten till att köpa en lätt måltid, smörgåsar och snacks finns oftast men räkna inte med varma matalternativ.

    På långresor utanför Europa ingår däremot mat och dryck i biljettpriset (ingår ej hos Norwegian!) och det kan vara möjligt att beställa viss specialmat. Notera att detta endast är en förfrågan och att flygbolaget inte kan garantera specialmat.

  • Kan jag förboka speciell mat ombord på flyget?

    Om du är allergiker eller har annan anledning att avstå vissa födoämnen så tillhandahåller flesta flygbolag ett utbud av specialkost.
     

    Resias servicepaket när du bokar flyg online

    Om du har speciella önskemål om sittplats respektive mat ombord kan du boka ett Servicepaket i samband med din flygbokning. Servicepaketet innehåller även andra tjänster. Servicepaketet gäller ej på s.k. lågprisbolag såsom Norwegian.

    Detta får du med Resias servicepaket:
    • På de flygresor där sittplatser är möjligt att reservera, görs detta enligt era önskemål.

    • Dina önskemål om specialkost framförs till flygbolaget om mat ingår på bokad resa.

    • Du får tillgång till en dynamisk onlinetjänst för bevakning av dina flygtider samt andra eventuella bokade tjänster, såsom specialmat.

     

    Bra att veta om sittplatser och specialkost

    På flygresor inom Europa kan du inte förboka sittplats.

    Inom Europa är det få flygbolag som serverar mat. Möjligheten till att köpa en lätt måltid, smörgåsar och snacks finns oftast men räkna inte med varma matalternativ.

    På långresor utanför Europa ingår däremot mat och dryck i biljettpriset (ingår ej hos Norwegian!) och det kan vara möjligt att beställa viss specialmat. Notera att detta endast är en förfrågan och att flygbolaget inte kan garantera specialmat.

  • Vad gäller för mellanlandningar?

    Det kan i vissa fall förekomma en mellanlandning som inte syns i tidtabellen på ett direktflyg, då direktflyg i flygbolagens termer innebär att det kan förekomma en mellanlandning även om flygnumret är detsamma hela vägen. Nonstop flighter är flyg som inte har någon mellanlandning.

    Räcker bytestiden vid min mellanlandning?

    Bytestiden mellan olika flyg är på förhand inlagt i reservationssystemet och kontrolleras av respektive flygbolag som ni bokat med. Skulle ni råka ut för en eventuell försening ska ni kontakta flygbolaget på aktuell flygplats för hjälp att på bästa sätt ta er till slutdestinationen.

    Har ni bokat flera enkel/tur och returresor med olika bolag och olika bokningsnummer, ansvarar ni själva för att eventuell bytestid är tillräcklig. Se till att ni har god marginal om ni bokar på detta sätt!

  • Jag vill boka med flygbolag som tillhör en viss allians, hur vet jag vilket?

    Vi reserverar oss för att dessa kan ändras. Vänligen besök respektive sajt för uppdaterad information.

    Star Alliance - http://www.staralliance.com/en/about/member_airlines/
    Adria Airways, Aegeian, Air Canada, Airr China, Air India, Air New Zeeland, ANA, Asiana Airlines. Austrian Airlines, Avianca, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, Egypt Air, Ethiopian, Eva Air, LOT Polish Airlines, Lufthansa, SAS, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, Swiss, TAP Air Portugal, Thai Airways, Turkish Airlines, United Airlines.

    Oneworld - http://www.oneworld.com/member-airlines/overview

    airberlin, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LATAM, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, Royal Jordanian, S7 Airlines, SriLankan Airlines, Mexicana.

    Skyteam - http://www.skyteam.com/en/about/
    Aeroflot, AerolineasArgentinas, AeroMexico, AirEuropa, Air France, Alitalia, China Southern Airlines, Czech Airline, Delta Airlines, Garuda Indonesia, KLM, Kenya Airlines, Korean Air, MEA, Saudia, Tarom, Vietnam Airlines, XiamenAir.

  • Vilka flygbolag är svartlistade i Europa?

    EU-kommissionen har antagit en förordning (nr 474/2006) med en lista över de flygföretag som belagts med verksamhetsförbud inom EU, d v s en "svart lista" över flygföretag från tredje land, som inte får flyga till eller inom EU. Klicka på länken nedan för att se vilka flygbolag det är.

    http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/index_sv.htm

  • Hur får jag bonuspoäng på flyget?

    Flera flygbolag erbjuder bonuskort till sina återkommande kunder. Du kan självklart använda dig av dessa bonuskort även när du bokar din flygresa hos resia.se. När din bokning är klar mailar du till onlinesupporten@resia.se med ditt bokningsnummer och dina bonuskortsuppgifter så läggs detta in i din bokning.

    OBS! Resia.se tar inget ansvar för att du får rätt antal bonuspoäng. Detta är ett avtal mellan dig och respektive flygbolag.

  • Hur betalar jag min flygbokning?

    Betalning görs direkt i samband med bokningen av flyget. Du kan betala på följande sätt:
    a) Betal- eller kreditkort (VISA eller Mastercard)
    b) Resias presentkort
    c) Mot faktura via Klarna.
    d) Internetbank

  • Är min betalningsprocess för flyg säker?

    Betalningen är säkrad via Debitech och 3D secure. Majoriteten av bankerna kräver idag att 3D-Secure tillämpas vid försäljning över Internet, för kortbetalningar med VISA och MasterCard. 3D-Secure är en säkerhetsteknik som används vid Internetbetalningar och ger en viss betalningsgaranti.

  • Vad ingår i flygpriset?

    Flygskatter

    De flesta flygplatsskatter är inkluderade i flygbiljetten. Undantag kan dock förekomma.

    En lokal flygskatt/avgift kan tillkomma på vissa flygplatser i världen, t.ex. i Thailand. Den skall betalas i den lokala valutan på destinationen och kan ändras med kort varsel. Avgiften varierar och tas ut av respektive lands luftfartsmyndighet. Resia.se kan inte styra denna avgift och kan inte ställas som ersättningsskyldig.

    Transferkostnader vid flygplatsbyte

    Transferkostnader som t ex buss vid byte av flygplats ingår inte i resans pris. Resenären står själv för denna kostnad.

  • När får jag mina flygbiljetter?

    Vid beställning av flygbiljett via resia.se mailas en e-biljett* till beställarens mail som uppgivits vid bokningstillfället. Beställaren ansvarar själv för att skriva ut sin e-biljett och ta med denna till flygplatsen.

    Vill du ha din elektroniska biljett utskriven och postad till dig kan Resia hjälpa dig med detta mot en kostnad.

    *) Vad är en e-ticket?

