Frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor. 


Inga resultat funna, testa ny sökterm

Flyg

Reklamation

  • Hur gör jag om jag vill reklamera hela eller delar av resan?

    Eventuella reklamationer under resan skall framföras till leverantören eller dennes representant på plats. Detta skall ske direkt när du upptäcker problemet så att det kan avhjälpas så fort som möjligt. Om reklamation riktas direkt till leverantören eller dennes representant på stället bör du försäkra dig om att du får kvitto på att du reklamerat till dem direkt. Kvittot kan behövas i den händelse att reklamationen inte kan åtgärdas på plats och du eventuellt senare vill ansöka om kompensation på nytt. Om reklamation på plats saknas är det väldigt svårt att genomdriva den i ett senare läge.

    Du gör reklamationen här: Länk

Hotell

  • Hur bokar jag hotell på hemsidan?

    Vill du bara boka hotell väljer du Hotell i sökfältet. Vill du boka en paketresa med flyg och hotell väljer du istället Flyg & Hotell.

    Om du endast bokar hotell via resia.se kommer du till vår partner hotels.com. Viktigt att läsa igenom reglerna för dessa bokningar. De har en egen kundservice och nås på nummer 08 5025 2205.

  • Kan jag preliminär boka hotell på hemsidan?

    Vid paketresor går det inte att preliminärboka hotellrum. Alla paketbokningar är bindande och betalning görs direkt. 

    Vid endast bokning av hotell kan man i vissa fall preliminärboka boende, detta strys av hotellets bokningsregler. Observera att man EJ kan betala med Resias presentkort via vår partner Hotels.com.

  • Hur betalar jag min hotellbokning?

    Om du bara bokat hotell på resia.se

    Detta sker via vår partner Hotels.com och viktigt att läsa igenom alla regler innan bokning. Du kan inte använda presentkort som betalning. Om du behöver kontakta kundservice gör du det på nummer 08-5025 2205

    Om du bokat flyg+hotell på resia.se

    Betalning görs direkt i samband med bokningen av hotellet. Du kan betala på följande sätt:
    a) Betal- eller kreditkort (VISA eller Mastercard)
    b) Mot faktura via Klarna
    c) Internetbank

  • Tillkommer skatter och andra avgifter på min hotellbokning?

    Det kan förekomma lokala skatter och avgifter på hotell. Dessa betalar du direkt till hotellet på plats. 

    I Malaysia tillkommer en skatt på RM10 per rum per natt från 1:a september 2017.

    Ny skatt i Grekland. Den nya skatten införs den 1 januari 2018 och baseras på hur många stjärnor hotellet har. Gäster på tvåstjärniga hotell får ett tillägg på 0,5 euro per natt, trestjärniga hotell kostar 1,5 euro extra, fyrstjärniga hotell 3 euro extra medan femstjärniga hotell har en avgift på 4 euro.

  • Kan jag få mer information om hotellet?

    Resia har inte tillgång till ytterligare information än den som visas på vår hemsida.

  • Vad gäller vid ändring av hotell?

    Hotell som är bekräftade och betalade går som regel inte ändra, dock kan vi alltid kontrollera med hotellet vad som exakt gäller för din bokning.

    Om jag vill ändra ett hotell?

    Vänligen kontakta oss på onlinesupport@resia.se eller ring på 0771-92 92 92 för vidare information om just er bokning.

    Observera att hotellrum som beskrivs som "non-refundable" och "advance purchase" inte är ändrings- eller avbokningsbara. Det framgår vid bokning om du har bokat denna typ av rumskategori. 

    Om du endast bokat hotell via vår partner Hotels.com kontaktar du dem på telefon 08 5025 2205.

  • Vad gäller vid avbokning av hotell?

    Vi ber dig ringa oss på telefon 0771-92 92 92 eller kontakta oss via mail för avbokning av ditt hotell. 

    OBS! Om du endast bokat hotell via vår partner Hotels.com når du dem på telefon 08 5025 2205


    Vad gäller vid avbokning utan avbeställningsskydd?

    Resia.se följer hotellets avbokningspolicy. Observera att många hotell återbetalar ej något alls efter att bokningen är gjord.


    Vad gäller vid avbokning med Solids avbeställningsskydd?

    Avbokningen av hotellet görs direkt till Resia enligt instruktioner ovan. När avbokningen av resan är gjord hos Resia kontaktar du Solid försäkringar på telefon: 0771-113 113 Alla frågor som rör försäkringar ska tas direkt med Solid på samma telefonnummer.

