Hotell - vanliga frågor och svar

Våra vanligaste frågor och svar finns samlade nedan. Om du inte hittar vad du söker är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer 0771-94 94 94, eller maila till onlinesupport@resia.se 

Här kommer du till Min sida där du kan se flyg-, hotell- eller hyrbilsbokningar du gjort på resia.se. 

Klicka här för att komma till Min sida

Boka hotell online - så här gör du

Varifrån kan jag boka

Vilka länder kan jag befinna mig i när jag gör bokningen?

OBS! Du kan bara boka via resia.se om du befinner dig i Sverige, Norge, Danmark eller Finland. Sitter du i ett annat land hjälper vi dig gärna med bokningen, kontakta oss på onlinesupport@resia.se.
 

Hur gör jag?
Bokning görs under hotellfliken på www.resia.se. Där anger du destination, datum och antal personer. Sökningsresultatet visar hotellalternativ sorterade efter standard och prisklassificering, det billigaste hotellet och rummet med enklast standard visas högst upp.

Efter valt hotell fyller du i dina person- och betalningsuppgifter och bokar sedan igenom ditt hotell. På skärmen kommer sedan en bokningsbekräftelse att visas med en specifikation på köpet.

Denna bokningsbekräftelse skickas även direkt till den e-mail adress som uppgavs vid bokningstillfället. I bokningsbekräftelsen finns en länk till den hotellvoucher som du måste skriva ut och ta med till hotellet och lämna vid incheckning. Hotellvouchern fungerar som ett bevis på att hotellet redan är förbetalt till Resia och att kunden inte skall debiteras av hotellet.


Kan jag få mer information om hotellet?

Resia har inte tillgång till ytterligare information än den som visas på vår hemsida.
 

Betala hotell online -så här gör du

Hur betalar jag mitt hotell?

Betalning görs direkt i samband med bokningen av hotellet. Du kan betala på följande sätt:
a) Betal- eller kreditkort (VISA eller Mastercard)
b) Resias presentkort
c) Mot faktura via Klarna.

OBS! Du kan bara boka via resia.se om du befinner dig i Sverige, Norge, Danmark eller Finland. Sitter du i ett annat land hjälper vi dig gärna med bokningen, kontakta oss på onlinesupport@resia.se.


Betalningssäkerhet

Betalningen är säkrad via Debitech och 3D secure. Majoriteten av bankerna kräver idag att 3D-Secure tillämpas vid försäljning över Internet, för kortbetalningar med VISA och MasterCard. 3D-Secure är en säkerhetsteknik som används vid Internetbetalningar och ger en viss betalningsgaranti.

Kan jag preliminärboka ett hotellrum utan att betala direkt?

Det går inte att preliminärboka hotellrum på Resias hemsida. Alla bokningar som bokas igenom är bindande då betalning görs direkt.

Behöver jag betala skatt på hotellet?

På vissa hotell tillkommer en lokal skatt, vilken betalas av resenären på plats. 

Kan jag betala med presentkort?

Ja, du kan betala med Resias presentkort.

Presenkort - läs mer här
 

 

Checka in på hotell som du har bokat online

Här hittar du Resias tips för vad du skall tänka på när du checkar in på ett hotell du har bokat online på www.resia.se.

Vad ska jag visa upp vid incheckning?

Det du behöver ha med dig till hotellet är din hotellvoucher. Denna skriver du själv ut från den bifogade länken i bokningsbekräftelsen (e-mailet) du fått från oss. Har du inte fått någon länk till hotellvouchern i ditt e-mail, är det viktigt att du snarast kontaktar oss på onlinesupport@resia.se eller på telefon 0771-94 94 94.

Hotellvouchern är en värdehandling som visar att hotellet är förbetalt. Hotellet har rätt att debitera dig hela hotellkostnaden om du inte kan uppvisa voucher vid ankomst.

Vi kommer att checka in sent, måste jag meddela hotellet?

Kontakta alltid Resias Onlinesupport om du vet att du kommer att checka in efter klockan 19:00. Skicka ett mail med ditt bokningsnummer och ärende till onlinesupport@resia.se eller ring oss på 0771-94 94 94, tryck 1 för Internetsupport.
 

Vad händer om flyget ankommer mitt i natten?