    En e-ticket är en elektronisk biljett (e-biljett) som ligger lagrad i flygbolagets bokningssystem. Din elektroniska biljett skickas hem till den mailadress du uppgivit vid bokningstillfället. Skriv ut och ta med din elektroniska biljettkopia till incheckningen på flygplatsen. Det är denna som är din biljett.

Flyg - ändra eller avboka

  • Vad gäller vid ändring av flyg?

    Efter genomförd bokning går de flesta flygbiljetter inte att ändra eller återbetala. Resia vill uppmärksamma dig på att noga kontrollera vad som gäller för valt flyg innan och under bokningen.

    Varje bekräftad bokning på resia.se betraktas som slutgiltig, det vill säga den är inte ändrings- eller återbetalningsbar. I sällsynta fall tillåter flygbolaget ändring av biljett. OBS! Kontakta alltid Onlinesupporten först för att ta reda på möjligheten att ändra din biljett. Du når Onlinesupporten på onlinesupport@resia.se eller på telefon 0771-94 94 94.

    Om biljetten går att ändra utgår en administrativ avgift på 795 kr per biljett, förutom flygbolagets egen avgift. Övriga kostnader som kan uppkomma vid felbokning, ändring m.m. debiteras kund

  • Vad gäller vid tidtabellsändringar?

    Kontrollera alltid flygtiderna i din bokning före avresa. Detta gör du direkt med flygbolaget. Resia.se ansvarar inte för eventuellt missade flyg som uppstår på grund av tidtabellsändringar gjorda av flygbolaget.

    När du erhållit din biljett kommer du även att få tillgång till en dynamisk tidtabell via Viewtrip, Check my trip eller Virtually There. Information om hur detta fungerar kommer i ett separat e-mail.

    https://www.viewtrip.com
    http://www.checkmytrip.com
    http://www.virtuallythere.com

  • Vad gäller vid avbokning av flyg?

    Avbokning under kontorstid (vardagar 9-18) ska ske skriftligen till onlinesupport@resia.se. Om avbokningen är närstående, dvs. inom färre än 5 arbetsdagar, ber vi dig ringa oss på telefonnummer 0771-94 94 94 efter att e-mailet är skickat.

    Utanför kontorstid görs avbokning direkt till respektive flygbolag. Avbokning som görs till flygbolaget, ska även då bekräftas per e-mail till onlinesupport@resia.se. Mailet ska innehålla datum, tid samt till vilket flygbolag avbokningen har gjorts.

    Avbokning görs enligt flygbolagens regler, på ev. återbetalningsbart belopp tas en administrativ avgift på 795:- per biljett ut. Vänligen observera att på många flygbiljetter görs ingen återbetalning alls enligt flygbolages regler, varför vi rekommenderar dig att teckna ett avbeställningsskydd via Solid.

     

Flyg - incheckning och flygresan

Flyg - rättigheter och ansvar

  • Vad är mina rättigheter som flygpassagerare?

    Flygpassagerares rättigheter vid överbokade, inställda och försenade flyg

    Enligt EG-förordningen 261/2004 om passagerarnas rättigheter har dessa rätt till ersättning och assistans från flygbolaget vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar. Observera att om flygningen ingår i en paketresa gäller även bestämmelserna i paketreselagen.


    I korthet gäller reglerna nedan.

    Överbokning / nekad ombordstigning

    Flygbolagen säljer ofta fler biljetter än det finns platser ombord på grund av att det normalt sett alltid händer att passagerare inte dyker upp.

    Om flygbolaget har anledning att anta att ombordstigning måste nekas, måste flygbolaget först fråga om någon, mot kompensation, frivilligt avstår sin plats. Den frivillige har därvid, utöver avtalad kompensation, rätt till ombokning och/eller återbetalning.

    Om ingen anmäler sig frivilligt får passagerare nekas ombordstigning mot sin vilja. I sådana fall har passageraren rätt till återbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt.

    Alla passagerare som nekas ombordstigning, skall erbjudas mat och dryck i skälig proportion till väntetiden samt hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Vidare skall de passagerare, som nekats ombordstigning, ges kompensation enligt följande skala:
    • € 250 för alla flygningar på högst 1 500 km.

    • € 400 för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 000 km.

    • € 600 för alla övriga flygningar.


    Kompensationen minskas med 50% när passagerarna erbjuds ombokning med annan flygning till bestämmelseorten och ankomsttiden där inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen:
    • med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller

    • med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

    • med fyra timmar för alla övriga flygningar.


    Inställda flyg

    Vid inställd flygning har passagerare rätt till återbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt.

    Passagerarna skall erbjudas mat och dryck i skälig proportion till väntetiden samt hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Med undantag av vad som sägs nedan har passagerarna dessutom rätt till kompensation enligt följande skala:
    • € 250 för alla flygningar på högst 1 500 km.

    • € 400 för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 000 km.

    • € 600 för alla övriga flygningar.


    Kompensationen minskas med 50% när passagerarna erbjuds ombokning med annan flygning till bestämmelseorten och ankomsttiden där inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen:
    • med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller

    • med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

    • med fyra timmar för alla övriga flygningar.


    Ingen kompensation betalas ut:
    1. om den inställda flygningen ”beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”,

    2. om passagerarna informerats om den inställda flygningen senast två veckor före den tidtabellsenliga avgången,

    3. om passagerarna informerats om den inställda flygningen mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden,

    4. om passagerarna informerats om den inställda flygningen mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.


    Försening

    Vid förseningar har flygbolaget ingen skyldighet att betala ersättning i form av kontanter. Rätten till assistans från flygbolaget är beroende av dels förseningens längd, dels resans längd.

    När ett flyg är försenat:
    • med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller

    • med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

    • med fyra timmar för alla övriga flygningar


    har passagerarna rätt till mat och dryck i skälig proportion till väntetiden och hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Är flygningen mer än fem timmar försenad kan passagerarna kräva att få pengarna tillbaka för hela biljettpriset eller för den del av resan som inte fullföljts.

    Resor med flygbolag från icke EU-länder

    Ovan angivna regler gäller vid resa från en flygplats inom EU eller med resor från tredje land om flygningen utförs av ett flygbolag från ett EU-land. I alla andra fall bör du kontakta respektive flygbolag och fråga vilka regler som gäller.


     EG Förordning 261/2004 - läs hela texten här

     Tillägg: EG förordning 889/2002 - läs tillägget här

  • Vad är mitt ansvar när jag bokar flyg?

    Kunden förbinder sig:

    • att kontrollera så att stavningen på resenärens namn i bokningen är exakt likadan som i resenärens pass.

    • att så snart bekräftelsen erhållits kontrollera att uppgifterna stämmer, oklarheter meddelas omgående till resia.se.