  • Vad behöver jag för incheckningen på hotellet?

    Det du behöver ha med dig till hotellet är din hotellvoucher. Denna skriver du själv ut från den bifogade länken i bokningsbekräftelsen (e-mailet) du fått från oss. Har du inte fått någon länk till hotellvouchern i ditt e-mail, är det viktigt att du snarast kontaktar oss på onlinesupport@resia.se eller på telefon 0771-92 92 92.

    Hotellvouchern är en värdehandling som visar att hotellet är förbetalt. Hotellet har rätt att debitera dig hela hotellkostnaden om du inte kan uppvisa voucher vid ankomst.

  • Vi kommer att checka in sent, måste jag meddela hotellet?

    Kontakta alltid Resias Onlinesupport om du vet att du kommer att checka in efter klockan 19:00. Skicka ett mail med ditt bokningsnummer och ärende till onlinesupport@resia.se eller ring oss på 0771-92 92 92.

  • Vad gäller med hotellet om flyget ankommer mitt i natten?

    Vid paketresor är det viktigt att tänka på att hotellbokningen gäller från det datum då flyget landar på resmålet. Om planet landar efter midnatt har du alltså inte tillgång till ditt rum förrän på eftermiddagen den dagen. 

  • Vad gör jag om jag får problem med hotellet under resan?

    Om du bara bokat hotell på resia.se

    Kontakta vår partner hotels.com på telefonnummer 08-5025 2205. Du hittar all info som behövs på din hotellvoucher. Observera att kundservicen är på engelska.

    Om du bokat flyg+hotell på resia.se

    Om du får problem med ditt hotell när du är på resande fot skall du kontakta Resias hotelleverantörer GTA eller SunHotels.

    GTA:s kontaktinformation:
    Telefon: 90-212-315-1454
    Fax: 90-212-225-4272 alt. 90-212-230-3701

    Öppettider:
    Måndag-fredag: 06:00 - 20:00 GMT
    Lördag-söndag: 07:30 - 15:00 GMT

    SunHotels kontaktinformation:
    Telefon: 0034 971 425588
    E-post: service@sunhotels.com

  • Hur gör jag en hotellreklamation?

    För Flyg+Hotell 

    Eventuella reklamationer under resan skall framföras till leverantören eller dennes representant på plats. Detta skall ske direkt när du upptäcker problemet så att det kan avhjälpas så fort som möjligt. Om reklamation riktas direkt till leverantören eller dennes representant på stället bör du försäkra dig om att du får kvitto på att du reklamerat till dem direkt. Kvittot kan behövas i den händelse att reklamationen inte kan åtgärdas på plats och du eventuellt senare vill ansöka om kompensation på nytt. Om reklamation på plats saknas är det väldigt svårt att genomdriva den i ett senare läge.

    Du gör reklamationen här

    Om du endast bokat hotell kontaktar du vår partner Hotels.com på telefonnummer 08 5025 2205.

     

Reseförsäkring och avbeställningsskydd

  • Vad gäller med reseförsäkring och avbeställningsskydd?

    Semesterförsäkring för bokningar gjorda i butik.

    En reseförsäkring är alltid viktigt att ha. När du bokar din resa i en av våra resebyråer så hjälper vi dig gärna att boka reseförsäkring genom Solid.  

    För avbeställningsskydd - läs mer om Resias trygghetsgaranti här.

     

    Avbeställningsskydd & Reseförsäkring Plus för onlinebokningar

    Bokar du din flygresa och/eller hotell online på resia.se kan du enkelt komplettera med en reseförsäkring via Solid i samma bokning. För att få teckna Solids försäkringar krävs att du är bosatt i Norden och registrerad i nordisk försäkringskassa. Res aldrig iväg utan reseförsäkring och teckna ett avbeställningsskydd via Solid.

    Villkor avbeställningsskydd - läs mer här (pdf)

    Även du som har reseskydd i din hemförsäkring behöver komplettera detta. Det är en separat reseförsäkring, och inte hemförsäkringen, som ersätter de vanligaste skadorna som sker på en resa. För att få teckna Solids försäkringar krävs att du är bosatt i Norden och registrerad i nordisk försäkringskassa.

    Reseförsäkring plus- läs mer här (pdf)

    Villkor reseförsäkring plus - läs mer här (pdf)

    Har du frågor kring avbeställningsskydd och reseförsäkring plus kan du kontakta vår onlinesupport per e-mail på onlinesupport@resia.se eller per telefon 0771-92 92 92 så hjälper vi dig.

