Hyrbil - vanliga frågor och svar

Våra vanligaste frågor och svar finns samlade nedan. Om du inte hittar vad du söker är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer 0771-94 94 94, eller maila till onlinesupport@resia.se 

Här kommer du till Min sida där du kan se flyg-, hotell- eller hyrbilsbokningar du gjort på resia.se. 

Klicka här för att komma till Min sida

Boka hyrbil online - så här gör du

Här svarar vi på den vanligaste frågorna kring bokning av hyrbil online.

 

Vilka länder kan jag befinna mig i när jag gör bokningen?

OBS! Du kan bara boka via resia.se om du befinner dig i Sverige, Norge, Danmark eller Finland. Sitter du i ett annat land hjälper vi dig gärna med bokningen, kontakta oss på onlinesupport@resia.se.

 

Hur bokar jag en hyrbil online?

Du bokar hyrbil under rubriken ”Hyrbil” på startsidan på www.resia.se.

Där anger du land där bilen ska hyras, ort samt plats att hämta bilen (t.ex. i city eller på flygplatsen). Här anger du även datum och tid då du vill hämta bilen, samt återlämningsdatum och -tid.

Sökresultatet visas i storleks- och prisordning, den minsta/billigaste bilen överst.
För att gå vidare i processen välj, ‹välj›. Den knappen tar dig vidare till en sida där du får val på upphämtnings- och avlämningsplats (om det finns fler än ett alternativ).

Efter vald bil och upphämtningsställe fyller du i dina person- och betalningsuppgifter och bokar sedan igenom din hyrbil.

På skärmen kommer sedan en bokningsbekräftelse att visas med en specifikation på köpet. Detta är din personliga bokningssida. Bokningsbekräftelse skickas även direkt till den e-postadress du uppgav vid bokningstillfället.

Du får sedan ett e-mail från oss med din voucher för din hyrbil. Det är viktigt att du skriver ut vouchern och tar med den till uthyrningsstället, eftersom hyrbilsvouchern fungerar som ett bevis på att hyrbilen redan är förbetald till Resia och att ingen betalning ska tas av hyrbilsfirman.

Vad ingår i hyrbilspriset?

I hyrbilspriset du erlägger här hemma ingår obegränsad körsträcka, ansvarsförsäkring för tredje part, trafikförsäkring, stöldförsäkring, alla lokala skatter och flygplatsavgifter. I Australien kan det dock tillkomma avgifter på plats. Maximalt belopp anges på din biljett/voucher. Det enda som inte omfattas av någon försäkring är skador på däck/hjul och glas. I en del länder omfattar försäkringen inte heller skador på tak, underrede, inredning i bilen och bogseringskostnader.

Har du tecknat Holiday Autos självriskeliminering inklusive avbrottsskydd vid bokningstillfället, återbetalas självrisken även vid eventuella skador på däck/hjul, glas, tak, underrede och inredning i bilen.

Observera att försäkringen täcker skador på bilen. Försäkringen täcker inte skador på personer i bilen eller skador/förlust av personlig egendom i bilen. Vid eventuella skador där annan än du själv är vållande måste du göra polisanmälan på plats och ta med polisintyget till biluthyraren vid återlämnandet av fordonet. Om detta inte sker, betraktas du själv som vållande till skadan.

Kan jag få mer information om hyrbilen?

Resia har inte tillgång till mer information än den som visas på vår hemsida.

Vad är det som gäller angående körkort, minimum- och maximiålder?

Normalt måste man vara mellan 25-65 år för att hyra bil. Är du mellan 21-25 kan du oftast hyra bil, men det kan tillkomma en extra kostnad för extra försäkring för unga förare. Svenskt eller internationellt körkort krävs. I USA godkänns inte amerikanskt körkort.
 

Betala hyrbil online - så här gör du

Här svarar vi på den vanligaste frågorna kring hur du betalar när du bokar hyrbil online på www.resia.se.

Hur betalar jag min bokning av hyrbil?

Betalning görs direkt i samband med bokningen av hyrbilen. Du kan betala på följande sätt:
a) Betal- eller kreditkort (VISA eller Mastercard)
b) Resias presentkort
c) Mot faktura via Klarna.

OBS! Du kan bara boka via resia.se om du befinner dig i Sverige, Norge, Danmark eller Finland. Sitter du i ett annat land hjälper vi dig gärna med bokningen, kontakta oss på onlinesupport@resia.se.


Betalningssäkerhet

Betalningen är säkrad via Debitech och 3D secure. Majoriteten av bankerna kräver idag att 3D-Secure tillämpas vid försäljning över Internet, för kortbetalningar med VISA och MasterCard. 3D-Secure är en säkerhetsteknik som används vid Internetbetalningar och ger en viss betalningsgaranti.

Kan jag preliminärboka en hyrbil utan att betala direkt?

Nej, det går tyvärr inte att preliminärboka hyrbil på Resias hemsida. Alla bokningar som bokas igenom är bindande då betalning görs direkt.

Kan jag betala med presentkort?

Ja, du kan betala med Resias presentkort.

Resias presenkort - läs mer här
 

 

Upphämtning av hyrbil som du har bokat online

Här sammanfattar vi de vanligaste frågorna och svaren kring upphämtning av hyrbil som du har bokat själv online på www.resia.se.

