Kontakta oss

Vi på Resia känner ett oerhört stort ansvar i vår roll att boka och förmedla resor. För att resan ska bli den upplevelse du förväntar dig, är det av största vikt att du också själv kontrollerar alla beställningar och biljetter. Stämmer avreseort, avresedag, reslängd, typ av rum, antal personer och hotell? Kontrollera även övriga beställningar, såsom bilhyra, hotellbokning, teaterbiljetter etc. Glöm inte reseförsäkring! Det är dessutom viktigt att du informerar dig om resmålets eventuella inresevillkor, vaccinationskrav o.s.v.

Trevlig resa!

Resevillkor för resor köpta hos Resia - Resias trygghetsgaranti

Öppettider i telefon/mail

Telefon   0771-92 92 92

Vardag    09.00-19.00
Lördag    10.00-14.00
Söndag   10.00-14.00

Se fullständiga öppettider här

Vill du ha hjälp med din bokning?  Maila oss på:  onlinesupport@resia.se

Adress: Resia Onlinesupport, Box 1114, 405 23 Göteborg

 

 

Frågor och svar

Inga resultat funna, testa ny sökterm

Betalning

  • Hur kan jag betala min resa?

    Resia erbjuder flera alternativ för betalning:
    • Delbetalning via Klarna
    • Faktura via Klarna
    • Kreditkort och betalkort
    • Direktbetalning mot bank

     

Flyg

  • Hur bokar jag flyg på hemsidan?

    För att boka endast flygbiljett välj Flyg i sökfältet.

    Kan jag boka en enkel flygresa på www.resia.se?

    Ja, välj Enkelresa under Resetyp i din flygsökning .

    Kan jag flyga  till en stad och flyga  hemifrån en annan?

    Ja, välj Rundresa under Resetyp i din flygsökning.  Då kan du boka en resa t ex till Paris och sedan hem från Nice.

    Jag vill göra stopp på min flygbiljett, finns möjligheten?

    Ja, välj Rundresa under Resetyp i din flygsökning.  Behöver du hjälp av en resesäljare ringer du oss på telefon 0771-92 92 92.

    Jag vill starta flygresan i ett annat land än Sverige?

    Det är möjligt att boka en flygbiljett från ett annat land än Sverige. 

    Vilken är skillnaden på direktflyg, nonstop flyg och flyg med mellanlandning?

    Det kan i vissa fall förekomma en mellanlandning som inte syns i tidtabellen på ett direktflyg, då direktflyg i flygbolagens termer innebär att det kan förekomma en mellanlandning även om flygnumret är detsamma hela vägen. Nonstop flighter är flygningar som inte har någon mellanlandning.

    Kan jag flyga på endast en av sträckorna vid bokning av tur & returbiljett?

    Du kan välja att åka med på utresan och inte utnyttja din hemresa, men inte tvärtom. Om du inte är med på utresan avbokas din hemresa av flygbolaget med noteringen att du var noshow. Detta innebär att flygbolaget spärrar din möjlighet att använda returen. Om du väljer att inte resa på din returresa så görs avbokningen i dessa fall direkt till flygbolaget.

  • Kan jag preliminärboka flyg på hemsidan?

    Det går inte att preliminärboka flyg. Alla bokningar är bindande då betalning görs vid bokningstillfället.

  • Kan jag reservera sittplats på flygplanet?

    I samband med in-checkning hos respetive flygbolag kan du i många fall välja sittplats. Resia.se har tyvärr inte möjlighet att reservera sittplats inom Europa. Undantaget är Norwegian där det går att förbeställa sittplats mot en avgift. Ska du resa utanför Europa så kan du välja till personlig service på din bokning och vi hjälper dig med att boka sittplats i förväg.

     

  • Hur gör jag när jag har särskilda önskemål?

    Välj personlig service i samband med beställning online eller ring oss på 0771-92 92 92. Vi finns även på mail onlinesupport@resia.se.

    Observera att särskilda önskemål är just önskemål och kan inte garanteras. Om ett önskemål är avgörande för er resa ber vi er att kontakta oss för bokning av resa.
     

    Bra att veta om sittplatser och specialkost

    På flygresor inom Europa kan du inte förboka sittplats.

    Inom Europa är det få flygbolag som serverar mat. Möjligheten till att köpa en lätt måltid, smörgåsar och snacks finns oftast men räkna inte med varma matalternativ.

    På långresor utanför Europa ingår däremot oftast mat och dryck i biljettpriset och det kan vara möjligt att beställa viss specialmat. Notera att detta endast är en förfrågan och att flygbolaget inte kan garantera specialmat.

    Gällande djur ombord på flyget.

    Mindre sällskapsdjur som hund och katt får ibland följa med på flygningen om de sitter i bur eller väska. Antal djur ombord är begränsat och flygbolagen  tar vanligtvis ut en extra avgift för djur, dock ej för ledarhund. Om du har en sådan förfrågan ber vi dig kontakta flygbolaget direkt.

  • Vad gäller för mellanlandningar?

    Det kan i vissa fall förekomma tekniska mellanlandningar. Detta innebär att planet för att tanka eller byta besättning. Oftast sitter passagerarna kvar i planet men det förekommer att man måste stiga av planet.

    Räcker bytestiden vid min mellanlandning?

    Bytestiden mellan olika flyg är på förhand inlagt i reservationssystemet och kontrolleras av respektive flygbolag som ni bokat med. Skulle ni råka ut för en eventuell försening ska ni kontakta flygbolaget på aktuell flygplats för hjälp att på bästa sätt ta er till slutdestinationen.

    Har ni bokat flera enkel/tur och returresor med olika bolag och olika bokningsnummer, ansvarar ni själva för att eventuell bytestid är tillräcklig. Se till att ni har god marginal om ni bokar på detta sätt!

  • Vilka flygbolag är svartlistade i Europa?