    • att kontakta resia.se om bekräftelse via e-mail inte erhållits inom 24 timmar. Resia.se ansvarar inte för eventuella merkostnader som uppstår som resultat av att kunden inte informerar resia.se inom tidsfristen.

    • att lämna korrekt e-mailadress samt bevaka den då resia.se kommunicerar denna väg.

    • att kontrollera visum regler och vaccinationer som behövs inför resan.

    • att kontrollera passets giltighetstid, vissa länder kräver att passet är giltigt 6 månader efter inresa.

    • att alltid kontrollera aktuella flygtider innan avresan, då dessa kan ändras med kort varsel. Detta gäller även på din hemresa.

  • Vad är flygbolagens ansvar?

    Flygbolags skadeståndsansvar för passagerare och deras bagage
    I denna information sammanfattas de regler för skadeståndsansvar som tillämpas av EG-flygbolag enligt gemenskapslagstiftningen och Montrealkonventionen.

    Ersättning vid dödsfall eller kroppsskada
    Det finns inga ekonomiska gränser för skadeståndsansvaret vid passagerares kroppsskada eller dödsfall. För skador upp till 113 100 SDR kan flygbolaget inte bestrida ersättningskrav. Om belop¬pet är högre kan flygbolaget motsätta sig krav, om det kan bevisa att det inte vållat skadan.

    Förskottsbetalningar
    Om en passagerare dödas eller skadas, ska flygbolaget betala det förskott som behövs för att till¬godose omedelbara ekonomiska behov inom 15 dagar från det att den person, som har rätt till ersättning, har identifierats. En sådan förskottsutbetalning ska vid dödsfall vara minst 16 000 SDR.

    Försening av passagerare
    Vid förseningar av passagerare är flygbolaget skadeståndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika skadan eller om det var omöjligt att vidta sådana åtgärder. Skade¬stånds¬ansvaret vid förseningar av passagerare är begränsat till 4 694 SDR.

    Förseningar av bagage
    Vid förseningar av bagage är flygbolaget skadeståndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga åt¬gär¬der för att undvika skadan eller om det var omöjligt att vidta sådana åtgärder. Skadestånds¬ansvaret vid förseningar av bagage är begränsat till 1 131 SDR.

    Förstörelse, förlust av eller skador på bagage
    Flygbolaget är ansvarigt för förstörelse, förlust av eller skada på bagage upp till 1 131 SDR. När det gäller incheckat bagage är flygbolaget skadeståndsansvarigt, även om det inte vållat skadan, utom då bagaget var defekt. När det gäller handbagage, är flygbolaget skadeståndsansvarigt endast om det vållat skadan.

    Högre gränser för bagage
    En passagerare kan få rätt till en högre ekonomisk ansvarsgräns för skadeståndsansvar genom att göra en särskild förklaring senast vid incheckningen och genom att betala en tilläggsavgift.

    Klagomål avseende bagage
    Om bagaget är skadat, försenat, förlorat eller förstört, måste passageraren snarast möjligt skrift¬ligen klaga hos flygbolaget. Vid skada på incheckat bagage måste passageraren skriftligen klaga inom sju dagar och inom 21 dagar när det gäller förseningar, i båda fallen från den dag då bagaget ställts till passagerarens förfogande.

    Utförande och avtalsslutande flygbolags skadeståndsansvar
    Om det flygbolag som faktiskt utför flygningen inte är detsamma som det avtalsslutande flyg¬bolaget, har passageraren rätt att rikta ett klagomål eller ett ersättningskrav mot endera flyg¬bolaget. Om namnet eller koden på ett flygbolag är angivet på biljetten, är detta flygbolag det avtals¬slutande flygbolaget.

    Tidsfrist för att väcka talan
    Talan vid domstol om ersättning måste väckas inom två år från dagen för ankomsten av flygplanet, eller från den dag då flygplanet skulle ha ankommit.

    Informationsgrund
    Grunden för de ovan beskrivna reglerna är Montrealkonventionen av den 28 maj 1999, som är implementerade i gemenskapen genom förordning (EG) nr 2027/97 (ändrad genom förordning (EG) nr 889/2002) och den nationella lagstiftningen i medlemsstaten.

     

    Kontaktuppgifter till de vanligaste flygbolagen

    Klicka på länken för att komma till respektive flygbolag.

  • Vilka särskilda villkor gäller vid flygbokning?

    För flygbiljetter köpta på www.resia.se gäller respektive flygbolags bokningsvillkor. Flygbolagen reserverar sig för rätten att ändra resedetaljer som t.ex. resrutt och avgångs- respektive ankomsttider. Priser som annonseras inkluderar moms om inget annat är angivet. Innan du slutför din bokning är du som kund skyldig att kontrollera att bokningen stämmer, d.v.s. rättstavat namn i enlighet med passet, datum, resrutt och destination etc.

    Efter genomförd bokning går de flesta flygbiljetter inte att ändra eller återbetala. Varje bekräftad bokning på resia.se betraktas som slutgiltig, dvs. den är inte ändrings- eller återbetalningsbar.

    Flygbiljetter är personliga och kan inte överlåtas, dvs det går ej att byta namn. Resia.se tar inte ansvar för felskrivna namn, adresser eller för postens leveranser. Eventuellt förlorad biljett ersätts inte av resia.se. Kostnad för utställande av ny biljett betalas av kund. Eventuell återbetalning av förlorad flygbiljett beslutas av respektive flygbolag och krediteras senare kund. Handläggningstid från flygbolagen för återbetalning av förlorad biljett är upp till 12 månader.

    Om du har köpt en tur- och returbiljett har du slutit avtal med flygbolaget om att resa i enlighet med bokad resrutt. Det går inte att hoppa över första sträckan och utnyttja resterande. Flygbolagets bokningssystem känner av detta. Man kallar det "No Show". Åtgärden blir att resterande resa avbokas och kunden kan inte begära ersättning/återbetalning.

Flyg - reklamation

  • Hur gör jag en flygreklamation?

    På Resia gör vi allt för att du skall få en bra resa, men ibland uppstår det problem som gör att din resa inte blev som det var tänkt. För att vi ska kunna utreda vad som blivit fel ber vi dig att skicka oss en reklamation. Tänk på att skriva så utförligt som möjligt. Bifoga gärna ett textdokument.

    Du har två möjligheter att skicka in din reklamation:
    1) Skicka e-post till onlinesupport@resia.se
    2) Skriv ett brev till 

    Resia AB
    Onlinesupporten
    Box 1114
    405 23 Göteborg.

    OBS! Eventuella ersättningsanspråk ska vara Onlinesupporten tillhanda senast en månad efter hemkomst. Reklamationer som inkommer senare kommer inte att beaktas.


