Publicerat: 2019-04-12

Hur kommer vi att resa i framtiden?

Å ena sidan: en globaliserad värld där vi reser allt mer både i jobbet och på fritiden. Å andra sidan: klimatmål som måste hållas för att vi inte ska äventyra vår gemensamma framtid. Så hur kommer vi att resa i framtiden? Forskaren Jonas Åkerman bjuder på kunskap och åsikter.

Det har hänt mycket vad gäller hållbara transporter på land, inte minst tack vare elektrifiering och biobränslen. Till sjöss och i luften har vi inte kommit lika långt, men även här krävs handling. Vad gäller flyget ser vi en relativt snabb teknikutveckling – de globala utsläppen per personkilometer minskar med 1-2 procent varje år – men det räcker inte.

– Problemet är att resandet ökar så mycket att den totala miljöpåverkan ändå växer, säger forskaren Jonas Åkerman, som arbetar på KTH:s avdelning för strategiska hållbarhetsstudier.

– Det finns tyvärr ingen mirakellösning, utan det gäller att ”gnugga på” på många områden, men också att hitta alternativ till att flyga.

Vad gäller alternativa bränslen är överbliven frityrolja från Kalifornien för tillfället den främsta källan, medan palmolja egentligen har störst potential. Här finns dock en stor baksida; för att utvinna den hugger man ner regnskog i Amazonas. I Sverige knyter vi förhoppningar till skogsavfall, även om tekniken ännu inte är fullt utvecklad.

– I framtiden kan man säkert använda det mesta för att producera biobränsle, säger Jonas Åkerman. Redan nu talas det till exempel om alger.

Fler artiklar om hållbarhet 

Eftersom nästan hälften av de totala flygutsläppen kommer från höghöjdsutsläpp (molnbildande vattenånga och kväveoxider) kan vi vinna mycket på att förändra hur flyget är organiserat, så att planen håller till på lägre höjd. Det kräver förstås internationell samsyn , vilket vore ett jätteprojekt, som dessutom har baksidor: både bränsleförbrukningen och utsläppen av koldioxid skulle öka.

Ett annat sätt att göra flyget mer klimatneutralt är att öka propellerplanens andel på bekostnad av jetplan.

– Här kan man redan i dag göra medvetna val, särskilt vad gäller inrikesresor. Och om efterfrågan på resor med propellerplan ökar kan det stimulera flygbolagen att använda dem även på längre distanser.

Hur man än vrider och vänder på saken måste vi i högre grad tänka en gång extra innan vi tar flyget. Ibland vill eller måste man flyga, men ofta finns det alternativ.

– Videomöten kan vara bra alternativ till att ses öga mot öga, säger Jonas Åkerman. Och så finns möjligheten att flyga bara ena vägen och ta till exempel tåget andra vägen. Ett sådant tänk kan funka för både affärsresenärer och för dig som åker privat.
 


Jonas_Akerman_624x395.jpg


Vad tror du om helt nya sätt att resa, till exempel Hyperloop? Kommer vi att kunna och vilja färdas i kapslar som går i över tusen kilometer i timmen i långa rör?

– Det är väldigt visionärt men jag tror inte riktigt på tekniken, plus att byggandet skulle ha stor miljöpåverkan. Och vill vi verkligen riskera att sitta fast under jorden, kanske till och med på havets botten, om något går fel? avslutar Jonas Åkerman.

 

Vill du ha tips kring hur ditt företag kan resa mer klimatsmart?


Mer att läsa om hållbara resor och möten:

Vad som händer när vi reser

Genom samtal med insiktsfulla människor som på olika sätt berörs av möten och resor i sitt arbete, tittar vi på effekterna av affärsresandet både ur ett ekonomiskt, miljömässigt och mänskligt perspektiv.

 

Följ oss på LinkedIn och genom att prenumerera på Resia Företags affärsnyhetsbrev.

 

Till artiklarna

0771-91 91 91 Vill du veta mer?
OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.