Vilka ersättningsregler gäller 

Utifrån ett antal scenarier med tanke på Covid-19 är det bra att tydligt informera om vad som gäller i vissa situationer som kan uppstå. Några sådana situationer kan vara: 

  • Vad får en medarbetare för ersättning och traktamente om de skulle bli kvar i land en längre tid på grund av stängda gränser eller att de blir satta i karantän? Gäller samma ersättning om de inte följt företagets uppsatta rutiner innan avresa? 
     
  • Vad gäller beträffande sjukskrivning om en medarbetare blir sjuk under tjänsteresan? 
     
  • Om ni kräver att en medarbetare stannar hemma några dagar efter en tjänsteresa får hen då full lön dessa dagar? 
     
  • Ersätter ni Covid-19 tester (om det innebär en kostnad) för en medarbetare, som för att känna sig säker efter hemkomst, på eget initiativ vill göra ett Covid-19 test? 
     

service-papper-624x395.jpg

Reseplanering

 

Vänligen notera! 
Resia kan inte erbjuda specifika råd om resebegränsningar eller policyändringar, eftersom de beror på affärsverksamheten för varje enskild organisation.
Informationen som tillhandahålls här är endast i informationssyfte och den ska inte tolkas som hälso- eller juridisk rådgivning. Var noga med att rådgöra med er hälsorådgivare om hälsoeffekterna av resor och möten för er samt en juridisk rådgivare om de juridiska kraven för er resa.
Resia strävar efter att ha den senaste informationen men tar inget ansvar för att informationen är uppdaterad då läget gör att saker ändras dagligen. Externa länkar som tillhandahålls är inte under kontroll av Resia och Resia har ingen kontroll över tillgängligheten på dessa webbplatser. Resia ansvarar inte för eventuella förluster eller skador från användning av dessa externa länkar.

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.