    Har du missat att bocka i avbeställningsskydd och reseförsäkring vid bokning online? Inom 48 timmar efter gjord bokning kan du lägga till detta, ring eller besök någon av våra butiker så hjälper vi dig.

     

Resias trygghetsgaranti

Pass och visum

  • Vad gäller med pass och visum?

    Resenären är själv ansvarig för att kontrollera och införskaffa nödvändiga resedokument inför resan, såsom giltigt pass, visum, vaccinationer och försäkring. Detta gäller även vid flygplatsbyte eller mellanlandning där övernattning krävs. För visuminformation kontaktas respektive lands ambassad.

    Resenären är själv ansvarig för eventuella kostnader som uppkommer på grund av brister i ovan nämnda formaliteter, t.ex. hemtransport till följd av att pass/visum saknas.

    Obligatorisk id-kontroll av alla utrikesresenärer har införts i Sverige, inte bara vid incheckningen utan även vid gaten. Resenären ska kunna legitimera sig med en godkänd id-handling som ska stämma överens med biljett och boardingkort. Den extra kontrollen görs för att förhindra att resenärer ska kunna byta biljett och identitet mellan incheckning, säkerhetskontroll och gate.

    De nya reglerna går i linje med ett EU-direktiv samt rekommendationer från FN-organet Iaco.


    Det är ytterst viktigt att du har undersökt alla krav och bestämmelser som gäller för det land eller de länder du ska besöka på din resa. Vid minsta tveksamhet, kontakta landets ambassad eller konsulat. Läs också mer under "Viktigt vid resa till vissa länder t ex USA".

    Polisen informerar om pass och resehandlingar, läs mer på polisens webbplats.

    Nationellt id-kort

    När du åker utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengen-området ett nationellt id-kort för att styrka medborgarskap. Körkort är ej giltig id-handling i detta fall. Båda dessa dokument utfärdas av polisen på passexpeditionerna. Den stora fördelen med det nationella id-kortet är att det har ungefär samma storlek som ett kreditkort så du kan lätt förvara och alltid ha det med dig i plånboken.

    Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengen-området, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap.

    Länder som deltar fullt ut i Schengen-samarbetet:

    Belgien
    Danmark
    Estland
    Finland
    Frankrike
    Grekland
    Italien
    Lettland
    Litauen
    Luxemburg
    Malta
    Nederländerna
    Polen
    Portugal
    Spanien
    Sverige
    Tjeckien
    Tyskland
    Slovakien
    Slovenien
    Ungern
    Österrike

    Även Island, Norge och Schweiz ingår genom ett särskilt avtal i Schengen-området trots att de inte är EU-länder. Irland, Storbritannien och Cypern kontrollerar pass vid sina gränser.

    Resa inom Norden

    Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande. Svenskt körkort är giltig legitimation.

Viktigt vid resa till vissa länder t ex USA och Kanada

  • Vad gäller för resor till USA?

    Vid resa till, från och via USA är det många omfattande säkerhetskontroller och vi rekommenderar därför alla att vara i mycket god tid på flygplatsen inför resan. Minst tre timmar rekommenderas av bland andra SAS.

    Skärpta kontroller från Sverige till USA
    Luftfartsverket har meddelat att skärpta säkerhetskontrollerna för flyg mot USA införs i Sverige. De nya reglerna gäller från och med 2014-07-09.
    De extra säkerhetsåtgärderna kommer att ske direkt vid avgångsgaten på flygplatsen och resenärer uppmanas att komma i tid.

    Utöver de vanliga kontrollerna kan passagerare bli ombedd att sätta på medtagen elektronisk utrustning vid gaten för att visa att den fungerar normalt. Därför ska alla surfplattor, datorer och telefoner som ska tas med ha tillräckligt med batteri.

    Luftfartsverket handlar på begäran av den amerikanska myndigheten Transport Security Administration (TSA), som ansvarar för luftfartsskyddet. Kontrollerna gäller på direktflyg och tills vidare.

    Som svensk medborgare kan man normalt resa till USA utan visum om vistelsen är kortare än 90 dagar. Inresetillstånd har tidigare ansöks via ett dokument som fyllts i ombord på planet men detta ska nu göras elektroniskt via en webbsida - läs mer längre ner på sidan under rubriken under ESTA.