Vad ska jag visa upp vid uthämtning av hyrbilen?

Det du behöver ha med dig till hyrbilsfirman är din hyrbilsvoucher. Denna skriver du själv ut från den bifogade länken i bokningsbekräftelsen (e-mailet) du fått av oss. Har du inte fått någon länk till hyrbilsvouchern i ditt e-mail, är det viktigt att du snarast kontaktar oss på onlinesupport@resia.se eller på telefon 0771-94 94 94.

Hyrbilsvouchern är en värdehandling och visar att hyrbilen är förbetald. Hyrbilsfirman har rätt att debitera dig hela hyrbilskostnaden om du inte kan uppvisa voucher vid ankomst.

Hyrbilsfirman kräver även att du kan uppvisa ett giltigt kreditkort vid uthämtning av bilen. Den namngivne föraren är skyldig att uppvisa sitt eget kreditkort och en deposition kommer att låsas på kortet under hyresperioden. Om den angivne föraren inte har ett eget kreditkort kommer bilen ej att lämnas ut. Inga undantag görs ifrån denna regel.

Notera att hyrbilsföretaget endast reserverar ett belopp på ditt konto, som görs otillgängligt för dig som kortinnehavare under hyresperioden. Inga egentliga transaktioner görs och beloppet släpps i samband med att du lämnar tillbaka bilen.

Alla större kreditkort accepteras. Bankkort accepteras under inga omständigheter. Kontanter för depositionen accepteras endast på ett fåtal kontor och dessa belopp kan då vara avsevärt högre än om man lämnar ett kreditkort som garanti. Utgå därför aldrig ifrån att du skall kunna lämna kontanter som garanti i stället för ett kreditkort.
 
 

Hyrbilsproblem på resan när du har bokat hyrbilen online

Om du får problem med din hybil när du är på resande fot skall du kontakta Resias hyrbilsleverantör Auto Europe.

Ändra hyrbilsbokning som du har gjort online

I bland får vi frågan om det går att ändra en hyrbilsbokning som är gjord online på www.resia.se.

Efter genomförd bokning går hyrbilsbokningar tyvärr inte att ändra. Resia vill uppmärksamma dig på att noga kontrollera vad som gäller för vald hyrbil före och under bokningen.

Varje bekräftad bokning på www.resia.se betraktas som slutgiltig, dvs. att eventuell återbetalning av bil görs med aktuella avgifter som preciseras på sidan "Avbokning av hyrbil" - se menyn till höger.
 

Avbokning av hyrbil som du har bokat online

Här svarar vi på de vanligaste frågorna kring hur du avbokar en hyrbil som du har bokat online på www.resia.se.

Vad gäller vid avbokning av hyrbil?

Avbokning under kontorstid (vardagar 9-18) ska ske skriftligen till onlinesupport@resia.se. Om avbokningen är närstående, dvs. mindre än 5 arbetsdagar, ber vi dig ringa oss på telefon 0771-94 94 94 efter att mailet är skickat. Mailet ska innehålla datum, tid när mailet skickats, samt ditt bokningsnummer.

Vad gäller vid avbokning av hyrbil utan avbeställningsskydd?

För avboking av hyrbil gäller hyrbilsföretagets villkor. Oberoende av hyrbilsföretagets villkor har Resia vid avbokning rätt till ersättning för administrativa kostnader.

Vad gäller vid avbokning av hyrbil med ERV:s avbeställningsskydd?

Avbokningen av hyrbil görs direkt till Resia enligt instruktioner ovan. När avbokningen av hyrbilen är gjord hos Resia kontaktar du ERV försäkringar på telefon: 0770 - 45 69 00. Alla frågor som rör försäkringar ska tas direkt med ERV på samma telefonnummer.

Avbeställningsskydd & Semesterförsäkring

Glöm inte att teckna ett avbeställningsskydd via ERV! Det kostar 6 % av resans pris.

Avbeställningsskydd - läs mer (pdf)

Även du som har reseskydd i din hemförsäkring behöver komplettera detta. Det är en separat reseförsäkring, och inte hemförsäkringen, som ersätter de vanligaste skadorna som sker på en resa.

Semesterförsäkring - läs mer

Har du frågor kan du kontakta vår onlinesupport per e-mail på onlinesupport@resia.se eller per telefon 0771-94 94 94 så hjälper vi dig.
 

Reklamera hyrbil som du har bokat online

På Resia gör vi allt för att du skall få en bra resa, men ibland uppstår det problem som gör att din resa inte blev som det var tänkt. För att vi ska kunna utreda vad som blivit fel ber vi dig att skicka oss en reklamation. Tänk på att skriva så utförligt som möjligt. Bifoga gärna ett textdokument.

Du har tre möjligheter att skicka in din reklamation:
1) Använd ett onlineformulär - klicka här
2) Skicka e-post till onlinesupport@resia.se
3) Skriv ett brev till 

Resia AB
Onlinesupporten
Box 1114
405 23 Göteborg.

OBS! Eventuella ersättningsanspråk ska vara Onlinesupporten tillhanda senast en månad efter hemkomst. Reklamationer som inkommer senare kommer inte att beaktas.

Välkommen till Resia! Välj ett kontor nedan.

Om du har några frågor så tveka inte att ringa. Du kan också skicka ett meddelande och lämna dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig.

Läs mer om oss

Upp