    EU-kommissionen har antagit en förordning (nr 474/2006) med en lista över de flygföretag som belagts med verksamhetsförbud inom EU, d v s en "svart lista" över flygföretag från tredje land, som inte får flyga till eller inom EU. Klicka på länken nedan för att se vilka flygbolag det är.

    http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/index_sv.htm

  • Hur betalar jag min flygbokning?

    Betalning görs direkt i samband med bokningen av flyget. Du kan betala på följande sätt:
    a) Betal- eller kreditkort (VISA eller Mastercard)
    b) Resias presentkort
    c) Mot faktura via Klarna.
    d) Internetbank

  • Vad ingår i flygpriset?

    Flygskatter

    De flesta flygplatsskatter är inkluderade i flygbiljetten. Undantag kan dock förekomma.

    En lokal flygskatt/avgift kan tillkomma på vissa flygplatser i världen, t.ex. i Thailand. Den skall betalas i den lokala valutan på destinationen och kan ändras med kort varsel. Avgiften varierar och tas ut av respektive lands luftfartsmyndighet. Resia.se kan inte styra denna avgift och kan inte ställas som ersättningsskyldig.

    Transferkostnader vid flygplatsbyte

    Transferkostnader som t ex buss vid byte av flygplats ingår inte i resans pris. Resenären står själv för denna kostnad.

  • Hur får jag mina flygbiljetter?

    Du får din bekräftelse med bifogad flygbiljett till din e-post i samband med köpet. Om den inte dyker upp, kontrollera att den inte automatiskt har hamnat i skräpkorgen på grund av eventuellt spamskydd. Har du ej erhållit dina bekräftelse inom 24 timmar (om inget annat angivits) ber vi dig kontakta oss på 0771-92 92 92 eller  onlinesupport@resia.se

    Viktigt är att du skriver ut samtliga handlingar och tar med dig på resan.

  • Vad gäller vid ändring av flyg?

    Efter genomförd bokning går de flesta flygbiljetter inte att ändra eller återbetala. Resia vill uppmärksamma dig på att noga kontrollera vad som gäller för valt flyg innan och under bokningen.

    Varje bekräftad bokning på resia.se betraktas som slutgiltig, det vill säga den är inte ändrings- eller återbetalningsbar. I sällsynta fall tillåter flygbolaget ändring av biljett. OBS! Kontakta alltid Onlinesupporten först för att ta reda på möjligheten att ändra din biljett. Du når Onlinesupporten på onlinesupport@resia.se eller på telefon 0771-92 92 92.

    Om biljetten går att ändra utgår en administrativ avgift på 495 kr per biljett, förutom flygbolagets egen avgift. Övriga kostnader som kan uppkomma vid felbokning, ändring m.m. debiteras kund

  • Vad gäller vid tidtabellsändringar?

    Flygbolagen gör ibland ändringar i sina tidtabeller. I de fall vi får information angående en tidtabellsändring informeras du normalt om detta per e-post, innehållande den nya tidtabellen. Den skickas till den e-postadress du angav vid bokningstillfället. Som resenär bör du därför kontinuerligt kontrollera om du erhållit e-post från oss. Kontrollera även din skräppost så inget viktigt missas angående din resa.
    Det är resenärens ansvar att kontrollera tidtabellsändringar. Resia.se ansvarar inte för tidtabellsändringar eller inställda flyg gjorda av flygbolagen eller eventuella merkostnader som tillkommer i samband med tidtabellsändringar.

    Det är därför viktigt att alltid kontrollera avresetider med flygbolagen innan avresa.

  • Vad gäller vid avbokning av flyg?

    Vi ber vi dig ringa oss på telefonnummer 0771-92 92 92 eller kontakta oss via mail onlinesupport@resia.se för avbokning av din resa.

    Utanför kontorstid görs avbokning direkt till respektive flygbolag. Avbokning som görs till flygbolaget, ska även då bekräftas per e-mail till onlinesupport@resia.se.  Mailet ska innehålla datum, tid samt till vilket flygbolag avbokningen har gjorts.

    Resor som är bekräftade och betalade kan som regel inte avbokas och återbetalas. Avbokning görs enligt flygbolagens regler. Vi rekommenderar därför att du i samband med bokningen teckna avbeställningsförsäkring.

    I den händelse du måste avboka din resa och inte tecknat avbeställningsförsäkring försöker vi naturligtvis hjälpa dig att få tillbaka så mycket som möjligt på dina biljetter. En avbokningsavgift på 495 kr per person är dock obligatorisk.

     

  • Vad gäller för incheckning på flygplatsen och online?

    Vad ska jag visa upp vid incheckning på flygplatsen?

    Det du behöver ha med dig till flygplatsen är din elektroniska biljett (e-ticket) och eventuellt pass. Denna skriver du själv ut från den bifogade länken i bokningsbekräftelsen (e-mailet) du fått från oss. Har du inte fått någon länk till e-biljetten i ditt e-mail, är det viktigt att du snarast kontaktar oss på onlinesupport@resia.se eller på telefon 0771-92 92 92.

    Hur fungerar det att resa till och från Schengen land?

    Att alltid ha med sig sitt pass om man åker utanför eller reser in till ett Schengenland. Obligatorisk passkontroll för samtliga resenärer.

    När ska jag checka in på flygplatsen?

    Vi rekommenderar att man är på flygplatsen i god tid innan avgång. Under vissa tider kan det förekomma långa in-checkningstider och köer till säkerhetskontrollen.

    Viktigt: Tänk på att en försäkring inte täcker kostnad i samband med missat flyg om anledningen är för sen incheckning.

    Charterflyg:
    De flesta charterbolag börjar incheckning 90 minuter före avresa. Kontrollera när incheckningen ska vara avklarad.


    Online incheckning

    Många flygbolag erbjuder möjligheten att checka in direkt online på deras respektive webbsajter. 

    Aktuell information om online incheckning hos de vanligaste flygbolagen hittar du här. Klicka på aktuellt flygbolag nedan.

  • Hur mycket bagage får jag ta med på flyget?

    På din bekräftelse finner du vad som gäller för just din resa. Bagageregler varierar från flygbolag till flygbolag. Du kan alltid hitta vilka regler som gäller direkt på flygbolagets hemsida.