     

    ESTA-ansökan

    ESTA-ansökan måste fyllas i av alla svenska och nordiska medborgare. Resenärer med andra nationaliteter där USA kräver ordinarie visum måste själva att kontrollera nödvändiga formaliteter.

    Varje resenär ansvarar själv för att lämna uppgifter via ESTA, absolut senast 72 timmar före avresa. ESTA gäller sedan för obegränsat antal inresor under två år. Skulle du byta pass måste ny ESTA-ansökan göras.

    Denna anmälan ersätter framöver immigrationsblanketten som delas ut på flyget (fortfarande kan dock blanketten delas ut ombord och i så fall skall den fyllas i). Blankett för tullen erhålles ombord och skall fortsättningsvis också fyllas i inför varje inresa. Googla inte utan använd nedanstående webbadress. Det finns flera sajter som tar betalt för att vidarebefordra ESTA-ansökan.

    Följande gäller för en ESTA-ansökan:

    • Ansökan via webbsidan ovan är obligatorisk från och med januari 2009.
    • ESTA-ansökan är förenad med en avgift som betalas med kort vid ansökan.
    • Vid en ej godkänd ESTA-ansökan behöver i stället en visumansökan göras.
    • En godkänd ESTA-ansökan ger tillstånd att resa till USA, dock inte automatiskt uppehållstillstånd. Uppehållstillstånd erhålls som tidigare av US Customs and Border Protection vid ankomst.
    • Godkänd ESTA-ansökan ska skrivas ut och visas upp vid incheckning samt vid ankomst till USA.
    OBS! Ange alltid första förnamnet som står i passet i ansökan, även om det ej är tilltalsnamnet.
    • Namnbyte eller passbyte kräver ny ESTA-ansökan.
    • Vid förändringar gällande resrutt och destination kan en uppdatering av befintlig ESTA-ansökan göras.
    Viktig information! Efter den 31 mars 2016 ska alla resenärer som utnyttjar ESTA uppvisa ett biometriskt pass. Passet ska utöver informationen om passets ägare innehålla ägarens biometriska särdrag och namnteckning. Alla svenska pass som är utfärdade efter 2005 uppfyller kraven för biometriska pass. Alla svenska pass utfärdade efter 2009 innehåller dessutom fingeravtryck. Om man ska till USA efter den 31 mars 2016 och inte har ett biometriskt pass bör man ansöka om ett nytt pass alternativt ansöka om visum på den amerikanska ambassaden.

    Tänk på att en ESTA-ansökan krävs även om du reser via USA vidare till ett annat land!

    Gör din ESTA-ansökan här


    APIS-information/Secure flight-information

    För den som ska resa till, från, via eller inom USA är det nödvändigt att fylla i vissa uppgifter på en APIS-blankett, du hittar den genom att klicka på länken nedan. Sedan 8:e mars 2012 gäller detta även den som flyger genom amerikanskt luftrum (utan att landa i USA).

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller för en APIS-anmälan:

    1) Om du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid.

    2) Om du bokat din flygresa online på www.resia.se skall APIS-informationen lämnas direkt på flygbolagets hemsida senast 72 timmar innan avresa. För de flygbolag där APIS inte kan lämnas så skall du fylla i uppgifterna på blanketten innan ni åker till flygplatsen och lämna till incheckningspersonalen på flygplatsen. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan man riskera att inte få följa med flyget. 

    Behöver du hjälp med att informera flygbolaget om ovan uppgifter så kontakta oss för personlig service 0771-92 92 92 eller via mail: onlinesupport@resia.se.

    Informationsplikt:
    • Kön
    • Efternamn, Förnamn  
    • Resenärens hemland, nationalitet
    • Födelsedata
    • Passuppgifter
    • Avrese- och ankomstflygplats
    • Information om eventuell transit om resan fortsätter med flyg i USA eller vidare till annat land.
    • Resenärens första adress under vistelsen i USA (gata, nummer, postkod, stad, delstat eller fullständig hotelladress).
    • Namn och adress på hyrbilsföretag om resan fortsätter med hyrbil (och inte har bokat hotell).
    • Namn på kryssningsfartyg, rederi och embarkeringshamn om resan fortsätter med kryssning.

    Ladda ned APIS-blankett inför resa till USA

  • Vad gäller för resor till Kanada?

    Secure flight-information

    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller:

    1) Om du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid. Ladda ner blanketten nedan och skicka/lämna in. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan du riskera att inte få följa med flyget!