    Skicka reklamationen rätt - till Resia eller till flygbolaget?

    Resia förmedlar endast flygbiljetterna och ansvarar inte för eventuella tidtabellsändringar, inställda flyg, förlorat bagage eller andra händelser som har med flygresans utförande att göra. Sådana händelser ansvarar respektive flygbolag ensamt för, och i sådana fall skall din reklamation ställas direkt till flygbolaget.

Hotell - boka och betala

  • Hur bokar jag hotell på sajten?

    Vill du bara boka hotell väljer du "Hotell" på sajten. Vill du boka en paketresa med flyg och hotell väljer du "Flyg & Hotell".

    Om du endast bokar hotell via resia.se kommer du till vår partner hotels.com. Viktigt att läsa igenom reglerna för dessa bokningar. De har en egen kundservice och nås på nummer 08 5025 2205.

  • Kan jag preliminär boka hotell på sajten?

    Vid paketresor går det inte att preliminärboka hotellrum. Alla paketbokningar är bindande och betalning görs direkt. 

    Vid endast bokning av hotell kan man preliminärboka boende, observera att man EJ kan betala med Resias presentkort.

  • Hur betalar jag min hotellbokning?

    Om du bara bokat hotell på resia.se

    Detta sker via vår partner Hotels.com och viktigt att läsa igenom alla regler innan bokning. För närvarande kan du inte använda presentkort som betalning. Om du behöver kontakta kundservice gör du det på nummer 08-5025 2205

    Om du bokat flyg+hotell på resia.se

    Betalning görs direkt i samband med bokningen av hotellet. Du kan betala på följande sätt:
    a) Betal- eller kreditkort (VISA eller Mastercard)
    b) Mot faktura via Klarna
    c) Internetbank

  • Är min betalningsprocess för hotell säker?

    Betalningen är säkrad via Debitech och 3D secure. Majoriteten av bankerna kräver idag att 3D-Secure tillämpas vid försäljning över Internet, för kortbetalningar med VISA och MasterCard. 3D-Secure är en säkerhetsteknik som används vid Internetbetalningar och ger en viss betalningsgaranti.

  • Tillkommer skatter och andra avgifter på min hotellbokning?

    Det kan förekomma lokala skatter och avgifter på hotell. Dessa betalar du direkt till hotellet på plats.

  • Kan jag få mer information om hotellet?

    Resia har inte tillgång till ytterligare information än den som visas på vår hemsida.

Hotell - ändra eller avboka

  • Vad gäller vid ändring av hotell?

    Efter genomförd bokning går hotellbokningen inte att ändra. Resia vill uppmärksamma dig på att noga kontrollera vad som gäller för valt hotell innan och under bokningen.

    Varje bekräftad bokning på resia.se betraktas som slutgiltig, dvs. att eventuell återbetalning av hotell görs med aktuella avgifter som preciseras under "Vad gäller vid avbokning av hotell?".

    Om du endast bokat hotell via vår partner Hotels.com kontaktar du dem på telefon 08 5025 2205.

  • Vad gäller vid avbokning av hotell?

    Avbokning under kontorstid (vardagar 9-18) ska ske skriftligen till onlinesupport@resia.se. Om avbokningen är närstående, dvs. mindre än 5 arbetsdagar bort, ber vi dig ringa oss på telefon 0771-94 94 94 efter att e-mailet är skickat. Mailet ska innehålla datum, tid när e-mailet skickats, samt ditt bokningsnummer.

    OBS! Om du endast bokat hotell via vår partner Hotels.com når du dem på telefon 08 5025 2205


    Vad gäller vid avbokning utan avbeställningsskydd?

    Resia.se tar inte ut en avgift för avbokning av hotell utan följer hotellets avbokningspolicy. Observera att många hotell återbetalar ej något alls efter att bokningen är gjord.


    Vad gäller vid avbokning med Solids avbeställningsskydd?

    Avbokningen av hotellet görs direkt till Resia enligt instruktioner ovan. När avbokningen av resan är gjord hos Resia kontaktar du Solid försäkringar på telefon: 0771-113 113 Alla frågor som rör försäkringar ska tas direkt med Solid på samma telefonnummer.

Hotell - incheckning och hotellvistelsen

  • Vad behöver jag för incheckningen på hotellet?

    Det du behöver ha med dig till hotellet är din hotellvoucher. Denna skriver du själv ut från den bifogade länken i bokningsbekräftelsen (e-mailet) du fått från oss. Har du inte fått någon länk till hotellvouchern i ditt e-mail, är det viktigt att du snarast kontaktar oss på onlinesupport@resia.se eller på telefon 0771-94 94 94.

    Hotellvouchern är en värdehandling som visar att hotellet är förbetalt. Hotellet har rätt att debitera dig hela hotellkostnaden om du inte kan uppvisa voucher vid ankomst.

  • Vi kommer att checka in sent, måste jag meddela hotellet?

    Kontakta alltid Resias Onlinesupport om du vet att du kommer att checka in efter klockan 19:00. Skicka ett mail med ditt bokningsnummer och ärende till onlinesupport@resia.se eller ring oss på 0771-94 94 94.

  • Vad gäller med hotellet om flyget ankommer mitt i natten?

    Vid paketresor är det viktigt att tänka på att hotellbokningen gäller från det datum då flyget landar på resmålet. Om planet landar efter midnatt har du alltså inte tillgång till ditt rum förrän på eftermiddagen den dagen. 

  • Vad gör jag om jag får problem med hotellet under resan?

    Om du bara bokat hotell på resia.se

    Kontakta vår partner hotels.com på telefonnummer 08-5025 2205. Du hittar all info som behövs på din hotellvoucher. Observera att kundservicen är på engelska.

    Om du bokat flyg+hotell på resia.se

    Om du får problem med ditt hotell när du är på resande fot skall du kontakta Resias hotelleverantörer GTA eller SunHotels.

    GTA:s kontaktinformation:
    Telefon: 90-212-315-1454
    Fax: 90-212-225-4272 alt. 90-212-230-3701

    Öppettider:
    Måndag-fredag: 06:00 - 20:00 GMT
    Lördag-söndag: 07:30 - 15:00 GMT

    SunHotels kontaktinformation:
    Telefon: 0034 971 425588
    E-post: service@sunhotels.com

Hotell - reklamation

  • Hur gör jag en hotellreklamation?

    På Resia gör vi allt för att du skall få en bra resa, men ibland uppstår det problem som gör att din resa inte blev som det var tänkt. För att vi ska kunna utreda vad som blivit fel ber vi dig att skicka oss en reklamation. Tänk på att skriva så utförligt som möjligt. Bifoga gärna ett textdokument.