    Bagageregler hos de vanligaste flygbolagen

    Aktuell information om bagageregler hos de vanligaste flygbolagen hittar du här. Notera att informationen är på engelska för de flesta. Klicka på aktuellt flygbolag nedan.

  • Var hittar jag information om svenska flygplatser?

  • Vad är mina rättigheter som flygpassagerare?

    Flygpassagerares rättigheter vid överbokade, inställda och försenade flyg

    Enligt EG-förordningen 261/2004 om passagerarnas rättigheter har dessa rätt till ersättning och assistans från flygbolaget vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar. Observera att om flygningen ingår i en paketresa gäller även bestämmelserna i paketreselagen.


    I korthet gäller reglerna nedan.

    Överbokning / nekad ombordstigning

    Flygbolagen säljer ofta fler biljetter än det finns platser ombord på grund av att det normalt sett alltid händer att passagerare inte dyker upp.

    Om flygbolaget har anledning att anta att ombordstigning måste nekas, måste flygbolaget först fråga om någon, mot kompensation, frivilligt avstår sin plats. Den frivillige har därvid, utöver avtalad kompensation, rätt till ombokning och/eller återbetalning.

    Om ingen anmäler sig frivilligt får passagerare nekas ombordstigning mot sin vilja. I sådana fall har passageraren rätt till återbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt.

    Alla passagerare som nekas ombordstigning, skall erbjudas mat och dryck i skälig proportion till väntetiden samt hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Vidare skall de passagerare, som nekats ombordstigning, ges kompensation enligt följande skala:
    • € 250 för alla flygningar på högst 1 500 km.

    • € 400 för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 000 km.

    • € 600 för alla övriga flygningar.


    Kompensationen minskas med 50% när passagerarna erbjuds ombokning med annan flygning till bestämmelseorten och ankomsttiden där inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen:
    • med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller

    • med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

    • med fyra timmar för alla övriga flygningar.


    Inställda flyg

    Vid inställd flygning har passagerare rätt till återbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt.

    Passagerarna skall erbjudas mat och dryck i skälig proportion till väntetiden samt hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Med undantag av vad som sägs nedan har passagerarna dessutom rätt till kompensation enligt följande skala:
    • € 250 för alla flygningar på högst 1 500 km.

    • € 400 för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 000 km.

    • € 600 för alla övriga flygningar.


    Kompensationen minskas med 50% när passagerarna erbjuds ombokning med annan flygning till bestämmelseorten och ankomsttiden där inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen:
    • med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller

    • med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

    • med fyra timmar för alla övriga flygningar.


    Ingen kompensation betalas ut:
    1. om den inställda flygningen ”beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”,

    2. om passagerarna informerats om den inställda flygningen senast två veckor före den tidtabellsenliga avgången,

    3. om passagerarna informerats om den inställda flygningen mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden,

    4. om passagerarna informerats om den inställda flygningen mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.


    Försening

    Vid förseningar har flygbolaget ingen skyldighet att betala ersättning i form av kontanter. Rätten till assistans från flygbolaget är beroende av dels förseningens längd, dels resans längd.

    När ett flyg är försenat:
    • med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller

    • med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

    • med fyra timmar för alla övriga flygningar


    har passagerarna rätt till mat och dryck i skälig proportion till väntetiden och hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Är flygningen mer än fem timmar försenad kan passagerarna kräva att få pengarna tillbaka för hela biljettpriset eller för den del av resan som inte fullföljts.

    Resor med flygbolag från icke EU-länder

    Ovan angivna regler gäller vid resa från en flygplats inom EU eller med resor från tredje land om flygningen utförs av ett flygbolag från ett EU-land. I alla andra fall bör du kontakta respektive flygbolag och fråga vilka regler som gäller.


     EG Förordning 261/2004 - läs hela texten här

     Tillägg: EG förordning 889/2002 - läs tillägget här

  • Vad är mitt ansvar när jag bokar flyg?

    Kunden förbinder sig:

    • att kontrollera så att stavningen på resenärens namn i bokningen är exakt likadan som i resenärens pass.

    Förnamn: Samtliga förnamn enligt pass.
    Efternamn: Samtliga efternamn enligt pass.

    Vänligen se nedan för exempel:
    Namn i passet: ERICSSON LENNART EDWARD GUSTAF
    Förnamn när du bokar: LENNART EDWARD GUSTAF
    Efternamn när du bokar: ERICSSON

    Generellt går det inte att ändra namn på flygbiljetter så det är viktigt att det blir rätt enligt passet. Om ett namn måste ändras efter bokning kostar detta från 495SEK upp till kostnaden för en ny biljett.

    • att så snart bekräftelsen erhållits kontrollera att uppgifterna stämmer, oklarheter meddelas omgående till resia.se.

    • att kontakta resia.se om bekräftelse via e-mail inte erhållits inom 24 timmar. Resia.se ansvarar inte för eventuella merkostnader som uppstår som resultat av att kunden inte informerar resia.se inom tidsfristen.

    • att lämna korrekt e-mailadress samt bevaka den då resia.se kommunicerar denna väg.

    • att kontrollera visum regler och vaccinationer som behövs inför resan.

    • att kontrollera passets giltighetstid, vissa länder kräver att passet är giltigt 6 månader efter inresa.

    • att alltid kontrollera aktuella flygtider innan avresan, då dessa kan ändras med kort varsel. Detta gäller även på din hemresa.

  • Vad är flygbolagens ansvar?

    Flygbolags skadeståndsansvar för passagerare och deras bagage
    I denna information sammanfattas de regler för skadeståndsansvar som tillämpas av EG-flygbolag enligt gemenskapslagstiftningen och Montrealkonventionen.

    Ersättning vid dödsfall eller kroppsskada
    Det finns inga ekonomiska gränser för skadeståndsansvaret vid passagerares kroppsskada eller dödsfall. För skador upp till 113 100 SDR kan flygbolaget inte bestrida ersättningskrav. Om belop¬pet är högre kan flygbolaget motsätta sig krav, om det kan bevisa att det inte vållat skadan.