    Ladda ner din Secure flight-information blankett här

    2) Om du bokat din flygresa online på www.resia.se så tas uppgifterna in automatiskt.

     

    Visum-krav
    Kanada har fått nya inresekrav. Vissa nationaliteter som ska resa till Kanada kommer att behöva Electronic Travel Authourization (eTA).
    Från 1 augusti 2015 kommer resenärer att ha möjlighet att ansöka om eTA på internet.


    Från 15 mars 2016 är det obligatoriskt att ansöka om eTA innan man reser till Kanada. 

    Dessa nationaliteter berörs - sök visum

    eTA-godkännandet är elektroniskt kopplat till ditt pass och giltighetstiden är fem år eller tills passet går ut, beroende på vilket som kommer först.

  • Vad gäller för resor till Dominikanska Republiken?

    Secure flight-information

    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller:

    1) OM du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid. Ladda ner blanketten nedan och skicka/lämna in. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan du riskera att inte få följa med flyget!

    Ladda ner din Secure flight-information blankett här

    2) Om du bokat din flygresa online på www.resia.se så tas uppgifterna in automatiskt.

  • Vad gäller för resor till Kuba?

    Secure flight-information

    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller:

    1) Om du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid. Ladda ner blanketten nedan och skicka/lämna in. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan du riskera att inte få följa med flyget!

    Ladda ner din Secure flight-information blankett här

    2) Om du bokat din flygresa online på www.resia.se så tas uppgifterna in automatiskt.

  • Vad gäller för resor till Mexiko?

    Secure flight-information

    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Resebyrån måste lägga in viss information på en Secure Flight-rad med uppgifter om varje resenär: alla namn enligt passet, kön och födelsedata, innan flygbiljetterna tas ut. Flygbolaget måste i sin tur meddela de amerikanska myndigheterna informationen senast 72 timmar före avresa.

    Följande gäller:

    1) Om du bokat din flygresa hos Resia över telefon eller i en av våra Resia-butiker skall du lämna uppgifterna till Resia snarast, dock minst 35 dagar före avresa, alternativt inom tre dagar vid senare bokning, men aldrig senare än fyra arbetsdagar före avresa. Flygbolagen måste rapportera Secure flight-informationen senast 72 timmar innan avresa till de amerikanska myndigheterna. Det är resenärens, alltså ditt, ansvar att dels lämna korrekt information och dels att informationen verkligen meddelas Resia i tid. Ladda ner blanketten nedan och skicka/lämna in. Uppgifterna måste vara korrekta, annars kan du riskera att inte få följa med flyget!

    Ladda ner din Secure flight-information blankett här

  • Vad gäller för resor till Kenya?

    Fr.o.m. den 1 juli 2015 skall turister som vill besöka Kenya ansöka om elektroniskt visum på www.ecitizen.go.ke. Detta visum gäller för engångsbesökare (turistvisum endast) och för transitresenärer.

    Alla flygpassagerare måste visa upp en utskrift av sitt e-visum vid incheckning på flygplatsen. Brist på korrekt dokumentation leder till nekad ombordstigning.

    För mer information kontakt Kenyas Ambassad - http://kenyaembassystockholm.com/

UDs reseinformation

  • Hur påverkar UDs reseinformation?

    Här hittar du en länk till reseinformation från Sveriges ambassader samt en länk till UD:s lista över vilka länder och områden som UD avråder från att resa till just nu.

    Reseinformation från Sveriges Ambassader

    UD avråder från följande resmål

    Bra att veta! När UD avråder från resor har det ekonomiska och juridiska konsekvenser endast för paket/charterresor. Där gäller särskilda regler. När UD utfärdat en avrådan kan resenären avboka sin resa utan att förlora de pengar som har betalats in. Om UD inte avråder utan enbart manar till uppmärksamhet och försiktighet, så är det ett allmänt råd som inte påverkar avtalet mellan resenär och researrangör.

    UD Resklar - läs mer här: www.ud.se/resklar


    Svenska ambassader utomlands

    Information om Sveriges ambassader i utlandet hittar du på regeringens hemsida.

Praktiska tips inför din resa

  • Vad skall jag ta med på resan?

