SJ först i världen med chip-biljett

Resias affärsnyhetsbrev juni 2017

SJs samarbetspartner Epicenter, ett innovationscenter för tech- och startupbolag i centrala Stockholm, erbjuder sina medlemmar möjligheten att använda chip-implantat istället för passerkort till sina lokaler. SJs affärsresenärer får genom samarbetet tillgång till dagpass på Epicenter och flera har intresserat sig för chip-implantaten.

– Några av SJs affärsresenärer på Epicenter hörde av sig och efterfrågade möjligheten att använda sina chip för tågresan. Ganska snart insåg vi att det var genomförbart med lite utveckling av våra mobila plattformar. Nu står vi här några veckor senare och ska inleda testet vilket känns fantastiskt kul, säger Lina Edström på SJs företagsförsäljning.


Tekniken kallas närfältskommunikation (NFC) och används redan av SJ sedan tidigare för visering av SJ Regionalkort. Det SJ har gjort är att utveckla en funktion i SJs mobila testapp SJ Labs som skriver in användarens SJ Prio-nummer i chippet samtidigt som tågvärdarnas egen viseringsapp fick en ny uppdatering. För tågvärden som viserar biljetter blir skillnaden bara att blippa en chippad hand på samma sätt som man blippar SJ Regionalkort. För resenären räcker det att sträcka fram handen.


– SJ är redan ett av Sveriges mest digitala bolag vilket bidrog till en kort startsträcka för projektet. Chip-biljetten är ett bra exempel på hur vi gärna testar nya idéer tillsammans med kunderna och driver den digitala utvecklingen framåt, säger Peter Dahlqvist, chef för SJs företagsförsäljning.

Det här behöver du för att resa med chip-biljetten:

  • SJ Prio-medlemskap.
  • NFC-chip-implantat.
  • Smartphone med Android som operativsystem och öppen NFC-funktion för att kunna skriva in sitt SJ Prio-nummer i chippet.
  • Biljett kopplad till SJ Prio-medlemskapet. Chip-biljetten gäller enbart resor med SJ-tåg och så länge testperioden pågår behöver du även din vanliga biljett.

 

Till nyhetsbrevet

SJ_implantat.jpg

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.