    Förskottsbetalningar
    Om en passagerare dödas eller skadas, ska flygbolaget betala det förskott som behövs för att till¬godose omedelbara ekonomiska behov inom 15 dagar från det att den person, som har rätt till ersättning, har identifierats. En sådan förskottsutbetalning ska vid dödsfall vara minst 16 000 SDR.

    Försening av passagerare
    Vid förseningar av passagerare är flygbolaget skadeståndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika skadan eller om det var omöjligt att vidta sådana åtgärder. Skade¬stånds¬ansvaret vid förseningar av passagerare är begränsat till 4 694 SDR.

    Förseningar av bagage
    Vid förseningar av bagage är flygbolaget skadeståndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga åt¬gär¬der för att undvika skadan eller om det var omöjligt att vidta sådana åtgärder. Skadestånds¬ansvaret vid förseningar av bagage är begränsat till 1 131 SDR.

    Förstörelse, förlust av eller skador på bagage
    Flygbolaget är ansvarigt för förstörelse, förlust av eller skada på bagage upp till 1 131 SDR. När det gäller incheckat bagage är flygbolaget skadeståndsansvarigt, även om det inte vållat skadan, utom då bagaget var defekt. När det gäller handbagage, är flygbolaget skadeståndsansvarigt endast om det vållat skadan.

    Högre gränser för bagage
    En passagerare kan få rätt till en högre ekonomisk ansvarsgräns för skadeståndsansvar genom att göra en särskild förklaring senast vid incheckningen och genom att betala en tilläggsavgift.

    Klagomål avseende bagage
    Om bagaget är skadat, försenat, förlorat eller förstört, måste passageraren snarast möjligt skrift¬ligen klaga hos flygbolaget. Vid skada på incheckat bagage måste passageraren skriftligen klaga inom sju dagar och inom 21 dagar när det gäller förseningar, i båda fallen från den dag då bagaget ställts till passagerarens förfogande.

    Utförande och avtalsslutande flygbolags skadeståndsansvar
    Om det flygbolag som faktiskt utför flygningen inte är detsamma som det avtalsslutande flyg¬bolaget, har passageraren rätt att rikta ett klagomål eller ett ersättningskrav mot endera flyg¬bolaget. Om namnet eller koden på ett flygbolag är angivet på biljetten, är detta flygbolag det avtals¬slutande flygbolaget.

    Tidsfrist för att väcka talan
    Talan vid domstol om ersättning måste väckas inom två år från dagen för ankomsten av flygplanet, eller från den dag då flygplanet skulle ha ankommit.

    Informationsgrund
    Grunden för de ovan beskrivna reglerna är Montrealkonventionen av den 28 maj 1999, som är implementerade i gemenskapen genom förordning (EG) nr 2027/97 (ändrad genom förordning (EG) nr 889/2002) och den nationella lagstiftningen i medlemsstaten.

     

    Kontaktuppgifter till de vanligaste flygbolagen

    Klicka på länken för att komma till respektive flygbolag.

  • Vilka särskilda villkor gäller vid flygbokning?

    För flygbiljetter köpta på www.resia.se gäller respektive flygbolags bokningsvillkor. Flygbolagen reserverar sig för rätten att ändra resedetaljer som t.ex. resrutt och avgångs- respektive ankomsttider. Priser som annonseras inkluderar moms om inget annat är angivet. Innan du slutför din bokning är du som kund skyldig att kontrollera att bokningen stämmer, d.v.s. rättstavat namn i enlighet med passet, datum, resrutt och destination etc.

    Efter genomförd bokning går de flesta flygbiljetter inte att ändra eller återbetala. Varje bekräftad bokning på resia.se betraktas som slutgiltig, dvs. den är inte ändrings- eller återbetalningsbar.

    Flygbiljetter är personliga och kan inte överlåtas, dvs det går ej att byta namn. Resia.se tar inte ansvar för felskrivna namn, adresser eller för postens leveranser. Eventuellt förlorad biljett ersätts inte av resia.se. Kostnad för utställande av ny biljett betalas av kund. Eventuell återbetalning av förlorad flygbiljett beslutas av respektive flygbolag och krediteras senare kund. Handläggningstid från flygbolagen för återbetalning av förlorad biljett är upp till 12 månader.

    Om du har köpt en tur- och returbiljett har du slutit avtal med flygbolaget om att resa i enlighet med bokad resrutt. Det går inte att endast utnyttja hemresan på en genomgående flygbiljett om man inte använt utresan (gäller ej vid två eller flera enkelresor). Alla resterande sträckor avbokas per automatik av flygbolaget vid utebliven ankomst. Detta är branschpraxis och ligger utanför Resias kontroll.

Hotell

  • Hur bokar jag hotell på hemsidan?

    Vill du bara boka hotell väljer du Hotell i sökfältet. Vill du boka en paketresa med flyg och hotell väljer du istället Flyg & Hotell.

    Om du endast bokar hotell via resia.se kommer du till vår partner hotels.com. Viktigt att läsa igenom reglerna för dessa bokningar. De har en egen kundservice och nås på nummer 08 5025 2205.

  • Kan jag preliminär boka hotell på hemsidan?

    Vid paketresor går det inte att preliminärboka hotellrum. Alla paketbokningar är bindande och betalning görs direkt. 

    Vid endast bokning av hotell kan man i vissa fall preliminärboka boende, detta strys av hotellets bokningsregler. Observera att man EJ kan betala med Resias presentkort via vår partner Hotels.com.

  • Hur betalar jag min hotellbokning?

    Om du bara bokat hotell på resia.se

    Detta sker via vår partner Hotels.com och viktigt att läsa igenom alla regler innan bokning. Du kan inte använda presentkort som betalning. Om du behöver kontakta kundservice gör du det på nummer 08-5025 2205

    Om du bokat flyg+hotell på resia.se

    Betalning görs direkt i samband med bokningen av hotellet. Du kan betala på följande sätt:
    a) Betal- eller kreditkort (VISA eller Mastercard)
    b) Mot faktura via Klarna
    c) Internetbank

  • Tillkommer skatter och andra avgifter på min hotellbokning?