    Här tipsar vi om saker som är bra att ha med på resan:

    • Pass, passkopia
    • Kontanter
    • Flygbiljetter, hotellvouchers, etc
    • Kontokort
    • Resecheckar
    • Mobiltelefon inkl. laddare
    • Adapter
    • Vaccinationskort
    • Försäkringspapper
    • (Internationellt) körkort
    • Kamera, batteriladdare
    • Mediciner
    • Bonuskort på flyg, hotell, etc
    • Neccessär
    • Resehandbok, kartor
    • Bok att läsa
    • Solkräm
    • Keps, solglasögon
    • Handduk
    • Reservglasögon, kontaktlinser
    • Adressbok
    • Sykit
    • Kläder och skor som passar klimatet
    • Anteckningsblock, penna
    • Plastpåse
    • Öronproppar
    • Handsprit
    • Pincett
    • Handtvättmedel
  • Vad gäller för mediciner på resan?

    Om du använder mediciner som klassas som narkotika rekommenderar vi att du tar med läkarens ordination och gärna en officiell engelsk översättning av den.

  • Vilka vaccinationer skall jag ta?

    Se över dina vaccinationer i god tid innan resan. Vissa vaccinationer behöver tas i två omgångar och i god tid före avresan. På sajten 1177.se kan du få råd om vad som behövs för resa till olika länder.

    1177.se - Vaccinationsinformation

  • Behöver jag ha med kreditkort på resan?

    Ett kreditkort kan vara nödvändigt om du har bokat en hyrbil, då det vanligtvis krävs ett avdrag av kreditkortet som deposition och säkerhet. Samma sak gäller på hotell. För att öppna telefon och garantera för extra utgifter vill man ha ett utdrag av kreditkortet. Ofta accepteras även kontanter som deposition, men beloppen kan vara höga och med ett kreditkort undviker du kontanta utlägg.

    Vill du ta ut pengar kontant från en automat kan det vara bra att kolla upp var sådana finns. På Visa respektive Mastercards hemsidor kan du hitta information.

  • Var hittar jag valutakurser?

    Du kan växla pengar på många banker eller växlingskontor, både hemma och i Sverige. Rådgör gärna med banken eller växlingskontoret hemma om vilket som är bäst för just ditt resmål.  

    Aktuella valutakurser kan du hitta t ex här: Forex.

  • Vad skall jag tänka på vid bilhyra?

    Normalt är åldersgränsen för att få hyra bil 25 år, avvikelser kan förekomma. Oftast ingår en förare i bilhyran, extra chaufförer meddelas vid bokningstillfället. I vissa fall tas en särskild avgift ut för detta. Tänk på att vid bilhyra i USA är det ibland inte tillåtet att passera olika stater eller gränsen mot Kanada och Mexico. Meddela din resrutt vid bokningstillfället. I vissa länder krävs internationellt körtkort. Motormännens hemsida kan du läsa mer om internationellt körkort.

Klimatkompensera din resa

  • Hur kan jag klimatkompensera min resa?

    Vi orsakar alla skadliga utsläpp av koldioxid, bland annat genom vårt ökade resande. Ett sätt att minska den skadan är att kompensera dina utsläpp med minskningar någon annanstans i världen. Detta förfarande kallas ”klimatkompensation” och fungerar så att du betalar för lika många kilo eller ton koldioxidutsläpp du själv orsakat, som då inte släpps ut någon annanstans. Du har då klimatkompenserat dina utsläpp.


    Genom vårt samarbete med Tricorona Climate Partner kan du som resenär hos Resia nu beräkna och kompensera dina koldioxidutsläpp och därmed klimatkompensera din resa.

    Klimatkompensera din resa - klicka här
     

    Tricorona Climate Partner
     

    Tricorona Climate Partner är en del av Tricorona AB, ett svenskt företag som är noterat på Stockholmsbörsen. Tricorona är en seriös aktör och de låter alla sina projekt och processer granskas av en oberoende tredje part. När du som kund betalar för dina utsläppsrätter genom Tricorona AB går minst 75 % av bidraget till klimatkompensationsprojekten.

    Tricorona investerar i och handlar med miljörelaterade marknadsinstrument. Huvuddelen av investeringarna och handeln sker med projektrelaterade utsläppsrätter, så kallade Certified Emissions Reductions, CERs, inom ramen för Kyoto-avtalet. Verksamheten bedrivs idag inom ett antal olika områden som exempelvis utsläppshandel och klimatkompensation.

    Alla Tricoronas projekt handlar om att bygga ut förnybar energiproduktion i länder som annars har stort beroende av fossila bränslen i sitt energisystem. Genom att kompensera dina utsläpp med dessa projekt bidrar du till att etablera miljövänlig energiproduktion och minska världens beroende av fossila bränslen nu och i framtiden.
     

