Information om Resia Travel Groups företagsrekonstruktion

Morgondagens hotell handlar om människor och upplevelser

Framtidens vinnare i hotellbranschen fokuserar på människor och skräddarsydda upplevelser. Det gör att det öppnar allt fler så kallade koncepthotell som är så mycket mer än ”bara” ett hotell. Resia har gjort en djupdykning i de hetaste hotelltrenderna.

– En hotellvistelse är så mycket mer än bara en övernattning idag. De som reser mycket i jobbet vill förena nytta med nöje på ett helt annat sätt idag. När vi bokar hotell till våra affärskunder blir det allt vanligare att man frågar efter hotell där man kan jobba, träna, mingla, äta och dricka gott samt träffa trevliga lokalbor. De nya koncepthotellen satsar på allt detta och är mötesplatser fulla av liv och rörelse, säger Björn Wigge, produktchef för Resia Möten, Event & Konferens.

En plats för social spontanitet

Två exempel på typiska koncepthotell i vår huvudstad är Scandics Haymarket vid Hötorget samt även det kommande ”Downtown Camper” som det redan har snackats mycket om. Här ser vi ett ”livsstilshotell” för urbana upptäcktsresande och för personer som växlar mellan att vara affärs- och privatresenär. Det är en plats för social spontanitet, liknande den man har när man träffar någon ute i naturen.

– Där blir det naturligt att umgås fast man inte känner varandra. Här kommer nyfikna människor som gillar att upptäcka saker och träffa nya människor att trivas. En stor del av ett framgångsrikt hotell handlar också om människorna som arbetar där. Om gäster och besökare upplever att hotellpersonalen verkligen brinner för att ge god service kommer man tillbaka. Morgondagens hotell kommer också handla mer om skräddarsydda upplevelser, säger Peter Jangbratt, Sverigechef på Scandic Hotels.

”Tid är vår största lyxvara”

Inom hela Scandic-koncernen har man också satsat på ett nytt möteskoncept med fokus på mat och upplevelser. Idag handlar det mindre om själva konferenslokalen, men desto mer om att skapa individanpassade möten med fokus på upplevelse och mat.

– Tid är vår största lyxvara idag och jag tror att våra mötes- och konferensgäster kommer att ställa högre krav på att investerad tid ska ge något mer. Man vill bli omhändertagen, känna sig trygg och få energi av god mat, förklarar Peter.

kick-off-624x247.jpg

Kreativt och hälsosamt

Just maten är något som Resia också märker blir allt viktigare för mötes-och konferenskunderna. De stora tårt- och kakbufféerna ersätts av mer energigivande fika med mindre socker och bearnaisesåsen syns allt mer sällan på konferensgästernas tallrikar. Även när det gäller möteslokaler ställer kunderna helt andra krav idag.

– Idag väljer våra kunder oftare konferenslokal utifrån syftet på mötet. Om man ska tänka nytt och arbeta fram nya planer och strategier är det ännu viktigare att lokalen är en kreativ och inspirerande miljö som är rolig att arbeta i. Idag vill man gärna konferera i lite annorlunda mötesrum och det är något som de nya koncepthotellen har satsat stort på att ta fram, säger Björn Wigge.

Balansen mellan digitalt och personligt

Den stora nöten i hotellbranschen är också att hitta balansen mellan det digitala och det personliga. Alla behöver hitta naturliga sätt att integrera ny teknik på ett sätt som förenklar och förbättrar både för gästen och hotellpersonalen.   

– Ny teknik är ett prioriterat område för oss. Personlig service kan ju både vara digital och analog, säger Peter Jangbratt på Scandic.

Gästerna en del i helhetsupplevelsen

Det nya hotellet Hobo drivs av Petter Stordalens Nordic Choice Hotels och är också ett så kallat koncepthotell. Även här brinner man för gemenskap och umgänge och man vill bjuda gästerna på en helhetsupplevelse som de själva är delaktiga i.

– Hobo är mer än bara ett hotell. Hos oss kan man kombinera jobb och fritid och det finns alltid något nytt att se eller göra – allt ifrån konstutställningar till bra musik. En modern affärsresenär vill inte bara ”titta på”, man vill vara en del av staden man befinner sig i och hotellet man bor på. De som delar vår nyfikenhet och är vana resenärer kommer att trivas allra bäst hos oss, säger Mattias Stengl, vd på Hobo vid Brunkebergstorg.

Även Mattias är helt övertygad om att framtidens hotell kommer att handla om människor. Vinnarna i branschen kommer att bli de som fokuserar på både sina anställda och sina kunder.

– Ju mer digitala vi blir, desto större behov har vi av relationer och människor. Jag är 26 år och uppväxt i en digital värld, men jag vill inte mötas av skärmar överallt. Även om vi har satsat på en spännande interiör, kreativa inredningsdetaljer och en förstklassig restaurang är det människorna man kommer att minnas mest när man åker hem, säger Mattias.

Läs hela Resias intervju med Mattias Stengl på Hobo här

Kontakta Resia här

 

Förslag på konferenspaket

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.