    Det kan förekomma lokala skatter och avgifter på hotell. Dessa betalar du direkt till hotellet på plats. 

    I Malaysia tillkommer en skatt på RM10 per rum per natt från 1:a september 2017.

    Ny skatt i Grekland. Den nya skatten införs den 1 januari 2018 och baseras på hur många stjärnor hotellet har. Gäster på tvåstjärniga hotell får ett tillägg på 0,5 euro per natt, trestjärniga hotell kostar 1,5 euro extra, fyrstjärniga hotell 3 euro extra medan femstjärniga hotell har en avgift på 4 euro.

  • Kan jag få mer information om hotellet?

    Resia har inte tillgång till ytterligare information än den som visas på vår hemsida.

  • Vad gäller vid ändring av hotell?

    Hotell som är bekräftade och betalade går som regel inte ändra, dock kan vi alltid kontrollera med hotellet vad som exakt gäller för din bokning.

    Om jag vill ändra ett hotell?

    Vänligen kontakta oss på onlinesupport@resia.se eller ring på 0771-92 92 92 för vidare information om just er bokning.

    Observera att hotellrum som beskrivs som "non-refundable" och "advance purchase" inte är ändrings- eller avbokningsbara. Det framgår vid bokning om du har bokat denna typ av rumskategori. 

    Om du endast bokat hotell via vår partner Hotels.com kontaktar du dem på telefon 08 5025 2205.

  • Vad gäller vid avbokning av hotell?

    Vi ber dig ringa oss på telefon 0771-92 92 92 eller kontakta oss via mail för avbokning av ditt hotell. 

    OBS! Om du endast bokat hotell via vår partner Hotels.com når du dem på telefon 08 5025 2205


    Vad gäller vid avbokning utan avbeställningsskydd?

    Resia.se följer hotellets avbokningspolicy. Observera att många hotell återbetalar ej något alls efter att bokningen är gjord.


    Vad gäller vid avbokning med Solids avbeställningsskydd?

    Avbokningen av hotellet görs direkt till Resia enligt instruktioner ovan. När avbokningen av resan är gjord hos Resia kontaktar du Solid försäkringar på telefon: 0771-113 113 Alla frågor som rör försäkringar ska tas direkt med Solid på samma telefonnummer.

  • Vad behöver jag för incheckningen på hotellet?

    Det du behöver ha med dig till hotellet är din hotellvoucher. Denna skriver du själv ut från den bifogade länken i bokningsbekräftelsen (e-mailet) du fått från oss. Har du inte fått någon länk till hotellvouchern i ditt e-mail, är det viktigt att du snarast kontaktar oss på onlinesupport@resia.se eller på telefon 0771-92 92 92.

    Hotellvouchern är en värdehandling som visar att hotellet är förbetalt. Hotellet har rätt att debitera dig hela hotellkostnaden om du inte kan uppvisa voucher vid ankomst.

  • Vi kommer att checka in sent, måste jag meddela hotellet?

    Kontakta alltid Resias Onlinesupport om du vet att du kommer att checka in efter klockan 19:00. Skicka ett mail med ditt bokningsnummer och ärende till onlinesupport@resia.se eller ring oss på 0771-92 92 92.

  • Vad gäller med hotellet om flyget ankommer mitt i natten?

    Vid paketresor är det viktigt att tänka på att hotellbokningen gäller från det datum då flyget landar på resmålet. Om planet landar efter midnatt har du alltså inte tillgång till ditt rum förrän på eftermiddagen den dagen. 

  • Vad gör jag om jag får problem med hotellet under resan?

    Om du bara bokat hotell på resia.se

    Kontakta vår partner hotels.com på telefonnummer 08-5025 2205. Du hittar all info som behövs på din hotellvoucher. Observera att kundservicen är på engelska.

    Om du bokat flyg+hotell på resia.se

    Om du får problem med ditt hotell när du är på resande fot skall du kontakta Resias hotelleverantörer GTA eller SunHotels.

    GTA:s kontaktinformation:
    Telefon: 90-212-315-1454
    Fax: 90-212-225-4272 alt. 90-212-230-3701

    Öppettider:
    Måndag-fredag: 06:00 - 20:00 GMT
    Lördag-söndag: 07:30 - 15:00 GMT

    SunHotels kontaktinformation:
    Telefon: 0034 971 425588
    E-post: service@sunhotels.com

  • Hur gör jag en hotellreklamation?

    För Flyg+Hotell 

    Eventuella reklamationer under resan skall framföras till leverantören eller dennes representant på plats. Detta skall ske direkt när du upptäcker problemet så att det kan avhjälpas så fort som möjligt. Om reklamation riktas direkt till leverantören eller dennes representant på stället bör du försäkra dig om att du får kvitto på att du reklamerat till dem direkt. Kvittot kan behövas i den händelse att reklamationen inte kan åtgärdas på plats och du eventuellt senare vill ansöka om kompensation på nytt. Om reklamation på plats saknas är det väldigt svårt att genomdriva den i ett senare läge.

    Du gör reklamationen här

    Om du endast bokat hotell kontaktar du vår partner Hotels.com på telefonnummer 08 5025 2205.

     

Reseförsäkring och avbeställningsskydd

  • Vad gäller med reseförsäkring och avbeställningsskydd?

    Semesterförsäkring för bokningar gjorda i butik.

    En reseförsäkring är alltid viktigt att ha. När du bokar din resa i en av våra resebyråer så hjälper vi dig gärna att boka reseförsäkring genom Solid.  

    För avbeställningsskydd - läs mer om Resias trygghetsgaranti här.

     

    Avbeställningsskydd & Reseförsäkring Plus för onlinebokningar

    Bokar du din flygresa och/eller hotell online på resia.se kan du enkelt komplettera med en reseförsäkring via Solid i samma bokning. För att få teckna Solids försäkringar krävs att du är bosatt i Norden och registrerad i nordisk försäkringskassa.