    Du har två möjligheter att skicka in din reklamation:
    1) Skicka e-post till onlinesupport@resia.se
    2) Skriv ett brev till:

    Resia AB
    Onlinesupporten
    Box 1114
    405 23 Göteborg.

    OBS! Om hotellet är bokat via vår partner Hotels.com kontaktar ni dem på telefonnummer 08 5025 2205.


    Eventuella ersättningsanspråk ska vara Onlinesupporten tillhanda senast en månad efter hemkomst. Reklamationer som inkommer senare kommer inte att beaktas.

Reseförsäkring och avbeställningsskydd

  • Vad gäller med reseförsäkring och avbeställningsskydd?

    Semesterförsäkring för bokningar gjorda i butik.

    En reseförsäkring är alltid viktigt att ha. När du bokar din resa i en av våra resebyråer så hjälper vi dig gärna att boka reseförsäkring genom Solid.  

    För avbeställningsskydd - läs mer om Resias trygghetsgaranti här.

     

    Avbeställningsskydd & Reseförsäkring Plus för onlinebokningar

    Bokar du din flygresa och/eller hotell online på resia.se kan du enkelt komplettera med en reseförsäkring via Solid i samma bokning. För att få teckna Solids försäkringar krävs att du är bosatt i Norden och registrerad i nordisk försäkringskassa. Res aldrig iväg utan reseförsäkring och teckna ett avbeställningsskydd via Solid.

    Avbeställningsskydd - läs mer här (pdf)
    Villkor avbeställningsskydd - läs mer här (pdf)

    Även du som har reseskydd i din hemförsäkring behöver komplettera detta. Det är en separat reseförsäkring, och inte hemförsäkringen, som ersätter de vanligaste skadorna som sker på en resa. För att få teckna Solids försäkringar krävs att du är bosatt i Norden och registrerad i nordisk försäkringskassa.

    Reseförsäkring plus- läs mer här (pdf)

    Villkor reseförsäkring plus - läs mer här (pdf)

    Har du frågor kring avbeställningsskydd och reseförsäkring plus kan du kontakta vår onlinesupport per e-mail på onlinesupport@resia.se eller per telefon 0771-94 94 94 så hjälper vi dig.

    Har du missat att bocka i avbeställningsskydd och reseförsäkring vid bokning online? Inom 48 timmar efter gjord bokning kan du lägga till detta, ring eller besök någon av våra butiker så hjälper vi dig.

     

Resias trygghetsgaranti

Pass och visum

  • Vad gäller med pass och visum?

    Det är varje resenärs ansvar att se till att ha eventuellt erforderligt visum och giltigt pass vid inresa till annat land. Tänk på att vissa länder kräver att ett pass är giltigt 6 månader efter avslutad resa. Detta gäller dock inte inom EU. Passet eller det nationella id-kortet behöver då endast vara giltigt under vistelsen på annan ort.

    Tänk också på att en del länder har speciella regler när det gäller annat lands stämpel i passet. Detta gäller även vid mellanlandning där övernattning ingår eller vid flygplatsbyte.

    Det är ytterst viktigt att du har undersökt alla krav och bestämmelser som gäller för det land eller de länder du ska besöka på din resa. Vid minsta tveksamhet, kontakta landets ambassad eller konsulat. Läs också mer under "Viktigt vid resa till vissa länder t ex USA".

    Du som resenär är själv ansvarig för eventuella kostnader som uppkommer på grund av brister i ovan nämnda formaliteter, t.ex. hemtransport till följd av att pass eller visum saknas.

    Obligatorisk id-kontroll av alla utrikes flygresenärer har införts i Sverige, inte bara vid incheckningen utan även vid gaten. Resenären ska kunna legitimera sig med en godkänd id-handling som ska stämma överens med biljett och boardingkort. Den extra kontrollen görs för att förhindra att resenärer ska kunna byta biljett och identitet mellan incheckning, säkerhetskontroll och gaterna.

    Polisen informerar om pass och resehandlingar, läs mer på polisens webbplats.

    Nationellt id-kort

    När du åker utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengen-området ett nationellt id-kort för att styrka medborgarskap. Körkort är ej giltig id-handling i detta fall. Båda dessa dokument utfärdas av polisen på passexpeditionerna. Den stora fördelen med det nationella id-kortet är att det har ungefär samma storlek som ett kreditkort så du kan lätt förvara och alltid ha det med dig i plånboken.

    Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengen-området, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap.

    Länder som deltar fullt ut i Schengen-samarbetet:

    Belgien
    Danmark
    Estland
    Finland
    Frankrike
    Grekland
    Italien
    Lettland
    Litauen
    Luxemburg
    Malta
    Nederländerna
    Polen
    Portugal
    Spanien
    Sverige
    Tjeckien
    Tyskland
    Slovakien
    Slovenien
    Ungern
    Österrike

    Även Island, Norge och Schweiz ingår genom ett särskilt avtal i Schengen-området trots att de inte är EU-länder. Irland, Storbritannien och Cypern kontrollerar pass vid sina gränser.

    Resa inom Norden

    Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande. Svenskt körkort är giltig legitimation.
     

Viktigt vid resa till vissa länder t ex USA

  • Vad gäller för resor till USA?

    Vid resa till, från och via USA är det många omfattande säkerhetskontroller och vi rekommenderar därför alla att vara i mycket god tid på flygplatsen inför resan. Minst tre timmar rekommenderas av bland andra SAS.

    Skärpta kontroller från Sverige till USA
    Luftfartsverket har meddelat att skärpta säkerhetskontrollerna för flyg mot USA införs i Sverige. De nya reglerna gäller från och med 2014-07-09.
    De extra säkerhetsåtgärderna kommer att ske direkt vid avgångsgaten på flygplatsen och resenärer uppmanas att komma i tid.

    Utöver de vanliga kontrollerna kan passagerare bli ombedd att sätta på medtagen elektronisk utrustning vid gaten för att visa att den fungerar normalt. Därför ska alla surfplattor, datorer och telefoner som ska tas med ha tillräckligt med batteri.

    Luftfartsverket handlar på begäran av den amerikanska myndigheten Transport Security Administration (TSA), som ansvarar för luftfartsskyddet. Kontrollerna gäller på direktflyg och tills vidare.

    Som svensk medborgare kan man normalt resa till USA utan visum om vistelsen är kortare än 90 dagar. Inresetillstånd har tidigare ansöks via ett dokument som fyllts i ombord på planet men detta ska nu göras elektroniskt via en webbsida - läs mer längre ner på sidan under rubriken under ESTA.

     

    ESTA-ansökan

    ESTA-ansökan måste fyllas i av alla svenska och nordiska medborgare. Resenärer med andra nationaliteter där USA kräver ordinarie visum måste själva att kontrollera nödvändiga formaliteter.