    Klimatkompensering - frågor & svar
     

    Hur vet jag att mina pengar kommer fram till projekten?
    Tricorona garanterar att de alltid levererar den mängd koldioxidkompensation som du köper. Om du köper 2 ton så sker en utsläppsminskning med 2 ton i de projekt Tricorona investerar i. De kan lämna denna garanti eftersom de projekt Tricorona investerar i alla är CDM projekt, granskade och godkända av FN-organet UNFCCC under Kyotoprotokollet, med oberoende revision och beräkning av koldioxidminskning.
    Dina pengar täcker naturligtvis också Tricoronas kostnader för att tillhandahålla denna tjänst. Efter att du har köpt din klimatkompensering, allokeras dina pengar till ett visst projekt. Du kan i efterhand spåra din insats, och ta reda på vilket projekt det blev.

    Vem granskar Tricorona Green och Tricorona?
    Tricoronas verksamhet baseras på en öppen standard för koldioxidberäkningar (NTM:s modell). Tricorona låter dessutom regelbundet en oberoende tredje part (Det Norske Veritas) granska sina rutiner och processer.
    Slutligen granskas alla Tricoronas projekt av oberoende tredje part under översyn av FN-organet CDM Executive Board inom ramverket för Kyotoprotokollet.

    Hur räknar ni?
    •Tricorona använder sig av en beräkningsmodell utvecklat av NTM, Nätverket för Transport och Miljö.
    •Tricorona räknar den totala klimatpåverkan från alla växthusgaser, inte bara koldioxid. För flyget betyder detta att de multiplicerar koldioxidutsläppen med en faktor 2,7 (Radiative Forcing Index).
    •Där utsläppsfaktorer varierar från land till land, t ex koldioxidintensiteten i elproduktionen, använder Tricorona siffror som gäller för det land som användaren väljer, alternativt en regional eller global schablon.
    •Tricoronas modell och deras processer verifieras av oberoende tredje part, Det Norske Veritas, för att säkerställa dels att modellerna är vetenskapligt grundade och dels att de faktiskt tillämpar modellerna på det sätt som de beskriver.

    Hur skiljer sig Tricorona Climate Partner från sina konkurrenter?
    Tricorona Climate Partner skiljer sig från de flesta av sina konkurrenter på flera viktiga sätt.
    1.Beräkningsmodell: Tricorona använder en vedertagen modell för att beräkna utsläpp, framtagen av en expertgrupp inom NTM, Nätverket för Transporter och Miljön. Denna modell räknar med faktiska genomsnittsvärden för kabinfaktor (ca 75%) och bränsleförbrukning för världens flygplansflotta. Andra aktörer förutsätter t ex att flygplan alltid flygs fullsatta och att alla flygplan är av den nyaste, mest bränslesnåla, modellen, vilket underskattar de faktiska utsläppen avsevärt.
    2.CDM projekt: Tricoronas projekt är alla CDM-projekt genomförda inom Kyotoprotokollets ramverk, vilket garanterar att samtliga projekt uppfyller högt uppsatta krav på miljönytta, additionalitet och spårbarhet. Tricorona begränsar sig dessutom till projekt inom förnybar energiproduktion eller energieffektivisering. De ger bevisad miljönytta nu, till skillnad från t.ex. trädplanteringsprojekt där projektägaren ofta räknar koldioxidminskningen över trädets hela beräknade livslängd. Tricorona säljer alltså bara koldioxidminskningar i den takt de faktiskt sker.
    3.Granskning: Tricorona låter en oberoende tredje part, Det Norske Veritas, granska både deras modell och deras processer, för att säkerställa att de levererar det de utlovar.

    Vad är "Climate Neutral by Tricorona"?
    Tricorona är företaget som står bakom Tricorona Green."Climate Neutral by Tricorona" är deras devis för klimatkompensering, och din garanti att kompenseringen sker med projekt av högsta kvalité.

    Vad är Tricorona Green?
    Tricorona Green är vår webbtjänst där Tricorona erbjuder privatpersoner och organisationer en kalkylator för att beräkna sin klimatpåverkan, råd för att minska denna samt möjligheten att kompensera denna genom att investera i koldioxidminskningsprojekt.