    Villkor avbeställningsskydd - läs mer här (pdf)

    Reseförsäkring plus- läs mer här (pdf)

    Villkor reseförsäkring plus - läs mer här (pdf)

    Har du frågor kring avbeställningsskydd och reseförsäkring plus kan du kontakta vår onlinesupport per e-mail på onlinesupport@resia.se eller per telefon 0771-92 92 92 så hjälper vi dig.

    Har du missat att bocka i avbeställningsskydd och reseförsäkring vid bokning online? Inom 48 timmar efter gjord bokning kan du lägga till detta, ring eller besök någon av våra butiker så hjälper vi dig.

     

Resias avbeställningsskydd

Pass och visum

  • Vad gäller med pass och visum?

    Resenären är själv ansvarig för att kontrollera och införskaffa nödvändiga resedokument inför resan, såsom giltigt pass, visum, vaccinationer och försäkring. Detta gäller även vid flygplatsbyte eller mellanlandning där övernattning krävs. För visuminformation kontaktas respektive lands ambassad.

    Resenären är själv ansvarig för eventuella kostnader som uppkommer på grund av brister i ovan nämnda formaliteter, t.ex. hemtransport till följd av att pass/visum saknas.

    Obligatorisk id-kontroll av alla utrikesresenärer har införts i Sverige, inte bara vid incheckningen utan även vid gaten. Resenären ska kunna legitimera sig med en godkänd id-handling som ska stämma överens med biljett och boardingkort. Den extra kontrollen görs för att förhindra att resenärer ska kunna byta biljett och identitet mellan incheckning, säkerhetskontroll och gate.

    De nya reglerna går i linje med ett EU-direktiv samt rekommendationer från FN-organet Iaco.


    Det är ytterst viktigt att du har undersökt alla krav och bestämmelser som gäller för det land eller de länder du ska besöka på din resa. Vid minsta tveksamhet, kontakta landets ambassad eller konsulat. Läs också mer under "Viktigt vid resa till vissa länder t ex USA".

    Polisen informerar om pass och resehandlingar, läs mer på polisens webbplats.

    Nationellt id-kort

    När du åker utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengen-området ett nationellt id-kort för att styrka medborgarskap. Körkort är ej giltig id-handling i detta fall. Båda dessa dokument utfärdas av polisen på passexpeditionerna. Den stora fördelen med det nationella id-kortet är att det har ungefär samma storlek som ett kreditkort så du kan lätt förvara och alltid ha det med dig i plånboken.

    Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengen-området, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap.

    Länder som deltar fullt ut i Schengen-samarbetet:

    Belgien
    Danmark
    Estland
    Finland
    Frankrike
    Grekland
    Italien
    Lettland
    Litauen
    Luxemburg
    Malta
    Nederländerna
    Polen
    Portugal
    Spanien
    Sverige
    Tjeckien
    Tyskland
    Slovakien
    Slovenien
    Ungern
    Österrike

    Även Island, Norge och Schweiz ingår genom ett särskilt avtal i Schengen-området trots att de inte är EU-länder. Irland, Storbritannien och Cypern kontrollerar pass vid sina gränser.

    Resa inom Norden

    Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande. Svenskt körkort är giltig legitimation.

Viktigt vid resa till vissa länder t ex USA och Kanada

  • Vad gäller för resor till USA?

    Vid resa till, från och via USA är det många omfattande säkerhetskontroller och vi rekommenderar därför alla att vara i mycket god tid på flygplatsen inför resan. Minst tre timmar rekommenderas av bland andra SAS.

    Skärpta kontroller från Sverige till USA
    Luftfartsverket har meddelat att skärpta säkerhetskontrollerna för flyg mot USA införs i Sverige. De nya reglerna gäller från och med 2014-07-09.
    De extra säkerhetsåtgärderna kommer att ske direkt vid avgångsgaten på flygplatsen och resenärer uppmanas att komma i tid.

    Utöver de vanliga kontrollerna kan passagerare bli ombedd att sätta på medtagen elektronisk utrustning vid gaten för att visa att den fungerar normalt. Därför ska alla surfplattor, datorer och telefoner som ska tas med ha tillräckligt med batteri.

    Luftfartsverket handlar på begäran av den amerikanska myndigheten Transport Security Administration (TSA), som ansvarar för luftfartsskyddet. Kontrollerna gäller på direktflyg och tills vidare.

    Som svensk medborgare kan man normalt resa till USA utan visum om vistelsen är kortare än 90 dagar. Inresetillstånd har tidigare ansöks via ett dokument som fyllts i ombord på planet men detta ska nu göras elektroniskt via en webbsida - läs mer längre ner på sidan under rubriken under ESTA.

     

    ESTA-ansökan

    ESTA-ansökan måste fyllas i av alla svenska och nordiska medborgare. Resenärer med andra nationaliteter där USA kräver ordinarie visum måste själva att kontrollera nödvändiga formaliteter.

    Varje resenär ansvarar själv för att lämna uppgifter via ESTA, absolut senast 72 timmar före avresa. ESTA gäller sedan för obegränsat antal inresor under två år. Skulle du byta pass måste ny ESTA-ansökan göras.

    Denna anmälan ersätter framöver immigrationsblanketten som delas ut på flyget (fortfarande kan dock blanketten delas ut ombord och i så fall skall den fyllas i). Blankett för tullen erhålles ombord och skall fortsättningsvis också fyllas i inför varje inresa. Googla inte utan använd nedanstående webbadress. Det finns flera sajter som tar betalt för att vidarebefordra ESTA-ansökan.