    Varje resenär ansvarar själv för att lämna uppgifter via ESTA, absolut senast 72 timmar före avresa. ESTA gäller sedan för obegränsat antal inresor under två år. Skulle du byta pass måste ny ESTA-ansökan göras.

    Denna anmälan ersätter framöver immigrationsblanketten som delas ut på flyget (fortfarande kan dock blanketten delas ut ombord och i så fall skall den fyllas i). Blankett för tullen erhålles ombord och skall fortsättningsvis också fyllas i inför varje inresa. Googla inte utan använd nedanstående webbadress. Det finns flera sajter som tar betalt för att vidarebefordra ESTA-ansökan.

    Följande gäller för en ESTA-ansökan:

    • Ansökan via webbsidan ovan är obligatorisk från och med januari 2009.
    • ESTA-ansökan är förenad med en avgift som betalas med kort vid ansökan.
    • Vid en ej godkänd ESTA-ansökan behöver i stället en visumansökan göras.
    • En godkänd ESTA-ansökan ger tillstånd att resa till USA, dock inte automatiskt uppehållstillstånd. Uppehållstillstånd erhålls som tidigare av US Customs and Border Protection vid ankomst.
    • Godkänd ESTA-ansökan ska skrivas ut och visas upp vid incheckning samt vid ankomst till USA.
    OBS! Ange alltid första förnamnet som står i passet i ansökan, även om det ej är tilltalsnamnet.
    • Namnbyte eller passbyte kräver ny ESTA-ansökan.
    • Vid förändringar gällande resrutt och destination kan en uppdatering av befintlig ESTA-ansökan göras.
    Viktig information! Efter den 31 mars 2016 ska alla resenärer som utnyttjar ESTA uppvisa ett biometriskt pass. Passet ska utöver informationen om passets ägare innehålla ägarens biometriska särdrag och namnteckning. Alla svenska pass som är utfärdade efter 2005 uppfyller kraven för biometriska pass. Alla svenska pass utfärdade efter 2009 innehåller dessutom fingeravtryck. Om man ska till USA efter den 31 mars 2016 och inte har ett biometriskt pass bör man ansöka om ett nytt pass alternativt ansöka om visum på den amerikanska ambassaden.

    Tänk på att en ESTA-ansökan krävs även om du reser via USA vidare till ett annat land!

    Gör din ESTA-ansökan här


    APIS-information/Secure flight-information

    För den som ska resa till, från, via eller inom USA är det nödvändigt att fylla i vissa uppgifter på en APIS-blankett, du hittar den genom att klicka på länken nedan. Sedan 8:e mars 2012 gäller detta även den som flyger genom amerikanskt luftrum (utan att landa i USA).

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller för en APIS-anmälan:

    1) Om du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid.

    2) Om du bokat din flygresa online på www.resia.se skall APIS-informationen lämnas direkt på flygbolagets hemsida senast 72 timmar innan avresa. För de flygbolag där APIS inte kan lämnas så skall du fylla i uppgifterna på blanketten innan ni åker till flygplatsen och lämna till incheckningspersonalen på flygplatsen. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan man riskera att inte få följa med flyget.

    Informationsplikt:
    • Kön
    • Efternamn, Förnamn  
    • Resenärens hemland, nationalitet
    • Födelsedata
    • Passuppgifter
    • Avrese- och ankomstflygplats
    • Information om eventuell transit om resan fortsätter med flyg i USA eller vidare till annat land.
    • Resenärens första adress under vistelsen i USA (gata, nummer, postkod, stad, delstat eller fullständig hotelladress).
    • Namn och adress på hyrbilsföretag om resan fortsätter med hyrbil (och inte har bokat hotell).
    • Namn på kryssningsfartyg, rederi och embarkeringshamn om resan fortsätter med kryssning.

    Ladda ned APIS-blankett inför resa till USA

  • Vad gäller för resor till Kanada?

    Secure flight-information

    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller:

    1) Om du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid. Ladda ner blanketten nedan och skicka/lämna in. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan du riskera att inte få följa med flyget!

    Ladda ner din Secure flight-information blankett här

    2) Om du bokat din flygresa online på www.resia.se så tas uppgifterna in automatiskt.

     

    Visum-krav
    Kanada har fått nya inresekrav. Vissa nationaliteter som ska resa till Kanada kommer att behöva Electronic Travel Authourization (eTA).
    Från 1 augusti 2015 kommer resenärer att ha möjlighet att ansöka om eTA på internet.


    Från 15 mars 2016 är det obligatoriskt att ansöka om eTA innan man reser till Kanada. 

    Dessa nationaliteter berörs - sök visum

    eTA-godkännandet är elektroniskt kopplat till ditt pass och giltighetstiden är fem år eller tills passet går ut, beroende på vilket som kommer först.

  • Vad gäller för resor till Dominikanska Republiken?

    Secure flight-information

    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller:

    1) OM du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid. Ladda ner blanketten nedan och skicka/lämna in. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan du riskera att inte få följa med flyget!

    Ladda ner din Secure flight-information blankett här

    2) Om du bokat din flygresa online på www.resia.se så tas uppgifterna in automatiskt.

  • Vad gäller för resor till Kuba?

    Secure flight-information

    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller:

    1) Om du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid. Ladda ner blanketten nedan och skicka/lämna in. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan du riskera att inte få följa med flyget!

    Ladda ner din Secure flight-information blankett här

    2) Om du bokat din flygresa online på www.resia.se så tas uppgifterna in automatiskt.

  • Vad gäller för resor till Mexiko?

    Secure flight-information

    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller:

    1) Om du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid. Ladda ner blanketten nedan och skicka/lämna in. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan du riskera att inte få följa med flyget!

    Ladda ner din Secure flight-information blankett här

  • Vad gäller för resor till Kenya?

    Fr.o.m. den 1 juli 2015 skall turister som vill besöka Kenya ansöka om elektroniskt visum på www.ecitizen.go.ke. Detta visum gäller för engångsbesökare (turistvisum endast) och för transitresenärer.

    Alla flygpassagerare måste visa upp en utskrift av sitt e-visum vid incheckning på flygplatsen. Brist på korrekt dokumentation leder till nekad ombordstigning.

    För mer information kontakt Kenyas Ambassad - http://kenyaembassystockholm.com/

UDs reseinformation

  • Hur påverkar UDs reseinformation?

    Här hittar du en länk till reseinformation från Sveriges ambassader samt en länk till UD:s lista över vilka länder och områden som UD avråder från att resa till just nu.

