Skapa eller uppdatera er resepolicy 

En resepolicy är något som ger era medarbetare tydliga riktlinjer samt skapar en trygghet när de reser tjänsten. Samtidigt ger det er som bolag en möjlighet till styrning utifrån säkerhet och de ekonomiska ramar och avtal som ni har. Just nu är det viktigare än någonsin att vara tydlig och informera om detta och då särskilt tänka på följande frågor med tanke på rådande situation: 

  • Definiera tydligt vilka tjänsteresor och möten som får och måste genomföras. Kan/ska vissa möten genomföras digitalt istället? 
     
  • Hur ser processen ut internt för godkännande av resor och möten innan de bokas och hur kan ni tillsammans med medarbetarna utvärdera säkerheten på bästa sätt?  Se bra sammanställning av länkar i denna förberedelseprocess här. Hur säkerställer ni den processen, både vid onlinebokningar som resenären gör själv, samt när det bokas via personlig service hos er resebyrå? 
     
  • Skapa tydliga riktlinjer och checklistor när det ska planeras ett större möte eller konferens med flera deltagare. Lite tips att tänka på hittar du här.
     
  • Vilka rutiner ska gälla när ni utvärderar risken med en resa/ett möte kontra affärsnyttan? 
     
  • Är det viktigt, utifrån ert resmönster, att implementera ett säkerhetssystem som ger er möjlighet till riskanalys av den tilltänkta destinationen innan resan samt att ni sen kan spåra, lokalisera och kommunicera med era medarbetare om något oförutsett händer under resan? 
     
  • Hur ska alla era tjänsteresor bokas för att säkerställa att uppsatt resepolicy följs och samtidigt skapar enklast möjliga administration och uppföljning?  
     

iStock_89512209_LARGE.jpg 

  • Extra aktuella frågor i resepolicyn just nu med anledning av Covid-19;
     ​
    • Är det tillåtet att resa med direktflyg istället för med en mellanlandning även om den biljetten är dyrare? Detta då en mellanlandning ökar riskexponeringen för resenären. 
       
    • Är det tillåtet att boka dyrare biljetter i premium eller businessklass för att ha större avstånd till medpassagerare ombord samt få flexiblare biljettregler om resan med kort varsel måste avbokas eller ändras?  
       
    • Ska er medarbetare få köpa entré till lounger på flygplatsen för att få tillgång till en lugnare miljö som oftast minskar interaktionen med andra personer på flygplatsen? 
       
    • Är tillåtet att åka egen taxi till och från flygplatsen/tågstationen även om de vanliga reglerna säger delad taxi eller flygbuss/flygtåg? 
       
    • Har ni utifrån rådande situation valt ut ett antal leverantörer som ni ska resa med utifrån deras säkerhetsarbete med Covid-19, till exempel flygbolag, hotellkedjor, taxibolag, etc? 
       
    • Tillhandahåller företaget ett resekit med till exempel munskydd, reseförpackning med desinficerande våtservetter, engångshandskar, etc? 

Reseplanering

 

Vänligen notera! 
Resia kan inte erbjuda specifika råd om resebegränsningar eller policyändringar, eftersom de beror på affärsverksamheten för varje enskild organisation.
Informationen som tillhandahålls här är endast i informationssyfte och den ska inte tolkas som hälso- eller juridisk rådgivning. Var noga med att rådgöra med er hälsorådgivare om hälsoeffekterna av resor och möten för er samt en juridisk rådgivare om de juridiska kraven för er resa.
Resia strävar efter att ha den senaste informationen men tar inget ansvar för att informationen är uppdaterad då läget gör att saker ändras dagligen. Externa länkar som tillhandahålls är inte under kontroll av Resia och Resia har ingen kontroll över tillgängligheten på dessa webbplatser. Resia ansvarar inte för eventuella förluster eller skador från användning av dessa externa länkar.

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.