Vid paketresor: Tänk på att hotellbokningen gäller från det datum då flyget landar på resmålet. Om planet landar efter midnatt har du alltså inte tillgång till ditt rum förrän på eftermiddagen den dagen. 

 

Hotellproblem på resan

Om du får problem med ditt hotell när du är på resande fot skall du kontakta Resias hotelleverantör GTA.
 


GTA:s kontaktnummer världen över är:

Telefon:

90-212-315-1454

Fax:

90-212-225-4272 alt. 90-212-230-3701

 

Öppettider:

Måndag-fredag:

06:00 - 20:00 GMT

Lördag-söndag:

07:30 - 15:00 GMT

Ändra hotellbokning som du har gjort online

Efter genomförd bokning går hotellbokningen inte att ändra. Resia vill uppmärksamma dig på att noga kontrollera vad som gäller för valt hotell innan och under bokningen.

Varje bekräftad bokning på resia.se betraktas som slutgiltig, dvs. att eventuell återbetalning av hotell görs med aktuella avgifter som preciseras på sidan "Avbokning av hotell".

Avboka hotell som du har bokat online

Avbokning under kontorstid (vardagar 9-18) ska ske skriftligen till onlinesupport@resia.se. Om avbokningen är närstående, dvs. mindre än 5 arbetsdagar bort, ber vi dig ringa oss på telefon 0771-94 94 94 efter att e-mailet är skickat. Mailet ska innehålla datum, tid när e-mailet skickats, samt ditt bokningsnummer.

Vad gäller vid avbokning utan avbeställningsskydd?
 

Resia.se tar inte ut en avgift för avbokning av hotell utan följer hotellets avbokningspolicy. Observera att många hotell återbetalar ej något alls efter att bokningen är gjord.


Vad gäller vid avbokning med ERV:s avbeställningsskydd?

Avbokningen av hotellet görs direkt till Resia enligt instruktioner ovan. När avbokningen av resan är gjord hos Resia kontaktar du ERV försäkringar på telefon: 0770 - 45 69 00. Alla frågor som rör försäkringar ska tas direkt med ERV på samma telefonnummer.
 

Avbeställningsskydd & Semesterförsäkring

Res aldrig iväg utan reseförsäkring och teckna ett avbeställningsskydd via ERV, det kostar 6% av resans pris.

Avbeställningsskydd - läs mer här (pdf)
Villkor avbeställningsskydd - läs mer här (pdf)
 

Även du som har reseskydd i din hemförsäkring behöver komplettera detta. Det är en separat reseförsäkring, och inte hemförsäkringen, som ersätter de vanligaste skadorna som sker på en resa. För att få teckna ERVs försäkringar krävs att du är bosatt i Norden och registrerad i nordisk försäkringskassa.

Semesterförsäkring - läs mer här (pdf)
Villkor semesterförsäkring - läs mer här (pdf)

Har du frågor kring avbeställningsskydd och Semesterförsäkring kan du kontakta vår onlinesupport per e-mail på onlinesupport@resia.se eller per telefon 0771-94 94 94 så hjälper vi dig.

Har du missat att bocka i avbeställningsskydd och reseförsäkring vid bokning online? Inom 48 timmar efter gjord bokning kan du lägga till detta, ring eller besök någon av våra butiker så hjälper vi dig.

Reklamera hotell som du har bokat online

På Resia gör vi allt för att du skall få en bra resa, men ibland uppstår det problem som gör att din resa inte blev som det var tänkt. För att vi ska kunna utreda vad som blivit fel ber vi dig att skicka oss en reklamation. Tänk på att skriva så utförligt som möjligt. Bifoga gärna ett textdokument.

Du har tre möjligheter att skicka in din reklamation:
1) Använd ett onlineformulär - klicka här
2) Skicka e-post till onlinesupport@resia.se
3) Skriv ett brev till 

Resia AB
Onlinesupporten
Box 1114
405 23 Göteborg.

OBS! Eventuella ersättningsanspråk ska vara Onlinesupporten tillhanda senast en månad efter hemkomst. Reklamationer som inkommer senare kommer inte att beaktas.

Välkommen till Resia! Välj ett kontor nedan.

Om du har några frågor så tveka inte att ringa. Du kan också skicka ett meddelande och lämna dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig.

Läs mer om oss

Upp