Med självinsikt skapar du framgång internationellt

En ökad självinsikt kan lösa konflikter, lägga grunden för din personliga utveckling och stärka teamkänslan på jobbet. Därför är det kanske inte så konstigt att det också är självinsikt som är nyckeln till framgångsrika internationella affärsrelationer. Men vad innebär det egentligen och vad ska man tänka på? Den populäre föreläsaren och författaren Colin Moon ger sina bästa tips.

Lista längre ner på sidan: Så här jobbar vi i Norden 

– Självinsikt är faktiskt något som svenskarna är väldigt duktiga på. Det finns en vilja att lära känna sig själv och jag är övertygad om att det hänger ihop med hur framgångsrikt Sverige är internationellt. Tänk hur mycket Sverige har uppnått ute i världen med framgångsrika företag som HM, Volvo, Spotify och många fler. Jag är stolt över att bo i Sverige, säger Colin Moon, som har föreläst om interkulturell affärskommunikation i 15 år.

”Cross-border teamwork"

Det var en slump som gjorde att Colin Moon från London blev bosatt i Sverige. Han jobbade för FN och trodde att han skulle skickas till ett exotiskt land i Afrika när han istället blev skickad till Malmö. Ändå blev han fast här. 1996 startade han sitt företag Colin Moon Communication baserat i Stockholm. Efter några år hittade Colin också en ny nisch inom kommunikation: cross-border teamwork.

– Jag hittade helt enkelt ett ”gap in the market”. Det var ingen som pratade om hur vi människor betraktas utifrån och vilka kulturella skillnader det finns. Sedan skrev jag boken ”Sweden the Secret Files” – en humoristiskt och träffande skrift om det typiskt svenska. Idag är det ett ständigt aktuellt ämne, det räcker att gå till ICA för att träffa människor från andra kulturer.   

Viljan att förändra sig

Enligt Colin hänger det här med självinsikt också ihop med förändringsbenägenhet. Även här hyllar han Sverige som har varit intresserade av att förändra och anpassa sig ända sedan andra världskriget. Det har gjort att svenska företag är duktiga på framförhållning och att möta framtidens nya utmaningar.

– Dessutom slår svenskarna de flesta nationaliteter när det gäller att planera sina projekt. Nackdelen kan vara att det ibland tar lite väl lång tid vid samarbeten med internationella affärspartners. Svenska företag kan behöva träna på att kunna fatta snabbare beslut ibland, säger Colin.

Utgå från likheterna

I en ökad självinsikt behöver man vara medveten om både styrkor och svagheter om sig själv, sin kultur och varför man agerar på ett visst sätt. För en lyckad internationell affärsrelation är det också a och o att först hitta varandras likheter.

– Hitta likheterna, definiera dem och förstå vad de kan innebära för samarbetet. Det är likheterna man bör bygga sin relation på – precis som i en kärleksrelation. Det finns alltid olikheter och det är bra att känna till dem, men det är likheterna som man jobbar vidare med. Här i Norden är de stora likheterna att vi är jämställda, att vi har ett öppet arbetsklimat samt en platt företagsorganisation.

Det här med ”arbete under ansvar” och ”worklife balance” är alla nordiska länder bra på, enligt Colin. Man jobbar hårt men prioriterar ledig tid med familjen – framför allt under sommarhalvåret.

– Efter sex månader av kyla och mörker lever man livet på våren och sommaren. Insikten om varför vi gör det kan vara bra för internationella företag att känna till.

Boka föreläsare till ditt event via Resia

Så här jobbar vi i Norden (enligt Colin Moon)

  • Svenskar är bra på att planera in i minsta detalj – syftet är att undvika missförstånd. Det gör att det kan ta tid innan man väl ”kör igång”. Alla eventuella frågetecken i ett projekt ska vara solklart.
     
  • I Danmark jobbar man efter principen ”Learning by doing” och ”rättar till” saker under tiden.
     
  • Norrmännen gör inte så mycket i början av ett projekt. Men de jobbar hårt när deadlinen närmar sig och levererar ofta i sista sekund. Uttrycket ”Skippertak” innebär att alla måste hjälpas åt för att hinna. 
     
  • I Finland är det själva handlingen – hur mycket man jobbar – som är ett mått på effektivitet. Det innebär att finska företag ofta har minimalt med möten. 
     

Undvik kulturkrockar - fler tips och råd för att lyckas i internationella affärssammanhang


Colin_Moon_portratt.jpg


COLIN MOON

Yrke: Antropolog, föreläsare och författare 
Ålder: Nyss fyllda 60 år.
Utsedd till: Årets talare 2012
Familj: Sambon Leif, en ”adoptivdotter” och hennes lilla Ida som han är ”grandpa” till.
Bor: I lägenhet Stockholm plus hus i Norra Uppland.
Ledord: Hälsa och humor. Det är ett privilegium att bli gammal och det är viktigt för mig att kunna skratta och bjuda på mig själv.  
Reser helst till: Paris. Det är en underbar stad av dofter.
Resan på min bucket list: Nya Zeeland – hit måste jag resa innan jag dör.
Dold talang: Jag kan sjunga på franska. 

Kontakta Resia inför ditt nästa möte, event eller konferens

Läs mer om Resias företagstjänster

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.