    Är korta flygningar mer skadliga än långa?
    Grundprincipen är att långa flygningar gör mer klimatpåverkan är korta, då de kräver mer bränsle. Om man ser på klimatbelastningen per ressträcka kan man dock konstatera att längre flygningar har mindre utsläpp per kilometer, beroende på att bränsleförbrukningen per kilometer är mycket större vid start.

    Svaret är alltså att korta flygningar har mer klimatpåverkan än långa per passagerarkilometer. En konsekvens av detta är att det alltid är bättre att flyga direkt mellan två destinationer än att mellanlanda.

    Måste jag veta vilken typ av flygplan jag reser med, eller dess kabinfaktor?
    Tricoronas modell är konstruerad att ta hänsyn till flygplanstyp och kabinfaktor (hur fullt planet är), men när denna information inte är tillgänglig använder de schabloner.

    Är det skillnad på charterflyg eller reguljärflyg?
    I princip är det ingen skillnad, men charterbolagen, tillsammans med lågprisflyget, brukar vara bättre på att fylla sina plan fulla, vilket ger mindre miljöbelastning per passagerare.

    Varifrån kommer underlaget i beräkningarna?
    Tricorona får sina data från NTM, Nätverket för Transporter och Miljön. NTM får underlaget till sin modell från ICAO (International Civil Aviation Organization), efter bearbetning av FOI (Totalförsvarets Forskningsinstitut).

    Hur exakt är resultatet?
    Resultatet baseras på en uppskattning av bränsleförbrukningen, vilken varierar stort vid varje flygning, t.ex. beroende på om det är med eller motvind, kösituationen vid start och landning mm. Totalt sett kan man dock betrakta resultatet som ett bra medelvärde för den beräknade flygningen.

    Hur beräknas priset på koldioxidcertifikaten jag köper?
    Priset du betalar är beräknat utifrån ett tonpris och de beräknade utsläppen i koldioxidekvivalenter. Tricorona tar ingen transaktionsavgift men däremot tillämpas ett minimiköp på ett kvarts ton koldioxid, vilket ungefär motsvarar en tur-och-retur flygresa mellan London och Paris.

    Tonpriset är beroende av ett antal faktorer. Störst påverkan har naturligtvis kostnaden för att genomföra det underliggande projektet (t ex vindkraftverket), men också faktorer såsom kostnader för certifiering (hos FN) och projektrevisioner (utförda av en oberoende tredje part). I takt med att projekten i portföljen byts in och ut varierar priset över tiden.

    Priset anges inklusive MOMS för privatpersoner och exklusive MOMS för organisationer.

    Tas det hänsyn till vilken klass jag flyger i?
    I dagens modell tas ingen hänsyn till vilken klass som resenären reser i, men Tricorona utvärderar sina modeller löpande i diskussion med oberoende experter.

    Kan jag flyga hur mycket som helst med Tricorona Green, med gott samvete?
    Nej, Tricorona Green legitimerar inte flygresor. Det är endast ett sätt att begränsa klimatpåverkan för de flygresor som du tycker att du måste göra. Det bästa sättet att minska klimatpåverkan är att resa mindre och med mindre belastande transportmedel. Men det går inte alltid att undvika en flygresa och då erbjuder Tricorona Green ett sätt att kompensera klimatpåverkan.
     

Presentkort

  • Var kan jag köpa ett presentkort?

    Presentkort kan köpas i våra resebyråer eller på resia.se 

  • Var kan jag lösa in mitt presentkort?

    Bokar du via telefon eller i en av våra resebyråer gäller presentkortet för hela vårt utbud av resor (även charter). Bokar du på resia.se går det av tekniska skäl endast använda presentkort vid bokning av flyg eller flyg+hotell (ej charter eller enbart hotell).

  • Hur länge är presentkortet giltigt?

    Presentkortet är giltigt 3 år från inköpsdatum.

  • Kan jag överlåta presentkortet till en annan person?

    Presentkortet är opersonligt och passar därför utmärkt som gåva.

  • Varför kan jag inte betala med presentkort när jag vill boka charter?

    Av tekniska skäl går det inte att använda presentkortet för att boka charter eller hotell på resia.se. Vill du använda presentkortet ber vi dig ringa oss på telefon 0771-929292 eller besöka en av våra resebyråer.

Personlig reserådgivning

Nära dig i butik och online

Resia Trygghetsgaranti

Flexibla betalningslösningar

Kundnöjdhet 8.5 av 10 stars+trustpilot_liten.png

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas / ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.