    Reseinformation från Sveriges Ambassader

    UD avråder från följande resmål

    Bra att veta! När UD avråder från resor har det ekonomiska och juridiska konsekvenser endast för paket/charterresor. Där gäller särskilda regler. När UD utfärdat en avrådan kan resenären avboka sin resa utan att förlora de pengar som har betalats in. Om UD inte avråder utan enbart manar till uppmärksamhet och försiktighet, så är det ett allmänt råd som inte påverkar avtalet mellan resenär och researrangör.

    UD Resklar - läs mer här: www.ud.se/resklar


    Svenska ambassader utomlands

    Information om Sveriges ambassader i utlandet hittar du på regeringens hemsida.

Praktiska tips inför din resa

  • Vad skall jag göra hemma innan resan?

    Innan du reser är det också bra att tänka på några saker hemma:

    • Be någon ta hand om posten, vattna blommor, klippa gräset, osv.
    • Använd timers för lampor.
    • Be grannen parkera bilen på din parkeringsplats ibland.
    • Ordna med autogiro för räkningar om du är borta länge.
    • Stäng av alla elektriska apparater som du inte behöver ha igång.
    • Rensa ur kylen och släng soporna.
    • Se till att alla fönster och dörrar är ordentligt stängda och låsta.
    • Annonsera inte ut din frånvaro på Facebook och andra sociala medier.

  • Vad skall jag ta med på resan?

    Här tipsar vi om saker som är bra att ha med på resan:

    • Pass, passkopia
    • Kontanter
    • Flygbiljetter, hotellvouchers, etc
    • Kontokort
    • Resecheckar
    • Mobiltelefon inkl. laddare
    • Adapter
    • Vaccinationskort
    • Försäkringspapper
    • (Internationellt) körkort
    • Kamera, batteriladdare
    • Mediciner
    • Bonuskort på flyg, hotell, etc
    • Neccessär
    • Resehandbok, kartor
    • Bok att läsa
    • Solkräm
    • Keps, solglasögon
    • Handduk
    • Reservglasögon, kontaktlinser
    • Adressbok
    • Sykit
    • Kläder och skor som passar klimatet
    • Anteckningsblock, penna
    • Plastpåse
    • Öronproppar
    • Handsprit
    • Pincett
    • Handtvättmedel
  • Vad gäller för mediciner på resan?

    Om du använder mediciner som klassas som narkotika rekommenderar vi att du tar med läkarens ordination och gärna en officiell engelsk översättning av den.

  • Vilka vaccinationer skall jag ta?

    Se över dina vaccinationer i god tid innan resan. Vissa vaccinationer behöver tas i två omgångar och i god tid före avresan. På sajten 1177.se kan du få råd om vad som behövs för resa till olika länder.

    1177.se - Vaccinationsinformation

  • Behöver jag ha med kreditkort på resan?

    Ett kreditkort kan vara nödvändigt om du har bokat en hyrbil, då det vanligtvis krävs ett avdrag av kreditkortet som deposition och säkerhet. Samma sak gäller på hotell. För att öppna telefon och garantera för extra utgifter vill man ha ett utdrag av kreditkortet. Ofta accepteras även kontanter som deposition, men beloppen kan vara höga och med ett kreditkort undviker du kontanta utlägg.

    Vill du ta ut pengar kontant från en automat kan det vara bra att kolla upp var sådana finns. På Visa respektive Mastercards hemsidor kan du hitta information.

  • Var hittar jag valutakurser?

    Du kan växla pengar på många banker eller växlingskontor, både hemma och i Sverige. Rådgör gärna med banken eller växlingskontoret hemma om vilket som är bäst för just ditt resmål.  

    Aktuella valutakurser kan du hitta t ex här: Forex.

  • Vad skall jag tänka på vid bilhyra?

    Normalt är åldersgränsen för att få hyra bil 25 år, avvikelser kan förekomma. Oftast ingår en förare i bilhyran, extra chaufförer meddelas vid bokningstillfället. I vissa fall tas en särskild avgift ut för detta. Tänk på att vid bilhyra i USA är det ibland inte tillåtet att passera olika stater eller gränsen mot Kanada och Mexico. Meddela din resrutt vid bokningstillfället. I vissa länder krävs internationellt körtkort. Motormännens hemsida kan du läsa mer om internationellt körkort.

Klimatkompensera din resa

  • Hur kan jag klimatkompensera min resa?

    Vi orsakar alla skadliga utsläpp av koldioxid, bland annat genom vårt ökade resande. Ett sätt att minska den skadan är att kompensera dina utsläpp med minskningar någon annanstans i världen. Detta förfarande kallas ”klimatneutralitet” och fungerar så att du betalar för lika många kilo eller ton koldioxidutsläpp du själv orsakat, som då inte släpps ut någon annanstans. Du har då gjort dina utsläpp klimatneutrala.


    Genom vårt samarbete med Tricorona Climate Partner kan du som resenär hos Resia nu beräkna och kompensera dina koldioxidutsläpp och därmed klimatneutralisera din resa.

    Klimatneutralisera din resa - klicka här
     

    Tricorona Climate Partner
     

    Tricorona Climate Partner är en del av Tricorona AB, ett svenskt företag som är noterat på Stockholmsbörsen. Tricorona är en seriös aktör och de låter alla sina projekt och processer granskas av en oberoende tredje part. När du som kund betalar för dina utsläppsrätter genom Tricorona AB går minst 75 % av bidraget till klimatneutraliseringsprojekten.

    Tricorona investerar i och handlar med miljörelaterade marknadsinstrument. Huvuddelen av investeringarna och handeln sker med projektrelaterade utsläppsrätter, så kallade Certified Emissions Reductions, CERs, inom ramen för Kyoto-avtalet. Verksamheten bedrivs idag inom ett antal olika områden som exempelvis utsläppshandel och klimatneutralisering.

    Alla Tricoronas projekt handlar om att bygga ut förnybar energiproduktion i länder som annars har stort beroende av fossila bränslen i sitt energisystem. Genom att neutralisera dina utsläpp med dessa projekt bidrar du till att etablera miljövänlig energiproduktion och minska världens beroende av fossila bränslen nu och i framtiden.
     

    Klimatneutralisering - frågor & svar
     

    Hur vet jag att mina pengar kommer fram till projekten?
    Tricorona garanterar att de alltid levererar den mängd koldioxidneutralisering som du köper. Om du köper du 2 ton så sker en utsläppsminskning med 2 ton i de projekt Tricorona investerar i. De kan lämna denna garanti eftersom de projekt Tricorona investerar i alla är CDM projekt, granskade och godkända av FN-organet UNFCCC under Kyotoprotokollet, med oberoende revision och beräkning av koldioxidminskning.
    Dina pengar täcker naturligtvis också Tricoronas kostnader för att tillhandahålla denna tjänst. Efter att du har köpt din klimatneutralisering, allokeras dina pengar till ett visst projekt. Du kan i efterhand spåra din insats, och ta reda på vilket projekt det blev.

