Information om Resia Travel Groups företagsrekonstruktion

Hallå där, The Body Shop!

En leverantör och ett resekonto – oavsett hotell eller typ av resa. Det är två av anledningarna till att The Body Shop har en affärsresebyrå. Edi Rieder, reseansvarig på The Body Shops ekonomiavdelning, delar med sig av sina erfarenheter.

Varför har ni valt att ha en affärsresebyrå?
– Tidigare hade vi olika leverantörer för vårt resande och våra anställda bokade sina resor själva. Men till slut blev det för rörigt i affärssystemet med alla dessa leverantörer. Vi insåg att vi behövde en partner som kunde leverera allt – både själva resorna och boendet.

Vad var de viktigaste kriterierna när ni skulle välja partner?
– Vi letade efter en byrå som är väletablerad på marknaden, har mycket erfarenhet och helt enkelt vet vad de pratar om. Ett stort plus var också eventdelen eftersom vi har en till två stora events per år.

Och om ni jämför med innan – vad är det bästa med att ha en byrå?
– Nu har vi en leverantör och ett resekonto – oavsett hur vi reser och vilka hotell vi bor på. Det är smidigt och enkelt för både resenärer och oss på ekonomiavdelningen. Vi kan jämföra priser på ett helt annat sätt och ha en bättre översikt över företagets alla resor.

Vilka destinationer reser ni till mest?
– London och Köpenhamn är helt klart i topp. Vårt huvudkontor ligger ju i London och den danska och svenska marknaden hänger ihop.

Vad är The Body Shops största utmaning när det gäller företagets resor?
– Att hitta kostnadseffektiva sätt att resa och hela tiden anpassa oss till marknaden. Ett företag går upp och ned och resandet tillhör sådant som man alltid vill göra så kostnadseffektivt som möjligt.

Finns det någon koppling mellan företagets resepolicy och övergripande värderingar?
– Absolut! The Body Shop är ett företag som alltid har värnat om miljön. Vi har en medveten miljöpolicy där vi bland annat vill veta hur mycket vi släpper ut. Nu får vi statistik kring utsläppen en gång i månaden tillsammans med andra siffror kring resmönster och bokningar.

Vad har ni mer för fördelar med dessa månadsrapporter?
– Genom att analysera resmönster och bokningsbeteende kan vi hela tiden utveckla och ändra vårt resande för att göra resandet ännu mer kostnadseffektivt. 

Till sist, varför tror du att Resia vinner pris som ”Årets bästa affärsresebyrå” varje år? Och i år dessutom korades till ”Bästa Travel Management Company”?
– Resia är ett välkänt varumärke med ett förtroendekapital baserat på många års erfarenhet. Företaget har en bra service och levererar det kunderna vill ha. Svårare än så är det nog inte.

Kontakta Resia Läs mer om utnämningarna i Business Travel Award
 

Resias företagstjänster

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.