    Följande gäller för en ESTA-ansökan:

    • Ansökan via webbsidan ovan är obligatorisk från och med januari 2009.
    • ESTA-ansökan är förenad med en avgift som betalas med kort vid ansökan.
    • Vid en ej godkänd ESTA-ansökan behöver i stället en visumansökan göras.
    • En godkänd ESTA-ansökan ger tillstånd att resa till USA, dock inte automatiskt uppehållstillstånd. Uppehållstillstånd erhålls som tidigare av US Customs and Border Protection vid ankomst.
    • Godkänd ESTA-ansökan ska skrivas ut och visas upp vid incheckning samt vid ankomst till USA.
    OBS! Ange alltid första förnamnet som står i passet i ansökan, även om det ej är tilltalsnamnet.
    • Namnbyte eller passbyte kräver ny ESTA-ansökan.
    • Vid förändringar gällande resrutt och destination kan en uppdatering av befintlig ESTA-ansökan göras.
    Viktig information! Efter den 31 mars 2016 ska alla resenärer som utnyttjar ESTA uppvisa ett biometriskt pass. Passet ska utöver informationen om passets ägare innehålla ägarens biometriska särdrag och namnteckning. Alla svenska pass som är utfärdade efter 2005 uppfyller kraven för biometriska pass. Alla svenska pass utfärdade efter 2009 innehåller dessutom fingeravtryck. Om man ska till USA efter den 31 mars 2016 och inte har ett biometriskt pass bör man ansöka om ett nytt pass alternativt ansöka om visum på den amerikanska ambassaden.

    Tänk på att en ESTA-ansökan krävs även om du reser via USA vidare till ett annat land!

    Gör din ESTA-ansökan här


    APIS-information/Secure flight-information

    För den som ska resa till, från, via eller inom USA är det nödvändigt att fylla i vissa uppgifter på en APIS-blankett, du hittar den genom att klicka på länken nedan. Sedan 8:e mars 2012 gäller detta även den som flyger genom amerikanskt luftrum (utan att landa i USA).

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller för en APIS-anmälan:

    1) Om du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid.

    2) Om du bokat din flygresa online på www.resia.se skall APIS-informationen lämnas direkt på flygbolagets hemsida senast 72 timmar innan avresa. För de flygbolag där APIS inte kan lämnas så skall du fylla i uppgifterna på blanketten innan ni åker till flygplatsen och lämna till incheckningspersonalen på flygplatsen. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan man riskera att inte få följa med flyget. 

    Behöver du hjälp med att informera flygbolaget om ovan uppgifter så kontakta oss för personlig service 0771-92 92 92 eller via mail: onlinesupport@resia.se.

    Informationsplikt:
    • Kön
    • Efternamn, Förnamn  
    • Resenärens hemland, nationalitet
    • Födelsedata
    • Passuppgifter
    • Avrese- och ankomstflygplats
    • Information om eventuell transit om resan fortsätter med flyg i USA eller vidare till annat land.
    • Resenärens första adress under vistelsen i USA (gata, nummer, postkod, stad, delstat eller fullständig hotelladress).
    • Namn och adress på hyrbilsföretag om resan fortsätter med hyrbil (och inte har bokat hotell).
    • Namn på kryssningsfartyg, rederi och embarkeringshamn om resan fortsätter med kryssning.

    Ladda ned APIS-blankett inför resa till USA

  • Vad gäller för resor till Kanada?

    Secure flight-information

    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller:

    1) Om du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid. Ladda ner blanketten nedan och skicka/lämna in. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan du riskera att inte få följa med flyget!

    Ladda ner din Secure flight-information blankett här

    2) Om du bokat din flygresa online på www.resia.se så tas uppgifterna in automatiskt.

     

    Visum-krav
    Kanada har fått nya inresekrav. Vissa nationaliteter som ska resa till Kanada kommer att behöva Electronic Travel Authourization (eTA).
    Från 1 augusti 2015 kommer resenärer att ha möjlighet att ansöka om eTA på internet.


    Från 15 mars 2016 är det obligatoriskt att ansöka om eTA innan man reser till Kanada. 

    Dessa nationaliteter berörs - sök visum

    eTA-godkännandet är elektroniskt kopplat till ditt pass och giltighetstiden är fem år eller tills passet går ut, beroende på vilket som kommer först.

  • Vad gäller för resor till Dominikanska Republiken?

    Secure flight-information

    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller:

    1) OM du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid. Ladda ner blanketten nedan och skicka/lämna in. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan du riskera att inte få följa med flyget!

    Ladda ner din Secure flight-information blankett här

    2) Om du bokat din flygresa online på www.resia.se så tas uppgifterna in automatiskt.

  • Vad gäller för resor till Kuba?

    Secure flight-information

    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller:

    1) Om du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid. Ladda ner blanketten nedan och skicka/lämna in. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan du riskera att inte få följa med flyget!

    Ladda ner din Secure flight-information blankett här

    2) Om du bokat din flygresa online på www.resia.se så tas uppgifterna in automatiskt.

  • Vad gäller för resor till Mexiko?

    Secure flight-information

    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller:

    1) Om du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid. Ladda ner blanketten nedan och skicka/lämna in. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan du riskera att inte få följa med flyget!

    Ladda ner din Secure flight-information blankett här

  • Vad gäller för resor till Kenya?

    Fr.o.m. den 1 juli 2015 skall turister som vill besöka Kenya ansöka om elektroniskt visum på www.ecitizen.go.ke. Detta visum gäller för engångsbesökare (turistvisum endast) och för transitresenärer.

    Alla flygpassagerare måste visa upp en utskrift av sitt e-visum vid incheckning på flygplatsen. Brist på korrekt dokumentation leder till nekad ombordstigning.

    För mer information kontakt Kenyas Ambassad - http://kenyaembassystockholm.com/

UDs reseinformation

  • Hur påverkar UDs reseinformation?

    Här hittar du en länk till reseinformation från Sveriges ambassader samt en länk till UD:s lista över vilka länder och områden som UD avråder från att resa till just nu.

    Reseinformation från Sveriges Ambassader

    UD avråder från följande resmål

    Bra att veta! När UD avråder från resor har det ekonomiska och juridiska konsekvenser endast för paket/charterresor. Där gäller särskilda regler. När UD utfärdat en avrådan kan resenären avboka sin resa utan att förlora de pengar som har betalats in. Om UD inte avråder utan enbart manar till uppmärksamhet och försiktighet, så är det ett allmänt råd som inte påverkar avtalet mellan resenär och researrangör.

