Information om Resia Travel Groups företagsrekonstruktion

Som Pokémon Go – fast för vuxna

GPS-challenge, löpteknikträning eller varför inte isbjörnssafari på Svalbard? Utbudet av aktiviteter och upplevelser på grupp- och konferensresor är större än någonsin. Nu har allt fler företag också insett vikten av att välja ”rätt” aktivitet som en del i syftet med konferensen eller gruppresan.

– Aktiviteter och upplevelser på blir allt viktigare för våra konferenskunder. Genom att välja aktiviteter som både passar gruppen och är en del av ett budskap på konferensen kan man få ut betydligt mer av tiden tillsammans, säger Björn Wigge, produktchef på Resia Möten, Event & Konferens. 

Kontakta Resia för hjälp med rätt aktivitet för din nästa konferensresa

Behovsanalysen är grunden

Resias programförslag för en grupp- eller konferensresa innebär oftast ett helhetsupplägg med resa, middagar och olika aktiviteter. Att ta reda på syftet med konferensen ingår i den behovsanalys där Resias projektledare tar reda på varför företaget ska träffas och vilken typ av grupp det är.

– För ett konsultföretag, som mest sitter ute hos kund, kanske syftet är att umgås och hålla ihop gruppen. En grupp säljare som träffas på en årlig resa vill kanske ha fler aktiviteter med tävlingsmoment.  På en belöningsresa, även kallad incentiveresa, handlar det ofta om att hitta en upplevelseaktivitet där destinationen är i fokus, förklarar Björn.

Svalbard – en unik incentivedestination

Svalbard är ett exempel på en populär och unik incentivedestination som lockar allt fler företag. Hurtigruten, som är en leverantör till Resia, har arrangerat grupp- och konferensresor hit de senaste 20 åren och efterfrågan blir större för varje år. Över 30 procent av företagen vill åka tillbaka redan inom 12 månader.  

– Inga andra destinationer kan erbjuda så stor variation av aktiviteter året runt. Den orörda naturen och det magiska ljuset är det som lockar mest. Många blir också positivt överraskade av det fantastiska restaurangutbudet. Svalbard är garanterat ett minne för resten av livet, säger Pål Byberg på Hurtigruten, som själv bor stora delar av året här.

Konferensförslag Svalbard

Kreativ lagaktivitet blev aha-upplevelse

Även Resias samarbetspartner More Activities märker tydligt att syftet blir allt viktigare när företag väljer innehåll på sin konferens eller gruppresa. I vintras arrangerade de en stor gruppaktivitet som var en del i budskapet på konferensen; "Alla medarbetare är lika viktiga för företagets utveckling." 

– Gruppen blev indelad i 90 lag. På en timme skulle lagen måla av en exakt kopia av ett mönster eller del av en bokstav som tilldelats dem. När alla hade lämnat in sina verk satte vi ihop bidragen till en stor tavla som då plötsligt gestaltade företagets resa. Budskapet var helt enkelt att varje pusselbit är viktig för helheten. Det blev en aha-upplevelse för hela gruppen, säger Anders Möller på More Activies, som är verksamma i Stockholm, Visby, Åre, Sälen och Palma.

”Som Pokémon Go – fast för vuxna"

Checkpoint Challenge är ett annat exempel på en annorlunda lagaktivitet med fokus på teamwork. Den innebär att man navigerar med hjälp av en surfplatta och tävlar mot varandra i lag.

– Det är lite som Pokémon Go – fast för vuxna och mycket roligare. Vissa grupper vill jaga så kallade check points i lugn promenadtakt och umgås under tiden. En tävlingsorienterad säljgrupp kanske vill ta så många de kan på kortast möjliga tid. Återigen, allt beror på vilken grupp det är och vad syftet är, förklarar Anders.

Förslag på aktiv konferens i Stockholm

Checkpoint-challange-ribbåt-624x395.jpg

Checkpoint Challenge kan även utföras med ribbåt i skärgården.

Personliga möten allt viktigare

Om man blickar längre in i kristallkronan tror Anders Möller att företag kommer ha ett ännu större behov av att träffas och göra aktiviteter tillsammans.

– Ju mer tekniken utvecklas, desto viktigare blir personliga möten. Det är tydligt att företagen hellre gör en aktivitet tillsammans än att lägga pengar på en extra övernattning.

Den trenden är också något som Resia bekräftar. Enligt Björn Wigge har många företag minskat antalet fysiska möten som är lite kortare, men det gör att värdet av att träffas och umgås blir allt större.

– Det är viktigt för sammanhållningen att aktivera sig tillsammans. En ny arbetsgrupp behöver umgås på riktigt om de ska lära känna varandra. Det har snackats länge om att alla ”kör digitalt”, men det har inte blivit så, förklarar Björn.

Hett med friskvård

Friskvårdsrelaterade aktiviteter har fått sitt stora genombrott det senaste året. Hos More Activities handlar det exempelvis om löpteknikträning tillsammans med ett proffs, crossfit och yoga. Även Resia märker av ett stort intresse för friskvårdsrelaterade aktiviteter.

– Den stora träningstrenden har verkligen nått företagen när det gäller val av aktiviteter. Många kunder vill uppleva en resa som innehåller både konferens, umgänge och friskvård, säger Björn Wigge.

Kontakta Resia för förslag och prisexempel

Förslag på konferenspaket

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.