    Vem granskar Tricorona Green och Tricorona?
    Tricoronas verksamhet baseras på en öppen standard för koldioxidberäkningar (NTM:s modell). Tricorona låter dessutom regelbundet en oberoende tredje part (Det Norske Veritas) granska sina rutiner och processer.
    Slutligen granskas alla Tricoronas projekt av oberoende tredje part under översyn av FN-organet CDM Executive Board inom ramverket för Kyotoprotokollet.

    Hur räknar ni?
    •Tricorona använder sig av en beräkningsmodell utvecklat av NTM, Nätverket för Transport och Miljö.
    •Tricorona räknar den totala klimatpåverkan från alla växthusgaser, inte bara koldioxid. För flyget betyder detta att de multiplicerar koldioxidutsläppen med en faktor 2,7 (Radiative Forcing Index).
    •Där utsläppsfaktorer varierar från land till land, t ex koldioxidintensiteten i elproduktionen, använder Tricorona siffror som gäller för det land som användaren väljer, alternativt en regional eller global schablon.
    •Tricoronas modell och deras processer verifieras av oberoende tredje part, Det Norske Veritas, för att säkerställa dels att modellerna är vetenskapligt grundade och dels att de faktiskt tillämpar modellerna på det sätt som de beskriver.

    Hur skiljer sig Tricorona Climate Partner från sina konkurrenter?
    Tricorona Climate Partner skiljer sig från de flesta av sina konkurrenter på flera viktiga sätt.
    1.Beräkningsmodell: Tricorona använder en vedertagen modell för att beräkna utsläpp, framtagen av en expertgrupp inom NTM, Nätverket för Transporter och Miljön. Denna modell räknar med faktiska genomsnittsvärden för kabinfaktor (ca 75%) och bränsleförbrukning för världens flygplansflotta. Andra aktörer förutsätter t ex att flygplan alltid flygs fullsatta och att alla flygplan är av den nyaste, mest bränslesnåla, modellen, vilket underskattar de faktiska utsläppen avsevärt.
    2.CDM projekt: Tricoronas projekt är alla CDM-projekt genomförda inom Kyotoprotokollets ramverk, vilket garanterar att samtliga projekt uppfyller högt uppsatta krav på miljönytta, additionalitet och spårbarhet. Tricorona begränsar sig dessutom till projekt inom förnybar energiproduktion eller energieffektivisering. De ger bevisad miljönytta nu, till skillnad från t.ex. trädplanteringsprojekt där projektägaren ofta räknar koldioxidminskningen över trädets hela beräknade livslängd. Tricorona säljer alltså bara koldioxidminskningar i den takt de faktiskt sker.
    3.Granskning: Tricorona låter en oberoende tredje part, Det Norske Veritas, granska både deras modell och deras processer, för att säkerställa att de levererar det de utlovar.

    Vad är "Climate Neutral by Tricorona"?
    Tricorona är företaget som står bakom Tricorona Green."Climate Neutral by Tricorona" är deras devis för klimatneutralisering, och din garanti att neutraliseringen sker med projekt av högsta kvalité.

    Vad är Tricorona Green?
    Tricorona Green är vår webbtjänst där Tricorona erbjuder privatpersoner och organisationer en kalkylator för att beräkna sin klimatpåverkan, råd för att minska denna samt möjligheten att neutralisera denna genom att investera i koldioxidminskningsprojekt.

    Är korta flygningar mer skadliga än långa?
    Grundprincipen är att långa flygningar gör mer klimatpåverkan är korta, då de kräver mer bränsle. Om man ser på klimatbelastningen per ressträcka kan man dock konstatera att längre flygningar har mindre utsläpp per kilometer, beroende på att bränsleförbrukningen per kilometer är mycket större vid start.

    Svaret är alltså att korta flygningar har mer klimatpåverkan än långa per passagerarkilometer. En konsekvens av detta är att det alltid är bättre att flyga direkt mellan två destinationer än att mellanlanda.

    Måste jag veta vilken typ av flygplan jag reser med, eller dess kabinfaktor?
    Tricoronas modell är konstruerad att ta hänsyn till flygplanstyp och kabinfaktor (hur fullt planet är), men när denna information inte är tillgänglig använder de schabloner.

    Är det skillnad på charterflyg eller reguljärflyg?
    I princip är det ingen skillnad, men charterbolagen, tillsammans med lågprisflyget, brukar vara bättre på att fylla sina plan fulla, vilket ger mindre miljöbelastning per passagerare.

    Varifrån kommer underlaget i beräkningarna?
    Tricorona får sina data från NTM, Nätverket för Transporter och Miljön. NTM får underlaget till sin modell från ICAO (International Civil Aviation Organization), efter bearbetning av FOI (Totalförsvarets Forskningsinstitut).

    Hur exakt är resultatet?
    Resultatet baseras på en uppskattning av bränsleförbrukningen, vilken varierar stort vid varje flygning, t.ex. beroende på om det är med eller motvind, kösituationen vid start och landning mm. Totalt sett kan man dock betrakta resultatet som ett bra medelvärde för den beräknade flygningen.

    Hur beräknas priset på koldioxidcertifikaten jag köper?
    Priset du betalar är beräknat utifrån ett tonpris och de beräknade utsläppen i koldioxidekvivalenter. Tricorona tar ingen transaktionsavgift men däremot tillämpas ett minimiköp på ett kvarts ton koldioxid, vilket ungefär motsvarar en tur-och-retur flygresa mellan London och Paris.

    Tonpriset är beroende av ett antal faktorer. Störst påverkan har naturligtvis kostnaden för att genomföra det underliggande projektet (t ex vindkraftverket), men också faktorer såsom kostnader för certifiering (hos FN) och projektrevisioner (utförda av en oberoende tredje part). I takt med att projekten i portföljen byts in och ut varierar priset över tiden.

    Priset anges inklusive MOMS för privatpersoner och exklusive MOMS för organisationer.

    Tas det hänsyn till vilken klass jag flyger i?
    I dagens modell tas ingen hänsyn till vilken klass som resenären reser i, men Tricorona utvärderar sina modeller löpande i diskussion med oberoende experter.

    Kan jag flyga hur mycket som helst med Tricorona Green, med gott samvete?
    Nej, Tricorona Green legitimerar inte flygresor. Det är endast ett sätt att begränsa klimatpåverkan för de flygresor som du tycker att du måste göra. Det bästa sättet att minska klimatpåverkan är att resa mindre och med mindre belastande transportmedel. Men det går inte alltid att undvika en flygresa och då erbjuder Tricorona Green ett sätt att neutralisera klimatpåverkan.
     

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.