Information om Resia Travel Groups företagsrekonstruktion

Orörd natur och magiskt ljus lockar företag till Svalbard

Isbjörnen i all ära. Men det är inte kungen av arktis som lockar allt fler företag till Svalbard.  Hit reser man för den orörda naturen, det spektakulära ljuset, fine dining-restaurangerna, nattlivet och de häftiga aktiviteterna.

– Hit reser företag som söker en exotisk, spännande och annorlunda gruppresa. Svalbard är en destination med upplevelser och aktiviteter i fokus, säger Björn Wigge, produktchef på Resia Möten, Event & Konferens.

Programförslag för konferens på Svalbard

Björn Wigge var själv på Svalbard i våras tillsammans med projektledare inom Resia Möten, Event & Konferens. Liksom många andra som besöker det arktiska landskapet blev han överraskad över hur häftigt det faktiskt var.

– Jag hade inga direkta förväntningar, vilket gjorde studieresan extra spännande. Vi fick uppleva en natur och ett ljus som inte liknade något annat jag har sett. Lägg till fantastisk mat och aktiviteter av hög klass så får du en perfekt destination för grupp- och incentiveresor, förklarar Björn och betonar att Resias projektledare kontinuerligt åker på denna typ av studieresor för att hitta nya destinationer till sina kunder.  

Här kan du läsa programupplägget som projektledarna på Resia har tagit fram efter sin studieresa. Detta anpassas självklart efter önskemål om innehåll och konferenstid.

”Vyerna är magiska"

Thermia Värmepumpar är ett företag som också har upplevt Longyearbyn på Svalbard tillsammans med sina kunder. Företaget arrangerar en säljtävling för sina kunder varje år och i vinstpotten i år låg en resa till Svalbard. I fjol var det Las Vegas som gällde – i år var man ute efter ett annorlunda och kallare resmål.

– Många var tveksamma när vi avslöjade resmålet. Men efter tre dagar på Svalbard var alla övertygande om hur häftigt det är. Den fantastiska miljön med berg, snö och is är otroligt vackert och vyerna är magiska. Ljuset och miljön är otroligt speciell och något som inte går att beskriva – man måste uppleva det själv. Dessutom är Svalbard perfekt för just gruppresor eftersom man gör så många aktiviteter ihop, säger Lars Gyllander, försäljningsdirektör på Thermia Värmepumpar.

konferens_svalbard_snöskoter_624x395.jpg

21 mil på skoter

Det finns få andra destinationer som kan erbjuda så stor variation av aktiviteter året runt som på Svalbard. Snöskoter, hundspann och båtturer till spökstaden Pyramiden och kolgruvan är några av de mest populära aktiviteterna. För Thermia Värmepumpar blev en heldags snöskotertur på totalt 21 mil den bästa upplevelsen. Gruppen blev upphämtad åtta på morgonen och var tillbaka på hotellet klockan åtta på kvällen.

– Lunchen åt vi mitt ute på isen – otroligt häftigt. Många i gruppen är aktiva killar som både gillar motorer och att röra på sig så det var en klockren aktivitet för oss. Mitt tips till alla som ska resa till Svalbard är att ta sig ut i naturen och verkligen uppleva allt det vackra. Flera av deltagarna vill åka tillbaka med sina familjer, berättar Lars.

Många reser tillbaka

Även Hurtigruten Explorer, som är Resias samarbetspartner på Svalbard, bekräftar att många företag som besöker Svalbard vill resa tillbaka – redan inom 12 månader. De har ordnat grupp- och konferensresor hit de senaste 20 åren och efterfrågan växer för varje år.

– Den orörda naturen och det magiska ljuset är det som lockar mest. Det är inte isbjörnen som många kanske tror. Naturen påminner inte om någon annan och bland våra kunder är det den man lyfter fram som nummer ett med hela reseupplevelsen, säger Pål Byberg på Hurtigruten, som själv bor stora delar av året här.

”Jag drabbades av Svalbard-viruset”

Pål Byberg arbetade tidigare i ledningen på ett stort internationellt företag. Han reste konstant under elva år och besökte omkring 158 länder. Trots de många resorna hade han aldrig känt ett behov av att köpa en kamera – förrän han kom till Svalbard.

– Man kan säga att jag drabbades intensivt av ett Svalbard-virus. Jag ville försöka fånga allt på bild. För mig innebar resan en helomvändning i livet då jag på riktigt insåg vad livskvalitet är. Svalbard blir garanterat ett minne för resten av livet för alla som reser hit, förklarar Pål.

En helårsdestination

Svalbards årstider är typiska för ett arktiskt klimat och brukar delas in i perioderna mars till maj, juni till september och oktober till februari. Genomsnittstemperaturen i Longyearbyen varierar från -14° C på vintern till 6° C på sommaren. Mars till maj, när solen har kommit tillbaka, har tidigare varit den mest populära tiden att resa hit. Men sommarmånaderna har fått ett rejält uppsving de senaste åren, bland annat tack vare de fina båtturerna.

– Svalbard har verkligen blivit en helårsdestination. Oavsett när man är blir man hela tiden påmind om hur nära Nordpolen man faktiskt är – det är en häftig känsla, säger Pål Byberg.  

Topplista – Svalbard som grupp- och konferensresmål

  1. Den orörda och arktiska naturen
  2. Det spektakulära ljuset
  3. Bredden i aktiviteterna
  4. Fine dining-restaurangerna
  5. Nattlivet

De mest populära gruppaktiviteterna i Svalbard

  • Snöskoter (ofta heldagsturer inkl. lunch)
  • Hundsläde
  • Besök på Camp Barentz (Advent-dalen utanför Longyearbyen)
  • Båttur till spökstaden Pyramiden
  • Besök i kolgruvan
  • Norrskenssafari (snöskoter eller hundsläde)

Kontakta Resia för förslag och prisexempel

Förslag på konferenspaket

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.