    UD Resklar - läs mer här: www.ud.se/resklar


    Svenska ambassader utomlands

    Information om Sveriges ambassader i utlandet hittar du på regeringens hemsida.

Praktiska tips inför din resa

  • Vad skall jag ta med på resan?

    Här tipsar vi om saker som är bra att ha med på resan:

    • Pass, passkopia
    • Kontanter
    • Flygbiljetter, hotellvouchers, etc
    • Kontokort
    • Resecheckar
    • Mobiltelefon inkl. laddare
    • Adapter
    • Vaccinationskort
    • Försäkringspapper
    • (Internationellt) körkort
    • Kamera, batteriladdare
    • Mediciner
    • Bonuskort på flyg, hotell, etc
    • Neccessär
    • Resehandbok, kartor
    • Bok att läsa
    • Solkräm
    • Keps, solglasögon
    • Handduk
    • Reservglasögon, kontaktlinser
    • Adressbok
    • Sykit
    • Kläder och skor som passar klimatet
    • Anteckningsblock, penna
    • Plastpåse
    • Öronproppar
    • Handsprit
    • Pincett
    • Handtvättmedel
  • Vad gäller för mediciner på resan?

    Om du använder mediciner som klassas som narkotika rekommenderar vi att du tar med läkarens ordination och gärna en officiell engelsk översättning av den.

  • Vilka vaccinationer skall jag ta?

    Se över dina vaccinationer i god tid innan resan. Vissa vaccinationer behöver tas i två omgångar och i god tid före avresan. På sajten 1177.se kan du få råd om vad som behövs för resa till olika länder.

    1177.se - Vaccinationsinformation

  • Behöver jag ha med kreditkort på resan?

    Ett kreditkort kan vara nödvändigt om du har bokat en hyrbil, då det vanligtvis krävs ett avdrag av kreditkortet som deposition och säkerhet. Samma sak gäller på hotell. För att öppna telefon och garantera för extra utgifter vill man ha ett utdrag av kreditkortet. Ofta accepteras även kontanter som deposition, men beloppen kan vara höga och med ett kreditkort undviker du kontanta utlägg.

    Vill du ta ut pengar kontant från en automat kan det vara bra att kolla upp var sådana finns. På Visa respektive Mastercards hemsidor kan du hitta information.

  • Var hittar jag valutakurser?

    Du kan växla pengar på många banker eller växlingskontor, både hemma och i Sverige. Rådgör gärna med banken eller växlingskontoret hemma om vilket som är bäst för just ditt resmål.  

    Aktuella valutakurser kan du hitta t ex här: Forex.

  • Vad skall jag tänka på vid bilhyra?

    Normalt är åldersgränsen för att få hyra bil 25 år, avvikelser kan förekomma. Oftast ingår en förare i bilhyran, extra chaufförer meddelas vid bokningstillfället. I vissa fall tas en särskild avgift ut för detta. Tänk på att vid bilhyra i USA är det ibland inte tillåtet att passera olika stater eller gränsen mot Kanada och Mexico. Meddela din resrutt vid bokningstillfället. I vissa länder krävs internationellt körtkort. Motormännens hemsida kan du läsa mer om internationellt körkort.

Klimatreducera din resa genom biobränsle

  • Hur kan jag klimatreducera min resa?

    FN:s internationella klimatpanel (IPCC) anger att flygtrafiken idag svarar för omkring 2 procent av de globala utsläppen av koldioxid och för 4-5 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid. 

    Genom vårt samarbete med Fly Green Fund kan du reducera ditt klimatavtryck från flygresor genom bioflygbränsle. Fly Green Fund är en ekonomisk förening, utan vinstintresse, som driver utvecklingen av bioflygbränsle i Norden. Genom att välja klimatreduktion som tillval vid din bokning är du som resenär med och betalar för att din flygresa kan göras på bioflygbränsle. Biobränslet drar ned koldioxidutsläppet med upp till 80%.

    Vill du veta mer om hur du kan klimatreducera din resa?

    Läs mer här

     

     

Presentkort

  • Var kan jag köpa ett presentkort?

    Presentkort kan köpas i våra resebyråer eller på här resia.se 

  • Var kan jag lösa in mitt presentkort?

    Bokar du via telefon eller i en av våra resebyråer gäller presentkortet för hela vårt utbud av resor (även charter). Bokar du på resia.se går det av tekniska skäl endast använda presentkort vid bokning av flyg eller flyg+hotell (ej charter eller enbart hotell).

  • Hur länge är presentkortet giltigt?

    Presentkortet är giltigt 3 år från inköpsdatum.

  • Kan jag överlåta presentkortet till en annan person?

    Presentkortet är opersonligt och passar därför utmärkt som gåva.

  • Varför kan jag inte betala med presentkort när jag vill boka charter?

    Av tekniska skäl går det inte att använda presentkortet för att boka charter eller hotell på resia.se. Vill du använda presentkortet ber vi dig ringa oss på telefon 0771-929292 eller besöka en av våra resebyråer.

Reklamation

  • Hur gör jag om jag vill reklamera hela eller delar av resan?

    Eventuella reklamationer under resan skall framföras till leverantören eller dennes representant på plats. Detta skall ske direkt när du upptäcker problemet så att det kan avhjälpas så fort som möjligt. Om reklamation riktas direkt till leverantören eller dennes representant på stället bör du försäkra dig om att du får kvitto på att du reklamerat till dem direkt. Kvittot kan behövas i den händelse att reklamationen inte kan åtgärdas på plats och du eventuellt senare vill ansöka om kompensation på nytt. Om reklamation på plats saknas är det väldigt svårt att genomdriva den i ett senare läge.

    Du gör reklamationen här: Länk

Delbetala med Klarna

Resia avbeställningsskydd

Nära dig i butik och online

Personlig reserådgivning

Kundnöjdhet 8.6 av 10Trustpilot_brandmark_gr-blk_RGB.png

 

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.